پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کشت چغندر قند در شرایط بحران آبی به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده است. با وجود این، چغندرکاران لرستانی که این محصول پرآب‌بر را کشت و برداشت کرده‌اند، با گذشت بیش از 2 سال هنوز طلب خود را از محل فروش چغندر قند دریافت نکرده‌اند.

شعار سال: کشت چغندر قند در شرایط بحران آبی به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده است. با وجود این، چغندرکاران لرستانی که این محصول پرآب‌بر را کشت و برداشت کرده‌اند، با گذشت بیش از 2 سال هنوز طلب خود را از محل فروش چغندر قند دریافت نکرده‌اند. گفت‌وگوی همشهری را با جواد طهماسبی، معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این باره بخوانید.

میزان تولید چغندر قند در سال گذشته چقدر بوده است؟

چغندرکاران لرستانی سال گذشته حدود 426 هزار تن چغندر قند تولید کرده‌اند و هر کیلوگرم آن را به قیمت 308 تومان به کارخانه‌های قند تحویل داده‌اند که مجموع ارزش آن 131 میلیارد تومان شد.

این میزان چغندر قند به کدام کارخانه‌ها تحویل داده شده است؟

چغندر قند برداشت شده در لرستان به کارخانه قند لرستان، نقش‌ جهان اصفهان، بنیاد اصفهان و جوین مشهد تحویل داده شده است.

این کارخانه‌ها چقدر به کشاورزان بدهکارند؟

چغندرکاران لرستانی حدود 35 تا 40 میلیارد تومان از کارخانه‌های قند طلب دارند که تاکنون پرداخت نشده است. بدهی کارخانه قند لرستان 15 تا 16 میلیارد تومان، بنیاد اصفهان 7 تا 8 میلیارد و نقش‌ جهان 5 تا 6 میلیارد تومان است و بقیه طلب هم مربوط به کارخانه جوین مشهد است.

این کارخانه‌ها چرا طلب کشاورزان را پرداخت نمی‌کنند؟

کارخانه‌های قند نقدینگی برای پرداخت طلب کشاورزان ندارند و به همین دلیل چغندرکاران فعلا باید منتظر بمانند. این مشکل به تولید شکر از چغندرهای تحویل داده شده برمی‌گردد. متاسفانه بازار مناسبی برای فروش شکرهای تولیدی این کارخانه‌ها وجود ندارد و همین موضوع هم موجب شده است کارخانه‌ها نتوانند بدهی خود را پرداخت کنند.

کارخانه‌ها راهکاری برای رفع این مشکل دارند؟

کارخانه‌های قند پیشنهاد دادند کشاورزان به جای بخشی از طلب خود شکر دریافت کنند. کشاورزان این پیشنهاد را نپذیرفتند، زیرا معتقدند با این کار متحمل ضرر دوسویه می‌شوند. از سوی دیگر، کارخانه‌های قند جزو بخش خصوصی هستند و مشمول حمایت دولت نمی‌شوند. به همین دلیل کشاورزان باید منتظر بمانند تا برای فروش شکرهای تولیدی راه‌حلی اندیشیده شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 29 خرداد 97، کدمطلب:20231، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین