پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۴۳۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
مقدار کل پیش‌بینی سود صنایع فعال بورس برای نخستین‌بار در 3سال گذشته از مرز 50هزار میلیارد تومان گذشت

شعار سال: آمار‌ها نشان می‌دهد پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در یک‌ماه گذشته دست‌کم 4هزار میلیارد تومان افزایش یافته و پس از 3سال بار دیگر به سطح 50هزار میلیارد تومان بازگشته است. به گزارش همشهری، از آذر‌ماه سال1393 تا ابتدای امسال مقدار سود شرکت‌های بورس در حال کاهش بود اما تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد این روند از ابتدای سال وارد یک روند صعودی شده و در تیر‌ماه امسال به سطح فروردین سال 1394رسیده که به‌معنای ارسال علائم مثبت از سمت فضای کسب‌وکار به فعالان اقتصاد و سرمایه‌گذاران در بازار سهام است. با این حال فضای بازار سهام این روز‌ها عمدتا تحت‌تأثیر فضای سیاست خارجی است. به لحاظ تاریخی روند معاملات و شاخص‌های بورس وابستگی زیادی به مقدار سود شرکت‌های بورس دارد زیرا براساس یک عرف بلندمدت سرمایه‌گذاران عمدتا مقدار سود شرکت‌های بورس را ملاک سرمایه‌گذاری خود قرار می‌دهند و پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس یکی از عوامل رشد سرمایه‌گذاری در بورس است.

سود شرکت‌ها چقدر افزایش یافته است

تازه‌ترین بررسی‌های آماری از وضع شرکت‌های بورس نشان می‌دهد پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در یک‌ماه گذشته دست‌کم 4هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به سطح 50هزارو 600میلیارد تومان رسیده است. این روند رو به رشد از اواخر سال قبل و اوایل امسال شروع شده و در فروردین امسال جمع کل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 44هزار و 500میلیارد تومان رسید؛ بعد از آن در خرداد‌ماه امسال پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 46هزار و 500میلیارد تومان افزایش یافت. این اعداد نشان می‌دهد که مقدار کل سود شرکت‌های تحت‌تأثیر رشد اقتصادی و ترمیم فضای رکود به سطوح فروردین1394 بازگشته و شرکت‌های بورس از درآمد‌های بیشتری برخوردار شده‌اند.

از آذر‌ماه سال 1393که جمع کل سود شرکت‌های بورس به 59هزارو200 میلیارد تومان رسیده بود و اواسط سال قبل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در حال کاهش بود و این رویه عمدتا ناشی از وقوع رکود تورمی در اقتصاد ایران بود اما مدتی بعد از افزایش رشد تولید ناخالص داخلی و ترمیم مولفه‌های اقتصاد کلان مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس هم افزایش یافت. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که از آذر‌ماه سال1393 تا خرداد سال قبل سود شرکت‌های بورس دست‌کم 20هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود. با رویه حاضر و رشد مقدار سود شرکت‌های بورس انتظار می‌رود شاخص‌های بورس هم وارد یک روند صعودی بلندمدت شوند اما به اعتقاد کارشناسان تأثیر عوامل سیاست خارجی که چشم‌انداز‌های اقتصادی را تحت‌تأثیر تحریم‌های احتمالی دچار تردید کرده به مانعی برای حرکت بازار سهام تبدیل شده است.

سود‌های واقعی بیشتر از سود‌های پیش‌بینی شده

داده‌های آماری از وضع شرکت‌هایی که در4‌ماه امسال درآمد‌های واقعی‌شان را محاسبه و مجامع عمومی‌شان را برگزار کرده‌اند نشان می‌دهد مقدار سود واقعی شرکت‌ها جلوتر از مقدار سودی است که این شرکت‌ها در ابتدای سال پیش‌بینی کرده بودند. به‌طور معمول شرکت‌های بورس در ابتدای سال مالی خود مقدار سود خود را برای پایان سال محاسبه و تحت عنوان پیش‌بینی سود منتشر می‌کنند. این شرکت‌ها سال مالی‌شان عمدتا منتهی به 29اسفند‌ماه هر سال است و پس از انتشار گزارش مالی حسابرسی شده تا پایان تیر‌ماه فرصت دارند که مجمع عمومی سالانه‌شان را برگزار کنند. اطلاعات دریافت شده از شرکت‌هایی که تاکنون مجامع عمومی‌شان را برگزار کرده‌اند نشان می‌دهد از مجموع 310شرکت بورس تاکنون 164شرکت، مجامع عمومی سالانه‌شان را برگزار کرده‌اند و در این مدت مشخص شده جمع کل سود واقعی این شرکت‌ها رقمی معادل 28هزارو 700میلیارد تومان بوده که ازاین رقم 22هزارو 389میلیارد تومان معادل 77درصد بین سهامداران تقسیم شده است. این اطلاعات به‌معنای آن است که تاکنون 47درصد از کل شرکت‌های بورس مجامع عمومی‌شان را برگزار کرده‌اند؛ با این حال مقدار سودی که آنها به‌صورت واقعی به‌دست آورده‌اند بیش از 57درصد از جمع کل سود‌های پیش‌بینی شده بوده است. به این ترتیب با توجه به آنکه تاکنون 53درصد از شرکت‌های بورس مجامع عمومی سالانه‌شان را برگزار نکرده و مقدار سود واقعی‌شان مشخص نشده است، انتظار می‌رود مقدار کل سود واقعی شرکت‌های بورس بیشتر از رقمی باشد که در ابتدای سال مالی پیش‌بینی کرده‌اند؛ حتی تخمین زده می‌شود با وجود اینکه این مقدار فعلا 50هزارو 600میلیارد تومان پیش‌بینی شده امکان افزایش درآمد واقعی صنایع بورس تا 54هزار میلیارد تومان هم وجود دارد.

همه این ارقام به‌معنای این است که عملکرد شرکت‌های بورس حتی بهتر از آنچه از قبل پیش‌بینی شده، بوده و انتظار می‌رود تحت‌تأثیر این رویه درصورت بهبود فضای سیاست خارجی شاخص‌های بورس وارد یک دوره صعود شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 3 مرداد 97، کدمطلب:24344، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
ا.ف75
واقعا ما که از خدامونه! فقط چیزی که می بینیم با چیزی که می شنویم فرق داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین