پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹
دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور، فیداکسپو را مکانی برای بررسی چالش های صنعت دام و طیور کشور دانست و از واردکنندگان نهاده های دامی که ارز دولتی می گیرند اما محصول را به نرخ آزاد می فروشند، انتقاد کرد.

شعار سال: علی صابری با اشاره به اینکه قیمت نهاده ها متناسب با کاهش قیمت جهانی، کمتر نشده است، اظهار کرد: قیمت نهاده ها در آرژانتین از ابتدای فروردین ماه ۹۷ حدود ۲۰۰ دلار در هر تن افزایش پیدا کرد، اما از اوایل خردادماه امسال با روند کاهشی به ۱۵۰ تا ۱۵۵ دلار رسید.

وی افزود: با توجه به کاهش ۲۰ درصدی قیمت جهانی نهاده ها، ذرت باید کمتر از ۹۰۰ تومان به فروش برسد، در حالی که قیمت ذرت برزیلی در بازار ۱۱۰۰ تا ۱۱۵۰ تومان است.

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور با اشاره به اینکه قیمت کنجاله سویا در مبادی ورودی به ۲۷۰۰ تا ۲۷۵۰ تومان رسیده بود، تصریح کرد: با وجود کاهش جهانی ۲۰ درصدی قیمت کنجاله سویا که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شد، اما این نهاده در بازار ۲۳۰۰ تا ۲۳۵۰ تومان به فروش می رسید.

صابری کاهش قیمت کنجاله سویا طی روزهای اخیر را واقعی ندانست و گفت: ممکن است واردکنندگان قیمت نهاده ها را کاهش دهند اما با تاخیر در بارگیری، حمل و ارسال محموله، افت قیمت را جبران می کنند.

وی افزود: اگر یکی، دو روز پس از واریز وجه کالا به حساب واردکنندگان، محصول به دست تولیدکننده می رسید، قیمت نهاده ها در بازار واقعی بود.

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور، وضعیت بازار نهاده های خوراک دام و طیور را ملتهب توصیف کرد و گفت: روند کاهش قیمت نهاده ها با وجود پایین آمدن قیمت جهانی و کاهش تقاضا، کند پیش می رود و در قیمت های بالا تثبیت شده است.

صابری با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت گوشت مرغ پایین است و تولیدکنندگان انگیزه ای برای جوجه ریزی ندارند، اظهار کرد: در چنین شرایطی تقاضا برای خوراک دام کاهش یافته است.

وی افزود: با افزایش تقاضا شرایط برای بالا رفتن دوباره قیمت نهاده ها در بازار مستعد خواهد شد.

تک نرخی شدن ارز، قیمت ها را افزایش داد

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده ها ریشه در سیاست تک نرخی شدن ارز توسط دولت دارد، گفت: مجموعه اقداماتی هم که تاکنون انجام شده، به نتیجه ای نرسیده است.

وی افزود: دولت برای حمایت از این بخش مصمم به تامین ارز یارانه ای است که همین امر در روند واردات اختلال ایجاد کرد.

تخصیص ارز یارانه ای به واردات کنجاله سویا، دانه سویا و ذرت

صابری پرداخت ارز یارانه ای به تمام کالاهای اساسی توسط دولت را محدودکننده واردات دانست و تاکید کرد: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کنجاله سویا، دانه سویا و ذرت تامین کند.

وی افزود: به این ترتیب، واردکنندگان موظف به رعایت اصولی که عمدتا سرعت واردات را کند می کند، نخواهند شد.

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان برای واردات برنامه ریزی کرد، گفت: باید تمام موانع را از میان برداریم و شرایط واردات را برای تولید پایدار در تامین گوشت مرغ ایجاد کنیم.

دولت تعرفه پنج درصدی کنجاله سویا را کاهش دهد

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور یکی از دیگر از مشکلات بازار نهاده ها را وضع تعرفه ها دانست و اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و شرایط دشوار ثبت سفارش، تخصیص و تامین آن، دولت نسبت به کاهش پنج درصدی تعرفه کنجاله سویا اقدام کند.

وی افزود: تعرفه پنج درصدی کنجاله سویا قیمت نهاده ها را در بازار افزایش می دهد.

صابری با اشاره به اینکه دستگاه های ناظر باید نظارت بیشتری بر واردکنندگان نهاده های خوراک دام و طیور داشته باشند، تاکید کرد: واردکنندگان، نهاده های خوراک دام و طیور را با ارز ۳۸۰۰ تومانی وارد می کنند، اما با نرخ ارز آزاد به دست تولیدکنندگان می رسانند.

صابری با اشاره به اینکه این روزها در فضای مجازی و رسانه ها بحث واردات خوراک دام و طیور توسط سازمان ها و افراد غیرمرتبط بسیار داغ است، گفت: تجارت در نفس خود نوعی کسب و کار است، از این رو یک تاجر می تواند هر کالایی را وارد یا صادر کند.

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور با بیان اینکه واردات نهاده های خوراک دام و طیور توسط سازمان های غیرمرتبط قابل تحسین است، اظهار کرد: در شرایط بحرانی بازار، اگر واردات نهاده ها صورت نمی گرفت، چه بسا شرایط بدتر و تولیدکنندگان زیان بیشتری متحمل می شدند.

فیداکسپو، به چالش های صنعت دام و طیور می پردازد

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن نهاده های خوراک وارد کشور و ۱۵ میلیون تن محصول پروتئینی تولید می شود، گفت: پاشنه آشیل صنعت، تامین خوراک دام و طیور است و از این رو، اهمیت پرداختن به چنین موضوعی دوچندان می شود.

وی افزود: فیداکسپو رویداد مهمی است که در صنعت دام و طیور کشور با هدف معرفی آخرین تکنولوژی و دانش فنی تولید خوراک و با حضور متخصصان شرکت های صاحبنام و معتبر دنیا برگزار می شود.

صابری با بیان اینکه این رویداد در سال های گذشته به خوبی اهمیتش را نشان داده است، تاکید کرد: در حال حاضر، فیداکسپو براساس نیاز و تقاضای صاحبان صنعت دام و طیور کشور برگزار می شود.

وی افزود: از این رو، اهمیت و نقش آن در اغنای علمی متخصصان در دوره کوتاه برگزاری نمایشگاه، مشخص می شود.

او ادامه داد: امیدواریم این رویداد با توجه به شرایط حال حاضر کشور، مورد استقبال فعالان صنعت دام و طیور قرار بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی اگنا، تاریخ 25 تیر 96، کد مطلب: 973463426: www.agna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین