پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی امروز شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه تکثیر اندام گیاهی موسوم به کواکل در منطقه پاکدشت تهران با اعلام این مطلب گفت: نیاز سالانه کشور به بوته، نشاء و پیاز وارداتی برای تولید گل و گیاه گلدانی ۶۰ میلیون عدد بوده که امروز این عدد با توجه به تولید نشاء در داخل به نصف رسیده است.

شعار سالمهندس غلامرضا تقوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره صادرات گل و گیاه زینتی و گلدانی نیز خاطر نشان کرد که در سال گذشته ۲۵ میلیون دلار صادرات گل و گیاه زینتی داشتیم.

وی با بیان این که میزان واردات گل و گیاه زینتی ۱۴ میلیون دلار است، اظهار داشت: تراز تجاری در این حوزه ۱۰ میلیون دلار مثبت است.

تقوی افزود: روان سازی صادرات در دستور کار ما قرار گرفته است و در حال حاضر ایران یک دهم بازار جهانی صادرات گل و گیاه زینتی را در اختیار دارد.

وی مشکلات زیر ساختی، نرم افزاری و اختلاف قیمت گل و گیاه زینتی در داخل کشور و خارج را از دلایل عدم توسعه صادرات در این حوزه دانست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در زمینه کاهش واردات برخی از پیازچه های وارداتی مانند لی لیوم به علت افزایش قیمت ارز و امکان عدم تولید آن در کشور گفت: در زمینه واردات پیاز لی لیوم به علت نوسانات ارزی با محدودیت واردات مواجه هستیم، اما با پژوهشکده تحقیقاتی گل و گیاه کشور مذاکراتی برای تولید پیاز این گل انجام داده ایم که کشت آن نیاز به سرمایه گذاری در مناطق سرد و در وسعت زیاد نیاز دارد.

وی افزود: در مورد واردات پیاز لاله هم محدودیت هایی وجود دارد که احتمال می دهیم تولید گل نرگس بخشی از نیازهای مردم به گل را تامین کند.

تقوی میزان واردات اندام های تکثیری گل و گیاهان زینتی به کشور را ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون بوته و نشاء عنوان کرد و اذعان داشت: با احداث واحدهای تولید اندام های تکثیری مانند مرکز تکثیر کواکل در منطقه پاکدشت تهران، بخشی از نیازهای کشور به این نهاده در داخل تامین می شود.

وی تصریح کرد: این واحد تولیدی در سال توان تولید ۱۰ میلیون نشاء را دارد و این میزان تولید از خروج ۱۵ میلیون ارز از کشور جلوگیری می کند که اتفاق بزرگی است.

تقوی افزود: ما از افرادی که در حوزه تولید اندام های تکثیر گل و گیاهان زینتی علاقه مند به سرمایه گذاری هستند استقبال و حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر کواکل نخستین مرکزی است که در ارتباط با تولید اندام های تکثیری گیاهان زینتی گلدانی از سال گذشته با حمایت وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت تمام شده اندام های تکثیری در این مرکز یک سوم قیمت وارداتی است، ضمن این که از شیوع بیماری و یا آفات خارجی و قرنطینه ای جلوگیری می کند.

وی درباره پایانه گل و گیاه احمد آباد مستوفی نیز اذعان داشت: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۸۵ درصد است که اتمام آن نیاز به کمک های مالی دارد.

تقوی تصریح کرد: به علت نوسانات ارزی، پیشرفت این پروژه به کندی انجام می شود و در حال حاضر برای تکمیل آن، سرمایه در گردش و ایجاد شبکه مویرگی حمل و نقل آن ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان درخواست تسهیلات شده است.

تولید سالانه ۱۰ میلیون عدد نشا گل و گیاهان زینتی گلدانی در پاکدشت تهران

در جریان این بازدید، مدیرعامل مرکز تکثیر گل و گیاه کواکلی نیز گفت: در فاز نخست، ۳۰۰ واریته از انواع گیاهان زینتی گلدانی وارداتی در سطح ۱۸ هزار متر محیط گلخانه ای کشت نشاء می شود.

مهندس ابوالفضی ایرانشاهی با بیان این که پروژه کواکل از سال گذشته کار راه اندازی آن آغاز و در تیر ماه امسال به مرحله عرضه نشا گیاهان زینتی گلدانی رسیده است، اظهار داشت: در این فاز در سال ۱۰ ملیون نشا تولید خواهد شد.

وی افزود: برای فاز دوم این پروژه پیش بینی کرده ایم که حدود ۳۰ میلیون نشا در سال تولید شود.

ایرانشاهی با بیان این که نشا گیاهانی که در این مرکز تولید می شود بازارپسند و متناسب با شرایط اقلیمی هستند، تصریح کرد: نشا این گیاهان به شمال کشور، محلات و به سلیمانیه عراق عرضه می شود.

وی گفت: این مرکز با هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان با هدف تامین نهاده مورد نیاز تولید کنندگان داخلی و اشتغال زایی تاسیس شده و برای راه اندازی فاز دوم آن نیاز به تسهیلات بانکی داریم.

ایرانشاهی افزایش هزینه ها، توجه به افزایش قیمت ارز، پایین بودن تسهیلات سوخت گازوییل و کاهش قدرت خرید مردم را از مشکلات موجود در حوزه تولید و پرورش گل و گیاه زینتی گلدانی برشمرد.

وی اظهار داشت: در این مرکز نشا گیاهانی همچون کوکب، انواع فوشیا، ساندویلا، انواع بگونیا، اژدر و بنت قنسول تولید می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت معاونت برنامه ریزی و اموراقتصادی تاریخ انتشار 22مهر 97، کدمطلب: 100401، www.amar.maj.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین