پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۵
اتحادیه اروپا با تشدید قوانین تولید، فروش و استفاده از خوراک های دارویی برای دام و طیور، آبزیان و حیوانات خانگی، اقدام دیگری را در مبارزه با مقاومت ضد میکروبی انجام داده است.

شعارسال: اعضای پارلمان اروپا که مسئول در بخش کشاورزی اروپا نیز می باشند، تقریبا به اتفاق آرا – با ۴٠ رای موافق و یک رأی مخالف – اجرای این اقدامات که مورد توافق پارلمان و شورای مذاکره کنندگان بود را یک ماه پیش به تصویب رساندند.

سه اصل اساسی از قانون پیشنهادی جدید پشتیبانی می کند:

اول: پیشگیری از بیماری های دام بهتر از درمان است.

دوم: ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری یا استفاده به منظور metaphylactic. "مصرف متافیلاکتیک” به معنی استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان تمام گله در صورت مشاهده یک مورد آلوده و بیمار می باشد.

سوم: خوراک های دارویی فقط باید توسط دامپزشک تجویز شود آنهم زمانی که دام آسیب دیده را به صورت فیزیکی کاملاً معاینه کرده باشد تا بتواند تشخیص درست و دقیقی داشته باشد.

این قانون جدید تمام آنتی بیوتیک های خوراکی را شامل می شود، چه از طریق آب آشامیدنی و یا افزودن به خوراک در مزارع و همچنین افزودن به خوراک های آماده ای که توسط کارخانه های تولید خوراک دام تولید می شود و غیره.

در مقررات مربوط به خوراک های دارویی، قوانین جدید در مورد استفاده از داروهای دامپزشکی که در ماه ژوئن تایید شده است نیز گنجانده شده است. که این قوانین باید به صورت رسمی توسط پارلمان اروپا و شورای وزیران اتحادیه اروپا تصویب شود.

پس از تصویب توسط این دو نهاد، مقررات جدید در نشریه رسمی اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد و پس از ٢٠ روز به اجرا درمی آید و به مدت سه سال لازم الاجرا می باشد.

ضمن اینکه احتمال وجود آلودگی متقابل بین دسته های خوراک یک سال پس از به اجرا درآمدن مقررات جدید نیز رسیدگی خواهد شد. بر اساس توصیه های اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA)، حداکثر سطوح برای انتقال مواد مختلف فعال خوراک، برای دام مورد هدف نسبت به خوراک برای گونه های غیر هدف، تعیین می شود.

واکنش صنعت خوراک دام

در حالی که فدراسیون تولید کنندگان خوراک دام اروپا، FEFAC، به طور مستقیم در مورد آخرین تحولات اظهار نظر نکرده است، اما قانون پیشنهادی به نظر می رسد با اهداف این سازمان مطابقت داشته باشد.

در مقاله ای که درباره همین موضوع منتشر شد فدراسیون تولید کنندگان خوراک دام اروپا حمایت خود از کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در دام و حیوانات خانگی را با عنوان ” در هنگامی که واقعاً لازم باشد و میزان مصرف به حداقل ممکن رسانده شود”، مطرح نمود.

همچنین فدراسیون تولید کنندگان خوراک دام اروپا خواستار مصرف آنتی بیوتیک ها فقط به شرط تجویز و همچنین تحت قوانین هماهنگ برای تمام آنتی بیوتیک های تجویز شده خوراکی، چه آنتی بیوتیک هایی که به خوراک دام اضافه شود و چه به آب آشامیدنی دام و نیز لازم الاجرا در کلیه کارخانجات خوراک دام و یا در مزارع پرورش دام بصورت متحد الشکل می باشد.

مقاومت ضد میکروبی: یک نگرانی جهانی

در نوامبر ٢٠١٧ سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه های جدیدی را برای جلوگیری از استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد و یا به منظور پیشگیری از بیماری ها در حیوانات سالم، برای کشاورزان و صنایع غذایی ابلاغ کرد. هدف سازمان بهداشت جهانی از صدور این توصیه ها، حفظ اثربخشی و اهمیت آنتی بیوتیک ها در پزشکی می باشد.

در ایالات متحده آمریکا دستورالعمل تغذیه دامپزشکی (VFD) از ژانویه ٢٠١٧ به اجرا در آمد. این دستورالعمل کلیه دامپزشکان مجاز را ملزم می کند تا صرفاً از آنتی بیوتیک های پزشکی که منحصراً برای استفاده در خوراک دام ساخته شده بودند، استفاده نمایند.

استفاده از مواد ضد میکروبی و سیاست های جهانی، در دستورجلسه آینده شورای بین المللی طیور قرار دارد. از جمله جایگزین های آنتی بیوتیک های موجود در بخش های دام و خوراک دام که در چند هفته اخیر نیز در خبرها آمده است، مواد افزودنی خوراک گیاهی و باکتری خوارها ( bacteriophages ) می باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فاخته نیوز، تاریخ انتشار: 31تیر1397 ، کدخبر: 14165: www.fakhtehnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین