پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۹۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
سهم ایران و مازندران از بازار پر درآمد صادرات گل و گیاهان زینتی آنقدر کم و ناچیز است که اگر تحرکی در آن ایجاد شود می‌تواند انقلابی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی به وجود آورد.

شعار سالسهم ایران و مازندران از بازار پر درآمد صادرات گل و گیاهان زینتی آنقدر کم و ناچیز است که اگر تحرکی در آن ایجاد شود می‌تواند انقلابی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی به وجود آورد. در دنیا بیش از 20 میلیارد دلار گردش مالی در بخش گل و گیاه وجود دارد که سهم ایران تنها مبلغ ناچیز 24 میلیون دلار بوده است. در حال حاضر 6 هزار و 500 هکتار مزارع گل و گیاهان زینتی وجود دارد که 2 هزار و 300 هکتار آن در گلخانه است و 4 هزار و 200 هکتار در فضای باز و بیش از 30 هزار نفر به‌صورت مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند و سه برابر این مقدار نیزبه صورت غیر مستقیم در این حوزه اشتغال دارند.

مازندران پیشرو در تولید گل 

اما این آمارها درمازندران به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در پرورش گل متفاوت است. با وجود اینکه در کشور بیش از 60 درصد محصولات صادراتی هستند، این آمار در مازندران بیش از 80 درصد محصولات را شامل می‌شود. یعنی قابلیت استان‌های شمالی برای صادرات محصولات کشاورزی بسیار بالاتر از متوسط کشوری است.باوجود علاقه‌مندی که در میان مردم کشور به گل وجود دارد، اما بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده نسبت به دنیا در سرانه مصرف گل اختلاف فاحشی وجود دارد. میزان مصرف گل هم‌اکنون در دنیا 150 شاخه گل، اما در ایران 18 شاخه گل در سال است.

سرمایه‌گذاری دولت

طی سال‌های اخیر با مساعدت‌های صورت گرفته از سوی دولتمردان تدبیر و امید، بیش از 5 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده که نشان دهنده این است تولید گل و گیاه از هر نظر برای وزارتخانه جهاد کشاورزی مهم و مفید است.بر اساس اظهارات «دلاور حیدرپور» مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران، یکی از سیاست‌های مهم کاری در این استان توسعه و ترویج محصولات گلخانه‌ای است که با توجه به زمینه فضای باز در مازندران می‌توان اقدامات مطلوبی در این راستا انجام داد.به گفته وی مازندران در بحث گل و گیاه زینتی، شاخه بریده و آپارتمانی یکی از استان‌های پیشرو بوده و مقام‌های نخست و دوم را دارد.

زیرساخت‌ها فراهم شود

«الیاس لاریجانی» نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران نیز بر این باور است که زیرساخت‌ها باید به‌گونه‌ای فراهم باشد تا بتوانیم از لحاظ قیمت و کیفیت با رقبای خارجی رقابت کنیم و به توسعه و رشد در این صنعت برسیم. هم‌اکنون مناسب نبودن سامانه ناوگان ترابری و حمل و نقل گل و گیاه برای صادرات، منفعت نداشتن سامانه بانکی برای تولید و بوروکراسی اداری از جمله مشکلات صنعت گل و گیاه در مازندران است.فعالان صنعت گل و گیاه در این استان نیز بر این نکته تأکید دارند که هزینه بالای تولید محصولات و کیفیت محصولات هم قابل ‌رقابت با همتایان خود در کشورهای اروپایی و رقیب نیستند. شاید حمایت‌های بیشتر دولت از فعالیت در این عرصه بتواند گره‌های کور این روند را بگشاید. به باور فعالان صنعت گل و گیاه و کارشناسان، باید در حوزه گل و گیاه برای افزایش کیفیت از نتایج آخرین تحقیقات علمی استفاده کرد.

جلو واردات را بگیرید

«ربیع فلاح جلودار» استاندار مازندران هم بر این مهم اشاره داشته و باور دارد که مسئولان کشوری نیز باید سیاست‌های روشنی را اتخاذ کنند تا هر چه بیشتر از واردات کم شود بویژه اینکه باوجود ظرفیت‌های بی‌بدیل مازندران، کشور نیازی به واردات گل و گیاه نداشته باشد. باید برای رقابت با کشورهای رقیب و در دست گرفتن بازارهای هدف، کیفیت تولید محصولات را بالا ببریم.

سایر مشکلات

نبود سامانه مناسب حمل‌ونقل، بسته‌بندی نامناسب، بازاریابی ضعیف، نبود نمایشگاه دائم، نبود هماهنگی‌های بین بخشی، ضعف تشکیلاتی اتحادیه گل و گیاه زینتی، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادرکنندگان از فنون بازاریابی بین‌المللی ازجمله دلایل آن است. همچنین نابسامانی بازار، نبود یارانه مشوق دار، کشت سنتی و بهره نبردن از تجهیزات مدرن و پیشرفته نیز موجب شده تولیدات گل و گیاه مازندران توان قدرت با رقبای خارجی را نداشته باشند و درصدی از آن تبدیل به ضایعات شوند، اما طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گل و گیاه در کشور طی سال آینده باید به ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برسد که از این تعداد ۳۱ هزار برای کشت صیفی و سبزی در نظر گرفته‌ شده تا از فضای باز به سمت گلخانه‌ای سوق داده شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه مطبوعاتی ایران ، تاریخ انتشار 28 شهریور96، کدمطلب:200410، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین