پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه ایران با بیان این‌که این اتحادیه از ۲۲ تعاونی تشکیل شده و حدود ۱۵ هزار عضو دارد، اظهار داشت: برنامه‌ها و اهداف بسیار زیادی در کار داریم، اما واقعیت این است که مشکلات داخلی تولیدکنندگان درحدی درگیرمان کرده که تمام سعی‌ ما این است که فقط مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم و به‌نوعی از اهداف اصلی‌ خود که همانا تولید و درآمدزایی برای کشور است، دور شده‌ایم. درواقع به‌قدری بوروکراسی سر راه تولیدکننده‌های ما سنگ‌اندازی می‌کند که با توجه به مشکلات ارزی و مسائل دیگر، کار تولید بسیار سخت شده است.

شعار سال: مهدی شریفی درمورد عمده‌چالش‌ها و مشکلات تولیدکننده‌های گل‌وگیاه ایران گفت: متأسفانه با بالارفتن قیمت ارز، نهاده‌ها به یک‌باره جهش قیمتی بالایی داشته است و به همین دلیل هم در بازار داخل به مشکل برخورده‌ایم و هم برای صادرات با موانعی روبه‌روییم.

شریفی افزود: درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما در بحث خاک است؛ چراکه به یک‌باره قیمت خاکی که وارد می‌شد، افزایش یافته است. همچنین در خصوص خاک در مقوله صادرات گل نیز دچار مشکلیم؛ زیرا با توجه به قوانین، خروج خاک از کشور ممنوع است و درنتیجه تولیدکنندگان باید خاک گیاهان را عوض و از خاک‌های وارداتی استفاده کنند که این کار مشکل بزرگی برای تولیدکننده‌ها به‌وجود آورده است.

واردات و صادرات گل از پایانه تهران با همکاری سازمان حفظ نباتات و وزارت صمت

وی ادامه داد: مشکل بزرگ دیگری که اخیراً برای ما به‌وجود آمده و وقت ما را بسیار گرفته است و متأسفانه به‌رغم پیگیری‌ها نتیجه‌ای هم نگرفته‌ایم، این است که نمی‌توانیم گیاهان را با هیچ‌گونه خاکی صادر کنیم؛ این در شرایطی است که گیاهان بزرگ را به هیچ‌وجه نمی‌توان بدون خاک ارسال کرد. جالب است بدانید که کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گل‌های بزرگ عمدتاً در چنین مواقعی با کشورهای مقصدشان تفاهم‌نامه یا قراردادهایی می‌نویسند که تضمین کند گیاهان عاری از بیماری باشند و گیاهان بزرگ را با حداقل خاک از زمین خارج می‌کنند، دورش را گونی‌پیچ و سپس به مقصد موردنظر ارسال می‌کنند که این روش اصطلاحاً «روت‌بال» نامیده می‌شود. باوجوداین و به‌رغم این‌که در کشور هزاران هکتار زیر کشت گل است و مشتریان بسیار خوبی در کشورهای منطقه داریم، اما برای صادرات گل‌های بزرگ با چنین مشکلی روبه‌روییم. در این راستا چندین جلسه متعدد با سازمان حفظ نباتات برگزار کردیم، اما مسئولان این سازمان می‌گویند به‌دلیل قراردادهای بین‌المللی، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. اخیراً نیز نامه‌ای از سوی این سازمان برای ما ارسال شده مبنی بر این‌که حتی انجام مذاکره در این مورد با کشورهای طرف مقابل ممنوع است. این در حالی است که سازمان حفظ نباتات با همکاری وزارت صمت طرحی را ارائه داده و پایانه‌ای را در تهران درست کرده است که از این طریق از خارج از کشور گل به پایانه وارد و مجدداً صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور تولید زیادی داریم و روی دستمان مانده است، اما به‌جای این‌که کمک کنند تولیدات داخلی‌ صادر شود، کمک می‌کنند تولیدات کشورهای دیگر رشد کند و این جای تأسف است. متأسفانه به‌‌رغم این‌که طی چند ماه اخیر فشار آوردیم تا این کار متوقف شود و در این راه وزارت جهاد کشاورزی نیز با ما همکاری می‌کند و پیگیر این موضوع شده است که جلوی این کار گرفته شود، اما نمی‌دانیم این کار از کجا حمایت می‌شود که سازمان حفظ نباتات تا به این حد پیگیر است تا کار ترانزیت گل‌وگیاه به این نحو حتماً انجام شود.

قاچاق گل‌های آلوده‌‌‌ از کشورهای شرق آسیا و فروش به‌نام گل هلندی

شریفی تصریح کرد: با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، اما خوشبختانه تولیدکنندگان کشور با همه این سختی‌ها مشغول تولیدند. از دیگر مشکلات اساسی ما این است که واردات گل به‌صورت قاچاق به‌شدت و با حجم سنگین در کشور صورت می‌گیرد و متأسفانه به‌رغم پیگیری‌های بسیاری که در این خصوص داریم، راه به جایی نمی‌بریم ‌و همچنان گل‌وگیاه در حجم بالا به کشور قاچاق می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه مدتی است واردات گل از کشورهای شرق آسیا به‌صورت قاچاق به ایران صورت می‌گیرد، درحالی‌که واردات گل‌وگیاه از این کشورها به‌دلیل این‌که می‌گفتند گیاهانشان بیمار است و آلودگی دارد، ممنوع بود، اما به‌دلیل ارتباطاتی که برخی دارند، همان گیاهان آلوده را به‌نام گل‌وگیاهان هلندی از مبادی رسمی و از طریق کول‌برها از مرزهای غربی وارد کشور می‌کنند و هنوز هم با حجم‌های سنگین به کشور وارد می‌شود.

صادرات یک میلیارد دلار گل و گیاه به شرط حمایت دولت

مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه ایران خاطرنشان کرد: بارها به ما اعلام شده کاری بکنیم تا بتوانیم در حوزه تولید گل‌وگیاه با کشورهای صاحب‌نام رقابت کنیم؛ اما باید به این نکته توجه کنیم که وقتی امروز برای مثال مواد اولیه مورد نیازمان را با قیمت 10 هزار تومان خریداری می‌کنیم و فردا به یک‌باره افزایش قیمت پیدا می‌کند و باید همان کالا را 30 هزار تومان خریداری‌ کنیم، چگونه می‌توانیم با چنین کشورهایی رقابت داشته باشیم؟

شریفی خاطرنشان کرد: باوجوداین، سال گذشته چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و اگر از ما حمایت شود، به‌راحتی می‌توانیم یک‌میلیارد دلار در سال صادرات داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نکته جالب توجه در خصوص گل‌وگیاه این است که مشتریان ما در آذربایجان، محصول خریداری‌شده را با گارانتی به مشتریانشان می‌فروشند، اما گیاهانی که از ایتالیا خریداری می‌کنند و به‌رغم این‌که زیبایی بیش‌تری نسبت به گل‌های ایرانی دارند، گارانتی نمی‌کنند، چون به‌لحاظ شرایط اقلیمی ماندگاری گیاهان ما بسیار بیش‌تر است؛ اما متأسفانه به‌دلایلی که عنوان کردم، به‌راحتی نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

اگر مسئولان همت نکنند، بازارهای بالقوه صادراتی را از دست می‌دهیم

شریفی اظهار داشت:براساس آمار چیزی حدود دومیلیارد شاخه گل سالانه تولید می‌کنیم، اما چون صادرات درستی نداریم و بازار داخلی نیز کش‌وقوس دارد، بیش از یک‌میلیارد شاخه گل ما سالانه تباه می‌شود، اما اگر حمایت شویم، می‌توان این حجم را به‌راحتی صادر کنیم.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر یک‌هزار و 500 هکتار گلخانه و فضای باز سطح زیر کشت در سراسر کشور داریم که درصورت حمایت مسئولان، می‌توانیم درآمدزایی بسیاری از این طریق برای کشور داشته باشیم؛ بنابراین در این راستا از دولت می‌خواهیم که اگر توان آن را دارد، برای صادرات کمک و مشکلات ما را برطرف کند؛ به‌خصوص در بحث خاک به‌نظر می‌رسد که مسئولان باید نشست‌های مختلفی با مسئولان کشورهای دیگر داشته باشند تا بتوانیم در بخش گل‌وگیاه که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد، کارهای بزرگی انجام دهیم، نه این‌که دست روی دست بگذاریم تا صنعت گل‌وگیاه کشور نیز مانند بخش صنعت دچار مشکل شود و بازارهای بالقوه صادراتی را از دست بدهیم.

ترانزیت گل از ایران، از مشکلات فعالان صنعت گل و گیاه

شریفی در پایان اظهار داشت: باز هم تأکید می‌کنم که اصلی‌ترین مسأله و چالش پیش روی ما ترانزیت گل از ایران است. اگر واقعاً این ترانزیت به‌درستی صورت بگیرد، حاضریم کمک کنیم که از این طریق گل ایران صادر شود، اما این‌که گل را از دیگر کشورها وارد ایران کنند و سپس با دسته‌بندی و تغییر‌دادن بسته‌بندی آن‌ها را به دیگر کشورها صادر کنند، به‌نظر مسأله‌ساز است؛ به‌طوری‌که اگر به هر دلیلی این گل‌ها صادر نشود، قطعاً وارد بازار داخلی می‌شود که این امر پیامد خوشایندی برای تولیدکنندگان ما نخواهد داشت؛ برای مثال سال گذشته دو شب قبل از جشن ولنتاین که به‌نوعی بازار گل‌فروش‌هاست و کار گل‌فروشی‌ها رونق می‌گیرد، چند کانتینر شاخه گل قاچاق وارد کشور و به بازار تزریق شد و به این ترتیب تولیدکننده‌های داخلی را که دلخوشی‌ آن‌ها فروش در چنین روزی بود، به خاک سیاه نشاندند.

تولید گل‌وگیاه ازجمله تولیدات ارزشمندی است که به‌دلیل ارزش افزوده بالایی که دارد، می‌تواند در اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشد. باوجوداین درحال‌حاضر تولیدکنندگان داخلی گل‌وگیاه با مشکلاتی مواجه هستند؛ ازجمله بالارفتن قیمت نهاده‌ها و واردشدن گل قاچاق که برای تولیدکنندگان ثمره‌ای جز ضرر و زیان به‌همراه ندارد. باوجوداین، به‌گفته مسئولان امر، امروز بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان این حوزه ترانزیت گل از پایانه تهران است؛ چراکه برخی با ارتباطات خاصی توانسته‌اند از کشورهای شرق آسیا گل وارد کنند و در پایانه تهران پس از سورتینگ و بسته‌بندی‌های جدید، به دیگر کشورها ارسال کنند. این در شرایطی است که این مسئولان معتقدند این اقدام درواقع میانبری برای واردکردن این گل‌ها به بازار داخل و زمین‌گیرکردن تولیدکنندگان داخلی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 3 شهریور 98، شماره: 73668

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین