پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان گفت: بزرگترین چالش شهرستان رومشکان بحران کم آبی است.
شعار سال: عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان گفت: بزرگترین چالش شهرستان رومشکان بحران کم آبی است.

مهندس «محمدی‎فر» با بیان این‌که در  ۱۵ سال اخیر سطح آب‌های زیرزمینی در شهرستان رومشکان هشت درصد کاهش پیدا کرده و چنانچه تدبیری اتخاذ نشود با فرونشست زمین  مواجه خواهیم بود و باید منتظر فاجعه انسانی و زیست محیطی در این منطقه باشیم، افزود: اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری و انتقال آب از سد سیمره به شهرستان رومشکان از راهکارهای برون رفت این شهرستان از بحران آب است.

* خشک شدن 69 چاه عمیق و نیمه‌عمیق در شهرهای کوهدشت و رومشکان

محمدی‎فر با بیان این‌که برای کشتی‌های بی‌حرکت موج‌ها تصمیم می‌گیرند، گفت : مردم و مسئولان و مجمع نمایندگان لرستان باید برای رفع بحران در شهرستان رومشکان گام‌های اساسی را بردارند، در سال‌های اخیر ۷۰ درصد چشمه‌های لرستان خشک شده و ۶۹ چاه عمیق و نیمه در شهرهای کوهدشت و رومشکان نیز خشک و از مدار خارج شده‌اند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی در شهرستان رومشکان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و پنج درصد در بخش شرب و مابقی در سایر بخش‌ها استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان اظهار کرد: راندمان آب در بخش کشاورزی در شهرستان رومشکان ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد آب در حوزه کشاورزی هدر می‌رود.

محمدی‌فر گفت: تبدیل اصلاح الگو آبیاری از سنتی به مکانیزه از راهکارهای مقابله با بحران آب شهرستان رومشکان است.

* لرستان ‌دومین استان مهاجرفرست به تهران

وی افزود: برای جوانان شهرستان رومشکان صنعت و کارخانه ایجاد نکرده‌ایم، حداقل آب کشاورزی‌شان را تأمین کنیم تا مجبور نشوند برای یافتن کار به تهران و دیگر شهرها مراجعه کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان با بیان این‌که مطابق آمارها پس از استان البرز، لرستان ‌دومین استان مهاجرفرست به تهران است، جوانان ما از یافتن کار در شهر و استان خود مأیوس و ناامید شده‌اند و ترک دیار کردند، خاطرنشان کرد: اجرای مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۲ مبنی انتقال سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سد سیمره به شهرستان رومشکان امری لازم و ضروری است.

* عدم اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران درباره انتقال آب به شهرستان رومشکان

وی با طرح این پرسش که چرا مصوبه هیئت وزیران در 21 خرداد 92 برای انتقال آب به شهرستان رومشکان اجرایی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولان و مردم و مجمع نمایندگان استان باید برای حل بحران آب در شهرستان رومشکان حرکت کنند و از وزارت نیرو مطالبه کنند که هر چه سریع‌تر آب را از سد سیمره به این شهرستان منتقل کنند.

محمدی‌فر با اشاره به این‌که چنانچه  آب از سد سیمره به دشت بزرگ رومشکان منتقل شود این منطقه می‌تواند به قطب تولید محصولات کشاورزی در لرستان تبدیل شود و اقتصاد کشاورزی استان را متحول کند، افزود: با تحقق این مهم  حتی کشاورز رومشکان می‌تواند محصولات کشاورزی خود را به کشورهای هدف صادراتی صادر کند.

* نیاز مبرم مردم کوهدشت و رومشکان آب است

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان تصریح کرد: اگر برای حل بحران آب در شهرستان رومشکان تدبیری اندیشیده نشود در آینده شاهد فاجعه خشکسالی در این شهرستان خواهیم بود و مردم این دیار مجبور به مهاجرت از شهر و دیار خود خواهند شد و منشاء ریزگردهای جدید این بار در شهرستان رومشکان شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان گرد: مردم‌ رومشکان از مسئولان استان و کشور بام شهر و پارک‌های مجهز و بیمارستان نمی‌خواهند، اگرچه همه اینها مطالبه به حق مردم رومشکان است، اما امروز نیاز مبرم  این مردم آب است، چون برای کشاورزی و شرب نیازمند آب هستند، تا مردم فرهیخته این دیار برای تأمین آب شرب دنبال تانکرهای آب نیفتند و شأن و شخصیت آن‌ها خدشه‌دار نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: 15 خرداد 1397، کدخبر: 97031507058 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
فرونشست دشت های کوهدشت در حال وقوع است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین