پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۸۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
این روزها بخش عمده‌ای از کاربران برای خرید مایحتاج روزانه خود از اینترنت کمک می‌گیرند درواقع خرید آنلاین بشدت میان کاربران رواج پیدا کرده است. موضوعی که بسیاری بر این باور بودند با ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف در جهان، روند رو به شتابی خواهد داشت. اما نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشی Salesforce نشان داده که با وجود رشد روزافزون خرید آنلاین و تجارت الکترونیک در جهان، سهم چندانی از این پیشرفت به شبکه‌های اجتماعی مربوط نمی‌شود. یکی دیگر از نکات جالب این تحقیق، میزان استفاده کاربران از وسایل مختلف دیجیتال برای خرید آنلاین و پیشتازی تلفن‌های هوشمند در این زمینه است.

شعار سال: این روزها بخش عمده‌ای از کاربران برای خرید مایحتاج روزانه خود از اینترنت کمک می‌گیرند درواقع خرید آنلاین بشدت میان کاربران رواج پیدا کرده است. موضوعی که بسیاری بر این باور بودند با ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف در جهان، روند رو به شتابی خواهد داشت. اما نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشی Salesforce نشان داده که با وجود رشد روزافزون خرید آنلاین و تجارت الکترونیک در جهان، سهم چندانی از این پیشرفت به شبکه‌های اجتماعی مربوط نمی‌شود. یکی دیگر از نکات جالب این تحقیق، میزان استفاده کاربران از وسایل مختلف دیجیتال برای خرید آنلاین و پیشتازی تلفن‌های هوشمند در این زمینه است.

تحلیل رفتار خرید 500میلیون کاربر

امروزه کاربران به خرید آنلاین علاقه‌مندند و بخشی هم حداقل برای اطلاع یافتن از جزئیات و کیفیت محصول مورد نیاز خود، ابتدا به فضای مجازی مراجعه می‌کنند ولی درنهایت، خرید خود را از فروشگاه‌های معمولی و به‌صورت آفلاین انجام می‌دهند. اما دلیل افزایش گرایش مردم به خرید آنلاین چیست؟ واقعیت این است که کاربران بیش از گذشته وسایل دیجیتالی در اختیار دارند که بتوانند با آن خرید آنلاین انجام دهند و فروشندگان هم برای داشتن فروش بالاتر، بیش از گذشته به این فضا روی خوش نشان داده‌اند. توسعه اینترنت پرسرعت تلفن همراه نیز یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش توجه کاربران به خرید آنلاین و توسعه تجارت الکترونیک محسوب می‌شود.

اما چرا با وجود اعتیاد بالای کاربران به شبکه‌های اجتماعی و افزایش مصرف ترافیک اینترنت توسط این بخش در چند سال گذشته، شبکه‌های اجتماعی چندان درگیر تجارت الکترونیک نیستند؟ این موضوعی است که مورد توجه فعالان کمپانی امریکایی Salesforce که در سیستم محاسبات ابری و امور پژوهشی فضای مجازی فعالیتی ویژه دارد، قرار گرفت.

این کمپانی رفتار بیش از 500میلیون خریدار ‌آنلاین را در گوشه و کنار جهان مورد آنالیز قرار داد تا تغییر در رفتار خرید آنان و نیز گرایش‌هایشان را بررسی کند. گفتنی است که آمار این گزارش از مطالعه تراکنش‌های 843 سایت تجارت الکترونیک در 36کشور جهان و 1.4 میلیارد بار بازدید از صفحات به دست آمد. همچنین باید گفت بیشتر این 500 میلیون نفر که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند در کشورهایی مانند امریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان، استرالیا و نیوزیلند(ANZ) و همچنین کشورهای نوردیک ازجمله اسکاندیناوی، فنلاند و ایسلند سکونت داشته‌اند.

گفتنی است که در این گزارش، خاورمیانه مورد پیمایش قرار نگرفته و البته برخی معتقدند با توجه به گرایش بالای مردم این منطقه به شبکه‌های اجتماعی، ممکن است میزان تجارت الکترونیک در این منطقه کمی بالاتر از ارقام ذکر شده در گزارش این کمپانی باشد هرچند این ادعا نیز نیاز به بررسی و تحقیق میدانی دارد.

«ریک کنی»مدیر بخش تجارت الکترونیک ابری کمپانی Salesforce، می‌گوید: واقعیت این است که سهم ترافیک مصرفی شبکه‌های اجتماعی برای سایت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک کاملاً ایستاست. درواقع با وجود انتظارات بالا درباره نقش حیاتی شبکه‌های اجتماعی در توسعه تجارت الکترونیک، باید گفت نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این رقم چندان بالا نیست و شیب نمودار کاربرانی که در سال 2017 و ابتدای 2018 از کانال شبکه‌های اجتماعی اقدام به خرید آنلاین کرده‌اند کاملاً یکنواخت و فلت بوده است.

وی ادامه می‌دهد: درواقع تنها 4.7درصد از کل بازدیدهای کاربران از سایت‌های فروش آنلاین ازطریق شبکه‌های اجتماعی انجام شده است و این رقم بدان معناست که تنها نبض 2درصد از تجارت الکترونیک و ثبت سفارش آنلاین سال 2017 در شبکه‌های اجتماعی تپیده است. بنابراین باید گفت که تأثیر شبکه اجتماعی بر تجارت الکترونیک، کاملاً جزئی بوده است.

اما چرا شبکه‌های اجتماعی موفقیت چندانی در این زمینه نداشته‌اند؟ از نگاه «ریک کنی»، کاربران از حجم بالای آگهی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خسته شده‌اند بنابراین ترجیح می‌دهند مستقیماً از وب سایت‌های فروشگاه‌ها خرید خود را انجام دهند. به هرحال به نظر می‌رسد تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی به تکنولوژی‌هایی جدید برای جذب مخاطبان به منظور تجارت الکترونیک مجهز نشوند نباید انتظار بهبود این شاخص را داشته باشند.

افزایش 15درصدی درآمد تجارت الکترونیک

در گزارش کمپانی Salesforce، میزان ترافیک اینترنت مصرف شده، میل و گرایش به خرید آنلاین، تغییرات صورت گرفته در این حوزه و نیز تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر خرید آنلاین و تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق نتایج این گزارش، اطلاعات مربوط به سه ماهه نخست سال 2018 نشان از افزایش 9درصدی مصرف ترافیک اینترنت و افزایش 15درصدی درآمد حاصل از تجارت الکترونیک دارد که البته در حوزه وسایل خانه و وسایل لوکس، این رقم به ترتیب به 18 و 19درصد می‌رسد. باید گفت این رشد درآمد در ابتدای سال 2018، شروع خوبی برای تجارت الکترونیک محسوب می‌شود چرا که در سال 2017 شیب درآمد، نسبتاً ثابت بود و بیشتر در زمان‌های خاصی مانند کریسمس و... که زمان پیک خرید به شمار می‌رود، این نمودار تغییری کوچک داشت.

یکی دیگر از موضوع‌های جالب توجه این است که رشد مصرف ترافیک و میزان بازدید کاربران اینترنتی از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین برای خرید ازطریق گوشی‌های هوشمند روند روبه‌رشدی دارد و درمقابل، میزان ترافیک مصرفی در تبلت و کامپیوترها برای خرید آنلاین، در حال کاهش است. درواقع باید گفت گوشی‌های هوشمند با افزایش 14درصدی، اکنون نزدیک به نیمی از کل سفارش‌های خرید آنلاین و نیز بیش از 60درصد ترافیک مصرفی اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل انتظار می‌رود تا پایان سال تعداد بیشتری از فروشگاه‌ها به فروش آنلاین روی بیاورند و تسهیلاتی ویژه برای ارتباط راحت‌تر از طریق گوشی هوشمند نیز ایجاد کنند.

کمپانی Salesforce همچنین در قالب چند نمودار رشد تجارت الکترونیک سال 2018 و 2017 را در کشورهای مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و نشان داده است درحالی که این شاخص در سه ماهه نخست سال 2018 در سطح جهان 16درصد بوده است، این رقم در استرالیا و نیوزیلند به 33درصد و در کانادا به 30 درصد می‌رسد. این شاخص در فرانسه 17درصد، در آلمان 12درصد، در کشورهای نوردیک 26درصد، در بریتانیا 9درصد و در امریکا 16درصد است.

در این مطالعه، در قالب نموداری میزان رشد سفارش آنلاین در وسایل دیجیتال مختلف هم آنالیز شده و نتیجه نشان می‌دهد که در سه ماهه چهارم سال2016، هرچند این رقم به‌طور کلی 16درصد بوده ولی میزان مراجعه کاربران به‌کامپیوترها برای خرید آنلاین، رشدی 7درصدی داشته است. آمار مربوط به سه ماهه نخست سال 2017 هم نشان می‌دهد میزان رشد سفارش آنلاین، به‌طور کلی 11درصد بوده که میزان رشد خرید آنلاین کاربران از طریق کامپیوتر، گوشی هوشمند و تبلت به ترتیب 3درصد، 35درصد و منفی 2درصد بوده است. در سه ماهه چهارم سال 2017 هم هرچند میزان رشد سفارش آنلاین به طورکلی 15درصد بوده ولی این رشد برای کامپیوترها، گوشی هوشمند و تبلت به ترتیب 4درصد، 41درصد و منفی یک درصد بوده است.

این درحالی است که رشد سفارش آنلاین در سه ماهه نخست 2018 به طور کلی 13درصد بوده که از این میان، یک درصد به کامپیوترها و 35درصد به تلفن‌های هوشمند مربوط می‌شود. جالب است که میزان رشد استفاده کاربران از تبلت برای خرید آنلاین نیز صفر بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 475424، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
ا.ف75
واقعا این ادعا گزافه! خیلی از معاملات اینترنتی با استفاده از همین شبکه های اجتماعی داره تو ایران انجام میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
واقعا ندارن؟پس الان مثلا داخل کشور دیجی کالا چجوری انقدر استارتاپ ثروتمندی شده؟
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین