پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۳۹۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
همراه با تحولات سریع و پیچیدگی‌های روزافزون سازوکارهای ارتباطات بین‌المللی مفاهیم جدیدی از روابط بین کشورها در زمینه‌های مختلف در کنار دیپلماسی سیاسی شکل گرفته است که رفته‌رفته اهمیت آنها حتی در مواقعی بیش از دیپلماسی سیاسی است و چه بسیار از گره‌های روابط سیاسی را با گسترش این نوع از دیپلماسی‌ها می‌توان گشود.

شعار سال: همراه با تحولات سریع و پیچیدگی‌های روزافزون سازوکارهای ارتباطات بین‌المللی مفاهیم جدیدی از روابط بین کشورها در زمینه‌های مختلف در کنار دیپلماسی سیاسی شکل گرفته است که رفته‌رفته اهمیت آنها حتی در مواقعی بیش از دیپلماسی سیاسی است و چه بسیار از گره‌های روابط سیاسی را با گسترش این نوع از دیپلماسی‌ها می‌توان گشود. دیپلماسی علمی یکی از مفاهیم جدیدی است که ضمن بالا‌بردن توان علمی کشورها در تعامل با یکدیگر، افزایش اقتدار کشورها را به دنبال دارد. هیچ‌کسی نمی‌تواند منکر آن شود که داشتن نگاه علمی در مدیریت مسائل داخلی کشورها و مناسبات آنها با یکدیگر می‌تواند گره بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی و فرهنگی را بگشاید. المپیادها یکی از مصادیق دیپلماسی علمی است که کشورها طی رقابت در آن، توانایی‌های خود را در علوم پایه که از بنیادی‌ترین علوم است، محک می‌زنند. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانش‌پژوهان ما در المپیادهای بسیاری شرکت داشته‌اند و هر بار توانسته‌اند با کسب مدال‌های رنگارنگ در سطح جهانی برای ایران افتخار‌آفرینی کنند. البته همواره انتقاداتی هم به نشان‌دار‌شدن مدال‌آوران المپیاد و سهل‌تر‌شدن شناسایی و پذیرش و خروج آنها از کشور وجود داشته است؛ اما نکته حائز ‌اهمیت آن است که این موضوع اصلا نمی‌تواند دلیلی بر تعطیلی المپیادها باشد؛ بلکه به باور من علوم باید همواره مسیر توسعه و گسترش خود را طی کنند و با این استدلال المپیادها باید برگزار شوند. این مسئولان هستند که باید با ایجاد بسته‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناسب در کنار تقویت باور عشق به هم‌وطنان و لذت خدمت به آنان زمینه‌های لازم را برای بازگشت فرزندان ایران‌زمین پس از فراگیری علوم روز دنیا به کشور فراهم کنند. 

مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، پس از تصویب پیشنهاد میزبانی ایران برای المپیاد جهانی زیست‌شناسی 2018، برای نخستین‌بار در رشته زیست‌شناسی پس از برگزاری موفقیت‌آمیز یک دوره المپیاد جهانی فیزیک، کامپیوتر و نجوم، میزبان المپیاد این رشته در تهران شد. خوشبختانه با وجود موج ایران‌هراسی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، تاکنون 67 کشور برای شرکت در این رقابت اعلام آمادگی کرده‌اند و کشورمان در روزهای 24 تا 31 تیر میزبان بیش از 800 نفر از دانش‌آموزان، سرپرستان و همراهان علمی آنها در المپیاد جهانی زیست‌شناسی 2018 است. کمیته علمی، اجرائی و حفاظت اطلاعات و امنیت به‌ صورت مشترک بیست‌و‌نهمین المپیاد زیست‌شناسی 2018 در تهران را هدایت می‌کنند. کمیته علمی ذیل گروه‌های سلولی-مولکولی زیست‌جانوری؛ زیست‌گیاهی؛ بوم‌شناسی و تکامل و همچنین کمیته اجرائی ذیل کارگروه‌های راهنمایان، امور رسانه‌ای، مالی و پشتیبانی، آموزش فناوری اطلاعات و کارگروه فرهنگی، مراسم و امور بین‌الملل فعالیت می‌کنند. تاکنون همه تجهیزات مورد نیاز در قالب اعتبارات اختصاص‌یافته خریداری شده و دانشگاه شهید بهشتی آماده برگزاری دو مرحله آزمون نظری و چهار آزمون عملی این رقابت‌هاست.

فاطمه‌السادات مهاجرانی-رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 17 تیر 97، کدمطلب: 190941، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین