پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
وضعیت کم آبی در لرستان هر روز وخیم تر می شود، مردم این روزها مشق هر شب و روزشان بی آبی است و مسئولان از خالی شدن آب پشت سدها و سفرهای آب زیرزمینی خبر می دهند.

شعار سال: رضا میرزایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به وضعیت منابع آبی و بارش‌های لرستان اظهار داشت: بر اساس شبکه باران‌سنج شرکت آب منطقه‌ای لرستان میزان بارندگی سال آبی جاری استان تاکنون ۵۲۸ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت چهار درصد کاهش‌یافته است.

۵۴ درصد از مخازن سدهای لرستان خالی است

وی بابیان اینکه در این مدت بیشترین بارش با ۶۸۹ میلی‌متر مربوط به شهرستان دلفان بوده است، عنوان کرد: همچنین کمترین بارش‌ها با ۲۹۰ میلی‌متر مربوط به شهرستان الیگودرز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد این میزان بارش‌ها تا پایان سال ۹۶ بوده است و ۵۰ درصد دیگر مربوط به بهار سال ۹۷ است، تصریح کرد: میزان بارش‌های لرستان در حوزه کرخه حدود ۲۳ درصد کاهش‌یافته و در حوزه دز نیز کاهش بارندگی داشته‌ایم.

میرزایی گفت: میانگین بارش‌های کشوری تاکنون حدود ۱۶۵ میلی‌متر بوده و لرستان نسبت به کشور از ظرفیت بهتری برخوردار است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به میزان تخصیص آب لرستان بیان داشت: کاهش بارندگی‌ها طی ۱۵ سال گذشته تأثیرات منفی بر روی منابع آبی استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه در حال حاضر میزان آب پشت سدهای لرستان ۹۵ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: درواقع حدود ۵۴ درصد از مخازن سدهای لرستان خالی است.

حجم سفره‌های زیرزمینی ۴۰۰ میلیون مترمکعب کم شد

میرزایی بابیان اینکه برخی از سدهای لرستان مانند سد «کزنار» الیگودرز و «خان‌آباد» خالی از آب هستند و پشت آن‌ها آبی جمع نشده است، تصریح کرد: سدهایی که در استان به بهره‌برداری رسیده بیشتر در بخش کارون بزرگ یا دز واقع‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته حق آبه پایین‌دست سدهای استان را آزادسازی کردیم و متأسفانه در سال جاری نتوانسته‌ایم کمبود سال گذشته را جبران کنیم، گفت: دو سد «کزنار» و «خان‌آباد» میزان آبی که در پشت آن‌ها جمع شده درواقع حجم مرده سد است که قابل‌استفاده نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه کاهش بارندگی‌ها بر روی منابع آب زیرزمینی استان تأثیر گذاشته به‌طوری‌که طی ۱۰ سال گذشته تاکنون به ازای هرسال ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش حجم مخزن داشته‌ایم، افزود: در مجموع طی ۱۰ سال گذشته تاکنون حجم آب سفره‌های زیرزمینی استان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است.

میرزایی با اشاره به وضعیت هفت ایستگاه پمپاژ آب در استان ادامه داد: این ایستگاه‌ها اگر به بهره‌برداری برسند نرم اراضی آبی استان افزایش پیدا می‌کنند.

پروژه‌های احداث ایستگاه پمپاژ آب ۱۲ ساله شدند

وی با تأکید بر اینکه برای طرح‌های توسعه منابع آب اولویت‌بندی کرده‌ایم، گفت: در سطح استان عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ «چم مهر»، «واشیان»، «جایدر» «اسماعیل‌آباد»، «فیض‌آباد»، «گرخوشاب»، «محمودآباد» و «نهله» از ۱۰ تا ۱۲ سال پیش آغازشده و به دلیل محدودیت اعتباری پیشرفت فیزیکی مناسبی نداشته و هیچ‌کدام به بهره‌برداری نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های کاری ما تکمیل این ایستگاه پمپاژهای آب است، افزود: اگر به بهره‌برداری برسند حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم تبدیل به آبی می‌شوند و حدود چهار هزار و ۲۵۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

میرزایی بابیان اینکه با جلسات متعدد مدیریت ارشد لرستان با سازمان برنامه‌وبودجه ایستگاه‌های پمپاژ آب جزء طرح‌های کلیدی استان قرار گرفت، گفت: تخصیص اعتبار این ایستگاه‌ها ۱۰۰ درصد شده و در برنامه داریم تعدادی از آن‌ها تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری برسند و چند مورد از آن‌ها نیز در شش‌ماهه اول سال ۹۸ به بهره‌برداری برسند.

وی همچنین گفت: اولویت دوم تکمیل سدهای در دست اجرا و احداث شبکه‌های تحت پوشش آن‌ها است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 27 تیر 97، کد مطلب: 4339562، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین