پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۵
ارتش و کمیته های مردمی یمن علاوه بر حملات موشکی، عملیات پهپادی موفقی در پایتخت عربستان انجام داده و همه محاسبات متجاوزان را برهم زده اند.

شعارسال: روز به روز توان ارتش و کمیته های مردمی یمن آشکارتر می شود و متجاوزان را غافلگیر می کند از موشک های بالستیک و رونمایی از دستاوردهای پیشرفته در این زمینه گرفته تا عملیات پهپادی که عمق ریاض را هدف قرار می دهد.

در ۱۲ تیرماه، ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور از شلیک موشک‌های بالستیک خود به وسیله سکوهای زیرزمینی پرتاب موشک خبر داد و اعلام کرد که از این سکوها که زیر زمین بوده و از قابلیت استتار بالایی برخوردار است، رونمایی کرده است.

بدون شک این دستاورد یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در شلیک موشک از سکوهای زیر زمینی ابتکار مهمی محسوب می شود و تحولی در زمینه موشک های بالستیک یمنی ها ضد متجاوزان به شمار می رود به ویژه که این دستاورد از اهمیت نظامی بسیار مهمی است زیرا دشمن را غافلگیر می کند و سیطره راداری و هوایی آنرا از بین می برد و ضربه مهلکی به آن محسوب می شود.

این دستاورد یمنی ها کابوسی از حیث راهبردی برای دشمن و درهم شکستن سیطره آن است. این توان موشکی دشمن را سردرگم و رویاهای آنها نقش بر آب می کند زیرا متجاوزان همواره اعلام می کردند که همه سکوهای پرتاب موشک ارتش و کمیته های مردمی یمن را نابود کرده اند. «شرف لقمان» سخنگوی ارتش یمن گفت که سکوهای زیر زمینی همان امور غافلگیر کننده وعده داده شده از سوی یگان موشکی یمن است.

اما متجاوزان هنوز از شوک سکوهای زیر زمینی خارج نشده بودند که عملیات دقیق و کوبنده دیگر سخت متجاوزان را در شوک فرو برد. این بار پهپاد صماد۲ با هدف قرار دادن پالایشگاه شرکت آرامکو در پایتخت عربستان ضربه سختی به متجاوزان وارد کرد.

البته با توجه به روند توسعه توان ارتش و کمیته های مردمی یمن در بُعد موشکی و پهپادی دیگر نمی توان از این اقدامات به عنوان امور غافلگیر کننده یاد کرد و دشمنان ملت یمن باید هر روز منتظر تحول موشکی و پهپادی جدید باشد.

نبرد میان متجاوزان و ملت یمن از حیث ابزاری که به کار گرفته می شود وارد مرحله جدیدی شده است. ارتش و کمیته های یمن اهدافی را مورد هدف قرار می دهند که بیشترین تاثیر را داشته باشد. پهپاد یمنی ها یک شرکت سعودی ثروتمند و مهم از نظر تجاری و صنعتی را آنهم در ریاض نشانه رفت.

جنگی که ائتلاف آمریکایی-سعودی ضد مردم یمن آغاز کردند؛ بیش از قبل متجاوزان را در مخمصه گرفتار کرده و هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو ریاض از سوی پهپادهای یمنی بُعدی راهبردی به این نبرد داده و اوضاع را بیش از قبل برای عربستان حساس و خطرناک کرده است.

پهپاد صماد۲ توازن و تکامل در بعد راهبردی نبرد ایجاد کرده است. عملیات پهپادی صماد۲ از اهمیت مهمی از حیث میدانی و نظامی و راهبردی برخوردار است.

از حیث میدانی و نظامی؛ اهمیت آنچه پهپاد صماد۲ انجام داد از حیث میدانی و نظامی در هدف قرار دادن مراکز حیاتی دور است مانند؛ اتاق عملیات، مراکز فرماندهی مرکزی، سکوهای رهگیری موشکها و نیز تحقق عامل غافلگیری در هدف قرار مراکز نظامی دشمن است. پهپاد صماد۲ می تواند مواضع دشمن را در مناطق بسیار دور از خط مقدم جنگ را هدف قرار دهد.

عملیات پهپادی از حیث نظامی از آن جهت موثر است که در حمله و دفاع موثر است زیرا هم اهدافی را هدف قرار می دهد و ضربه به دشمن می زند و هم در عملیات نظارت، رصد تحرکات دشمن موثر است و به نیروهای ارتش و کمیته های مردمی امکان دفع هر گونه تحرک نظامی دشمن را می دهد. اینکه پهپاد صماد۲ از سامانه های راداری و رهگیری ائتلاف ضد یمن عبور کرده، دستاوری مهم است

اما از حیث راهبردی و استراتژیک، پهپاد صماد۲ توازن و تکامل برقرار کرد به ویژه با توجه به تفاوت آشکار توان و امکانات نظامی و مادی میان طرفین جنگ در یمن. پهپادها به همراه سامانه موشکهای بالستیک معادله توازن و بازدارندگی ایجاد کرده است. ارتش و کمیته های مردمی یمن از طریق این معادله توان جدی و قوی برای اجرای تهدید هدف حیاتی با ارزش قوی در خارج از مرز یا داخل آن و نیز اهداف نظامی، اقتصادی و راهبردی دارند.

به عبارتی هم اکنون نوعی تکامل میان موشک های بالستیک و عملیات پهپادی و به ویژه پهپاد دوربرد صماد۲ به وجود آمده است. زیرا از سویی هم پهپادها امکان رصد و مراقبت اهداف و هدف قرار دادن آنها را دارند و هم می توانند اصابت موشک های بالستیک به هدف را مطمئن کنند. یگان موشکی و پهپادی مکمل کننده یکدیگر هستند به نحوی که هنگامی که موشک بالستیک شلیک می شود؛ پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با هدف قرار دادن سامانه رهگیری پاتریوت موجبات موفقیت عملیات موشکی را فراهم می کنند. همچنین پهپادها می توانند اهداف مورد نظر اعم از مرکز تجمع متجاوزان و مزدوران آنها و اهداف نظامی و اقتصادی مورد نظر را رصد و به یگان موشکی بدهند تا هدف مورد اصابت قرار گیرد و می توانند صحنه اصابت موشک به هدف را نیز مشخص کنند و از حیث تبلیغاتی به دشمن ضربه وارد کنند به ویژه که پس از هر عملیات موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن، ائتلاف آمریکایی-سعودی از رهگیری موشک دم می زند.

اما عملیات پهپادی یمنی ها ضد شرکت آرامکو در ریاض در فعالیت این شرکت از هر حیث تاثیر مخربی به دنبال دارد. هدف قرار دادن مراکز اقتصادی استراتژیک در داخل ریاض پایتخت عربستان یا خارج از آن همه مستشاران، مهندسان، تکنسین های فنی و کارگرانی که در اداره و فعالیت این مراکز نقش دارند را در معرض خطر قطعی قرار می دهد که این خوشایند کشورهایی که این افراد از آنجا به عربستان آمده اند تا در تاسیسات نفتی آرامکو فعالیت کنند، نیست.

این علاوه بر اینکه سبب فشار برای خارج کردن این مستشاران و مهندسان و کارگران خارجی از تاسیسات نفتی عربستان می شود از حیث نفت و درآمد نیز بر عربستان موثر است. این به فشار بر مقامات سعودی برای توقف جنگ یا تن دادن به مذاکرات و حل و فصل سیاسی بحران منجر می شود.

این به فشار بر مقامات سعودی برای توقف جنگ یا تن دادن به مذاکرات و حل و فصل سیاسی بحران منجر می شود.

علاوه بر آن هدف قرار شرکت مهمی همانند آرامکو در روند فعالیت آن اخلال ایجاد می کند که این اعتراض شرکت های خارجی طرف قرارداد با آرامکو را به دنبال دارد.

به هر حال قدر مسلم آن است که هدف قرار دادن شرکت آرامکو در ریاض با پهپاد صماد۲ نقطه عطفی در دستاورهای ارتش و کمیته های مردمی یمن محسوب می شود آنهم برای کشوری فقیر و محاصره شده مانند یمن که در معرض جنگی ویرانگر و گسترده قرار دارد.

دیگر متجاوزان به سهولت نمی توانند به جابجایی بپردازند و مراکز فرماندهی و اتاق عملیات های دشمن امن نخواهد بود و متجاوزان باید هزینه های گزافی را برای تامین امنیت جابجایی و تحرکات خود بپردازند. خطوط امداد رسانی دشمن تهدید می شود و این جدای از آن است که مرکز نشست های دشمن نیز در معرض خطر قرار دارد. پهپاد یمنی ها با هدف قرار دادن فرودگاهها، بنادر، پایگاهها، پادگانها و تاسیسات اقتصادی و حیاتی و نیز کاخهای پادشاهی ضربه مهلکی به دشمن وارد می کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 31تیر1397 ، کدخبر: 4353009: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین