پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
پرورش گل و گیاه، می تواند به عنوان یک تفریح ونه لزوما کسب و کار تمام حرفه ای، در گوشه ای از حیاط یا پشت بام موردتوجه علاقه مندان به طبیعت باشد.
شعارسال:پرورش گل و گیاه، می تواند به عنوان یک تفریح ونه لزوما کسب و کار تمام حرفه ای، در گوشه ای از حیاط یا پشت بام موردتوجه علاقه مندان به طبیعت باشد.

امروز سراغ ایده ای می رویم که هم از نظر نوع محصول بسیار متنوع است و هم از نظر امکانات، تجهیزات و سرمایه لازم. پرورش گل و گیاه، حتی می تواند به عنوان یک تفریح ونه لزوما کسب و کار تمام حرفه ای، در گوشه ای از حیاط یا پشت بام موردتوجه علاقه مندان به طبیعت باشد.

البته در نگاه اقتصادی و برای کسب درآمد پایدار، مانند همه کسب و کارها، باید به ریزه کاری های موجود درباره ویژگی ها و نیازهای گیاه، نحوه تجهیز گلخانه و مخصوصا بازاریابی و فروش بسیار دقت کنید. در ادامه مطلب توضیح می دهیم که فرایند کار چگونه است و چه هزینه هایی برای شما در بر خواهد داشت.

اول، آموزش؛ کلاس های فنی و حرفه ای چقدر آب می خورد؟

طبق تعرفه های دوره های آزاد فنی و حرفه ای شما می توانید برای کسب آموزش های عمومی و تخصصی در این حوزه در دوره های مختلف شرکت کنید؛ از جمله دوره پرورش دهنده گیاهان آپارتمانی و همچنین دوره های طراحی فضای سبز شرکت کنید. معمولا هزینه کلاس ها بین 200 هزار تا یک میلیون تومان است. در جدول زیر برخی تعرفه ها ذکر شده است. جدول زیر مشخصات و هزینه های برخی دوره های مرتبط را نشان می دهد. شما بر اساس نوع گل یا گیاه های مدنظر خودتان و بعد از مشورت با اهالی این حوزه و همچنین کارشناسان و مدرسان فنی، یک یا چند دوره مرتبط را انتخاب و در آن ها حضور پیدا کنید.عنوان، طول دوره و تعرفه های برخی دوره های مرتبط با پرورش گل و گیاه .


دوم، تخمین هزینه ها؛ سرپاکردن یک گلخانه در روزهای گرانی فلزات
درباره هزینه های اولیه لازم برای این کسب و کار، قطعا مهم ترین قلم، تهیه و تجهیز یک فضای گلخانه ای مناسب است. این کار را شرکت های مربوطه برای شما انجام می دهند و حق الزحمه خود را می گیرند. گلخانه ها معمولا به شکل های مختلفی ایجاد می شوند؛ مثلا از نظر شکل نوع تونلی مشهورتر است.

از نظر نوع عایق پوشاننده نیز ممکن است شیشه یا پلاستیک استفاده شود و مجموعه این ها باعث می شود که هزینه ها متغیر باشد. هزینه احداث گلخانه وابسته به نوع از متری 20 تا بیش از 100 هزار تومان متغیر است. اما در مجموع برای سرپاکردن یک اسکلت 100 مترمربعی و عایق بندی آن به پنج تا 10 میلیون تومان سرمایه نیاز دارید.

البته گرانی اخیر آهن آلات باعث می شود که هزینه اسکلت توسط شرکت های مجری دوباره محاسبه و نرخ های جدیدی اعلام شود. علاوه بر اسکلت و عایق بندی، وابسته به نوع محصول تولیدی و همچنین تغییرات دمای هوا، نیازمند سیستم های گرمایشی و گاهی سرمایشی هستید که حدود دو تا چهار میلیون تومان هزینه خواهد برد.

برای سیستم آب رسانی هم یک میلیون تومانی کنار بگذارید و در نهایت برای تهیه خاک مناسب و تقویت آن (انواع کود شیمیایی یا حیوانی که وابسته به نوع محصول تجویز می شود) هم 500 هزار تا یک میلیون تومان در نظر بگیرید. از این رو در مجموع باید چیزی حدود 15 میلیون تومان برای یک گلخانه جمع و جور 100 مترمربعی کنار بگذارید.

سوم، مجوزهای لازم از کجا و چگونه؟
فرایند دریافت مجوزهای لازم معمولا به این صورت است که شما با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی شهرستان خود، ابتدا درخواست جواز تاسیس می‌کنید. بعد از ارائه تقاضانامه و برخی مدارک اولیه، این جواز به شما داده خواهد شد. سپس می توانید گلخانه و تجهیزات خود را خریداری و تجهیز کنید و بعد با مراجعه مجدد پروانه بهره برداری بگیرید. معمولا در این فرایند برخی مدارک و مستندات از شما تقاضا می شود از جمله گواهی ایمنی گلخانه احداث شده، گواهی مدرک آموزشی شما (مثلا مدرک تحصیلی مرتبط با مدرک شرکت در دوره فنی و حرفه ای)، فرم بازدید کارشناس مربوطه و در نهایت مدارک هویتی شخصی شما. این فرایند ممکن است کمی زمان بر باشد اما هزینه چندانی برای شما در بر نخواهد داشت.


چهارم، شروع تولید، هزینه های جاری را درست برآورد کنید
اما فرایند تولید در این حوزه انبوهی از ریزه کاری ها و جزئیات دارد که باید با تجربه و همچنین شرکت در دوره ها بیاموزید. این نکات به نوع محصولات انتخابی شما وابسته است و ما در این جا به آن ورود نمی کنیم بلکه سعی می کنیم چهارچوب کلی مربوطه را تصویر کنیم. در فرایند تولید شما علاوه بر یک متخصص کشاورزی یا گلخانه نیاز به یک نفر کارگر هم خواهید داشت تا امور آبیاری روزانه و مراقبت و نگهداری را انجام دهد. درباره هزینه های جاری، هزینه انرژی و به خصوص آب را حتما در نظر بگیرید. معمولا ماهانه سه تا پنج میلیون تومان باید برای این امور، یعنی دستمزد و هزینه های آب و انرژی در نظر بگیرید.

پنجم، برای بازاریابی و فروش همه گزینه ها را روی میز داشته باشید؛
اما در مرحله نهایی، یعنی بازاریابی و فروش، کار شما آسان نیست. به قول برخی اهالی بازار، ابتدا محصولت را بفروش، بعد تولید کن! این عبارت از اهمیت بازاریابی می گوید. مخصوصا درباره محصولاتی که فسادپذیرند یا محصولات زنده مثل گل و گیاه که یک عمر محدود دارند، باید بازاریابی و فروش را بسیار جدی تر بگیرید. از همین الان که هنوز در حال ارزیابی اقتصادی ایده کسب و کار خود هستید، مشتریان بالقوه را شناسایی کنید و با آن ها ارتباط بگیرید. درباره گل و گیاه، حداقل سه مسیر برای فروش دارید.


مشتریان بالقوه؛ از شهرداری ها تا فروش مستقیم

یک مشتری عمده گل و گیاه، این روزها، شهرداری ها هستند. همان طور که می دانید طی سال های اخیر، شهرداری ها بخش مهمی از بودجه خود را به زیباسازی شهری اختصاص می دهند و در این میان گل جایگاه ویژه ای دارد. بنابراین قبل از هر کاری با شهرداری شهرتان ارتباط بگیرید و ببینید که معمولا چه محصولاتی استفاده و با چه ساز و کاری (مناقصه یا ...) تامین کننده های خودشان را تعیین می کنند. البته آن ها ممکن است کار را به شرکت های طراحی و اجرای فضای سبز واگذار کنند که در این جا شما باید با این شرکت ها ارتباط بگیرید. علاوه بر شهرداری ها با تعداد زیادی از گل فروشی های شهر هم مذاکره کنید و درباره شرایط معامله و محصولات پرطرفدار پرس و جو کنید. در نهایت در کنار این دو روش، فروش مستقیم را هم در دستور کار قرار دهید. از طریق وبسایت یا شبکه های اجتماعی، چاپ و انتشار تبلیغات کاغذی و همچنین تبلیغ چهره به چهره بین آشنایان، همسایگان و اقوام، محصولات خود را معرفی کنید و به صورت مستقیم بفروشید.


تولید گل در حیاط و پشت بام، شدنی است؟

اگر درباره پرورش گل و گیاه جست وجویی انجام دهید، به مواردی برخورد می کنید که این کار را در حیاط منزل و حتی پشت بام انجام می دهند. واقعیت این است که پرورش بسیاری از گل های ساختمانی، فضای زیادی نمی طلبد و حتی ممکن است شما بتوانید در 20 یا 30 مترمربع فضا هم یک گلخانه دایر و با طبقه بندی آن، انبوهی از محصولات تولید کنید.

در یک جست وجوی ساده می توانید با مواردی آشنا شوید که کار را از پشت بام و حیاط شروع کردند و بعد از مدتی تجربه اندوزی، کار خود را توسعه دادند. برخی کار را با اختصاص شش مترمربع فضا شروع کردند و برخی نیز صرفا از سر تفریح. به طور کلی، اگر می خواهید تفریحی به این کار بپردازید یا این که درباره توان فنی و اقتصادی خود تردید دارید، شروع کم هزینه از حیاط یا پشت بام گزینه مناسبی خواهد بود.گفت وگوی ما با دو تولیدکننده گل و گیاه در مشهد که اتفاقا یکی از آن ها در حیاط خانه اش به این کار مشغول است، نکات مفیدی برای شما خواهد داشت.

شعارسال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از سایت باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار 18تیر 97، کدخبر: 6590831 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین