پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۹۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در بازه 120 ماه اخیر منتهی به تیرماه سال جاری، 97 درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.
شعارسال: صادق ضیاییان اعلام کرد: بر اساس شاخص 120 ماهه منتهی به پایان تیر، حدود 97 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلند مدت مواجه هستند که از این میان 5.5 درصد خشکسالی خفیف، 28.5 درصد دچار خشکسالی متوسط ،50 درصد خشکسالی شدید و 13 درصد با خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند و تنها 0.3 درصد از مساحت کشور دارای ترسالی ضعیف و 0.1 درصد ترسالی متوسط و مابقی نواحی از شرایط نرمال هستند.

وی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی کشور اظهار کرد: پهنه‌بندی خشکسالی 120 ماهه منتهی به پایان تیرماه 1397حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. در بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.

ضیاییان به وضعیت خشکسالی کشور در بازه کوتاه‌مدت اشاره و اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI 12 ماهه منتهی به پایان تیرماه 97، اغلب مناطق و استان‌های کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی هستند. در مجموع حدود 91.7 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه است که از این میان 17 درصد با خشکسالی خفیف، 27 درصد خشکسالی متوسط، 17 درصد خشکسالی شدید، 30 درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند و تنها 8 درصد از مساحت کشور در شرایط نرمال قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به اعتبار شاخص‌های بلندمدت هواشناسی در بررسی دقیق وضعیت کشور اظهار کرد: شاخص‌های بلندمدت خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور می‌توانند به منزله انعکاسی کلی از شرایط ذخیره آبی آن مناطق در نظر گرفته شود و بررسی خشکسالی کشور با استفاده از شاخص SPEI)شاخص بارش، تبخیر و تعرق) نشان می‌دهد که خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع‌یافته در بستر طبیعت وجود دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 ، کدخبر: 222647 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
ا.ف75
97 درصد؟ اون هم بلند مدت! واقعا هیچ امیدی به هیچ جای ایران نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
این آمار بسیار تکان دهندست و تکان دهنده تر از این آمار مدیران ما هستند که تدبیری برای این قضیه ندیدند
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
آیا تا ده سال پیش هم همین میزان بود؟ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین