پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۶۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
به دنبال انتشار خبر ساخت یک دریاچه مصنوعی در آذربایجان شرقی و تعرض به حق‌آبه دریاچه ارومیه، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ساخت و آبگیری دریاچه مصنوعی را تخلف محرز از مصوبات هیات وزیران برای احیای دریاچه ارومیه دانست و از اعزام بازرس از سازمان حفاظت محیط زیست به این استان خبر داد.
شعارسال: چند روزی است که ساخت و آبگیری یک دریاچه مصنوعی در استان آذربایجان شرقی خبر ساز شده و نگرانی‌ها در مورد تاثیر این دریاچه بر کاهش حق‌آبه دریاچه ارومیه افزایش یافته است. مسعود تجریشی –مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت‌ و گو با ایسنا با اشاره به اینکه دریاچه مصنوعی آذربایجان شرقی ساخته و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب از رودخانه آجی‌چای وارد این دریاچه شده است، تاکید کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ موافقتی با ساخت این دریاچه مصنوعی نکرده است و آبگیری آن با مصوبات هیات وزیران برای احیای دریاچه ارومیه مغایرت دارد.

با متخلفان ساخت دریاچه مصنوعی برخورد می‌شود

وی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان حفاظت محیط زیست به شدت پیگر این موضوع هستند و حتی یک بازرس از سوی این سازمان به منظور جمع‌آوری اطلاعات و مشخص شدن جزییات موضوع به منطقه فرستاده شده است بنابراین هر فردی که از ساخت دریاچه مصنوعی و آبگیری آن خبر داشته و در اطلاع‌رسانی به ستاد قصور کرده باشد، حتما باید پاسخگو باشد و با متخلفان این حوزه برخورد خواهد شد. این کار مورد تاکید عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - است همچنین رئیس سازمان با استاندار آذربایجان شرقی در مورد دریاچه مصنوعی صحبت کرده و قرار شده است که حتما آب باید به سمت دریاچه ارومیه رها شود.

وزارت نیرو بدون تامین حق‌ دریاچه ارومیه نباید مجوز ساخت دریاچه مصنوعی بدهد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیرگذاری دریاچه مصنوعی آذربایجان شرقی بر حق‌آبه دریاچه ارومیه اظهار کرد: از آنجا که حق‌آبه دریاچه ارومیه هنوز به‌طور کامل تامین نشده است قطعا نمی‌توانیم سهم آب دریاچه را به سایر بخش‌ها اختصاص دهیم. از وزارت نیرو تعجب می‌کنم چون طبق مصوبه هیات وزیران حق‌آبه دریاچه ارومیه باید حتما تامین شود درحالی‌که تاکنون هنوز سهم آبی دریاچه به طور کامل داده نشده است بنابراین وزارت نیرو به عنوان مسئول آب کشور باید از ساخت و آبگیری این دریاچه مصنوعی اطلاع داشته باشد چون بی‌اطلاعی هم قصور محسوب می‌شود.

قصور مسئولان استانی در تکمیل دریاچه مصنوعی

تجریشی در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی بی‌اطلاعی ستاد احیای دریاچه ارومیه از آبگیری دریاچه مصنوعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هیچ گزارشی از دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز در مورد ساخت دریاچه مصنوعی دریافت نکرده بودیم، گفت: ستاد احیا از فروردین‌ماه پیگر این موضوع بود و دفتر ستاد احیا در آذربایجان شرقی به ما اعلام کرده بود که ساخت این دریاچه مصنوعی از دستور کار خارج شده است و قراری برای ساخت آن وجود ندارد. هیچ گزارشی هم از دفتر ستاد مبنی بر ساخت و آبگیری این دریاچه به دست ما نرسیده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مسئولیت دانشگاه تبریز در پایش امور مربوط به دریاچه ارومیه تصریح کرد: دانشگاه تبریز طبق قراردادی که با ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد، مسئول پایش موضوع دریاچه ارومیه در منطقه است و به نوعی نماینده ستاد احیا در منطقه به حساب می‌آید. به گفته مسوولان دانشگاه تبریز،آنان متوجه آبگیری دریاچه مصنوعی آذربایجان شرقی نشده‌اند درحالی‌که باید نسبت به این موضوع حساس می‌شدند.

وی تاکید کرد: اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی نسبت به این موضوع مسئولیت دارد چون این آب وارد دریاچه ارومیه می‌شده و هر نوع تغییر کاربری از ساخت استخر توسط کشاورز گرفته تا ساخت دریاچه مصنوعی در این منطقه ممنوع است و با مصوبات هیات وزیران در مورد احیای دریاچه ارومیه مغایرت دارد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه مسئول تخصیص آب نیست

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این موضوع که به گفته شهردار تبریز، ساخت دریاچه مصنوعی با موافقت ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است، تصریح کرد: همه می‌دانیم که مسئول آب کشور، وزارت نیرو است و ستاد احیای دریاچه ارومیه طبق قانون به هیچ وجه امکان تخصیص آب را ندارد. به عبارت ساده‌تر ستاد احیا در جایگاهی نیست که بتواند تقسیم آب را انجام دهد بلکه ستاد تنها مصوبات هیات وزیران را در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه پیگیری می‌کند.

تجریشی ادامه داد: اگر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدامی مخالف مصوبات هیات وزیران انجام شود، ستاد احیای دریاچه ارومیه موظف است به آن موضوع وارد شود ون اعتراض کند. برای مثال در صورتی که توسعه کشاورزی در این منطقه انجام شود، ستاد به وزارت جهاد کشاورزی اعتراض می‌کند یا اگر حق‌آبه دریاچه به طور کامل داده نشود، ستاد به وزارت نیرو اعتراض می‌کند اما واضح است که ستاد نمی‌تواند در مورد نحوه تقسیم آب در منطقه اظهار نظر کند یا آب تخصیص بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئول دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز صورت جلسه ساخت دریاچه مصنوعی را امضا کرده است یا خیر؟ گفت: ادعای شهردار تبریز مبنی بر اینکه ساخت دریاچه مصنوعی به تایید ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیده است حتما باید مورد دقت قرار گیرد. واقعیت آن است که جلسه‌ای در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد که آقای خلیل ساعی - مسئول وقت مدیریت بحران آذربایجان شرقی و مسئول وقت دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز - ریاست جلسه را برعهده داشت. در این جلسه موضوع ساخت دریاچه مصنوعی مطرح شد. این جلسه، شورای فرهنگی استانداری بود و جای تعجب است که چرا بحث دریاچه مصنوعی در شورای فرهنگی طرح شد.

وی ادامه داد: یکی از تصمیمات گرفته شده در جلسه شورای فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی، ساخت دریاچه مصنوعی بوده است و هیچ یک از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه آن صورت جلسه را امضا نکرده‌اند. حضور آقای ساعی هم به معنای تایید او و موافقت ستاد احیای دریاچه ارومیه نبوده است. اگر هم صورتجلسه را امضا کرده باشد ربطی به ستاد احیای دریاچه ارومیه ندارد چون ستاد هیچ وظیفه‌ای در مور تخصیص آب ندارد.

تجریشی که معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست را نیز برعهده دارد در پایان تاکید کرد: شهرداری تبریز باید در مورد ساخت دریاچه مصنوعی علاوه بر موافقت وزارت نیرو، موافقت اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی را هم دریافت می‌کرد چون محیط زیست باید هر نوع بارگذاری جدید در منطقه را مورد ارزیابی زیست محیطی قرار دهد و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

به گزارش ایسنا، فرهاد سرخوش - مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی - نیز روز چهارشنبه (۲۴ مردادماه) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده بود: آذربایجان شرقی با احداث دریاچه مصنوعی و ایجاد آب‌بند خیانت بزرگی به دریاچه ارومیه و پنج میلیون نفر جمعیت ساکن حوضه آبریز کرد.

وی ضمن گلایه از مسئولان ستاد احیا در آذربایجان شرقی تاکید کرده بود: آذربایجان غربی با چه سختی قطره قطره آب ذخیره می‌کند تا وضعیت دریاچه ارومیه دچار بحران نشود، در حالی‌که آذربایجان شرقی اقدام به احداث آب‌بند و پارک آبی می‌کند که جای بسی تاسف دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 27 مرداد 1397 ، کدخبر: 97052714074 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
ا.ف75
مگه برای اینا مهمه که در حوزه محیط زیستی تخلفی داشته باشن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین