پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
بر اساس گزارش جهاد کشاورزی مازندران، این استان هر سال حدود 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند؛ تولیدی که با اهمیت بخشی به زیرساخت‌های موجود و بستر‌سازی در بخش‌های مختلف می‌تواند تا حد دوبرابر افزایش یابد. این روند در صورت تحقق، مازندران را قادر می‌سازد تا نقش پررنگ تری در چرخه تأمین مواد غذایی کشور ایفا کند. در همین ارتباط بود که نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در نشستی در روز سه شنبه(اول آبان ماه) با «محمود حجتی» وزیر کشاورزی در محل مجلس شورای اسلامی مشکلات و موانع توسعه در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند؛ نشستی که شاید خروجی‌هایش باعث گشایش دروازه‌های توسعه به روی کشاورزان استان باشد.

شعار سال: این استان هر سال حدود 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند؛ تولیدی که با اهمیت بخشی به زیرساخت‌های موجود و بستر‌سازی در بخش‌های مختلف می‌تواند تا حد دوبرابر افزایش یابد. این روند در صورت تحقق، مازندران را قادر می‌سازد تا نقش پررنگ تری در چرخه تأمین مواد غذایی کشور ایفا کند. در همین ارتباط بود که نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در نشستی در روز سه شنبه(اول آبان ماه) با «محمود حجتی» وزیر کشاورزی در محل مجلس شورای اسلامی مشکلات و موانع توسعه در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند؛ نشستی که شاید خروجی‌هایش باعث گشایش دروازه‌های توسعه به روی کشاورزان استان باشد.

کاهش قوانین دست و پا گیر

«حسین نیاز آذری» نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در این نشست از قوانین دست و پا گیر موجود برای مردم و کشاورزان گله کرد و گفت: این نوع مانع تراشی‌ها باعث کندی روند توسعه شده که لزوماً باید حذف شود.

وی به کاهش و توقف تغییرکاربری‌ها در استان اشاره و تأکید کرد که با ادامه این روند حفظ اراضی کشاورزی و افزایش تولید را شاهد خواهیم بود. نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار توجه به مجتمع‌هایی در گاودشت و بابلکنار شد که ملی و نیازمند حمایت ویژه هستند.

حمایت از طرح ماهی در قفس

«عبدالله رضیان» نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه ‌شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار خواستار رفع مشکلات واحدهای لبنی در استان شد و افزود: مشکلات مرغداران در تأمین خوراک دام و طیور و سبوس به طور جدی باید پیگیری و حل شود. ماهی در قفس یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند برای استان مؤثر و درآمد زا باشد و از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهیم، در این زمینه توجه جدی داشته باشد.

جلوگیری از تخلیط برنج با اجرای برندسازی

«علی نجفی» نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی هم از حال و روز بخش دامپروری مازندران گفت و افزود: شرایط نباید به گونه‌ای باشد که از محصولات وارداتی استفاده کنیم بلکه باید از زحماتی که کشاورزان در امر تولید می‌کشند نهایت استفاده را داشته باشیم و حتی روی صادرات بیشتری تمرکز کنیم و ضرورت دارد نقشه جامع دامپروری در استان تهیه شود.

وی اضافه کرد: اگر سیاست خارجی کشور نادرست باشد قطعاً در صادرات محصولات کشاورزی به مشکل برمی‌خوریم. نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید در زمینه گل و گیاه، محصولات باغی و صنایع تبدیلی تکمیلی طرح‌های جامعی داشته باشیم، ادامه داد: برندسازی باید در استان به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد و تخلیط برنج یکی از مسائل و مشکلات استان است که با برندسازی می‌توان آن را حل کرد.

ترویج ارقام مقاوم به سرما

«شمس‌الله شریعت‌نژاد» نماینده رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی نیز به سیل چند هفته اخیر منطقه اشاره کرد و گفت: سیل اخیر بسیار خسارت ‌زا بود و در این زمینه آسیب‌شناسی انجام شد که امیدواریم تخصیص تسهیلات به سیلزدگان هرچه زودتر عملیاتی شود. وی با بیان اینکه کاهش سطح مجوز احداث گلخانه از 3 هزار متر مربع به 500 مترمربع باید عملیاتی شود تا جلوی تغییر کاربری‌ها گرفته شود، ادامه داد: کشاورزان نگران بازار محصول هستند و این نگرانی در بیشتر محصولات وجود دارد. نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد با اشاره به اینکه از ظرفیت جنگل‌ها در امر گردشگری شمال کشور باید استفاده شود، ادامه داد: هیچ طرح گردشگری جنگلی در شمال کشور ایجاد نشده و طرح‌های موجود به دهه 40 برمی‌گردد. ارقام مقاوم به سرما باید در منطقه ترویج و معرفی شود تا در بروز سرما باغداران دچار خسارت نشوند.

پشتیبانی از طرح‌های شیلاتی

«قاسم احمدی‌لاشکی» نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: آبخیزداری از ضروریات منطقه است که اجرای آن می‌تواند از بروز سیل جلوگیری کند.

وی خواستار انجام سرشاخه‌گیری و لایروبی در منطقه غرب استا ن شد و افزود: اجرای این کار سبب می‌شود هرساله شاهد سیل نباشیم. جهاد کشاورزی در آزادسازی سواحل به خوبی کار کرد و بالغ بر 307 کیلومتر سواحل آزادسازی شد که لازم است برای آن طرح داشته باشیم تا دوباره به تصرف درنیاید. احمدی‌لاشکی از وزیر جهاد کشاورزی خواستار حمایت از طرح‌های شیلاتی شد و گفت: طرح‌ها نباید نیمه‌کاره رها شود و طرح ماهی در قفس باید با جدیت دنبال شود و رها نشود.

ضرورت احداث آب بندان در بابلسر و فریدونکنار

«ولی‌الله نانواکناری» نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار خواستار بازنگری و سهولت در کشت برنج مازندران شد و افزود: باید کشت و کار در امر برنجکاری به روز شود و در کشاورزی شاهد به‌کارگیری علم روز دنیا باشیم. تجهیز و نوسازی به خوبی در مازندران اجرا می‌شود و این فعالیت باید با قوت و جدیت بیشتری دنبال شود و زمانی انجام شود که شاهد متضرر شدن کشاورزان نباشیم. وی بیان کرد: 17 هزار هکتار آب بندان در استان داریم که لازم است برای پرورش ماهی هم مورد استفاده قرار گیرد و در اولویت جهاد کشاورزی استان باشد. نانواکناری درخصوص احیای آب بندان‌ها در حوزه انتخابیه خود، گفت: 2 هزار و 250 هکتار آب بندان در این منطقه وجود دارد که اگر لایروبی و احیا شود کمبود منابع آب کشاورزی در بابلسر و فریدونکنار نخواهیم داشت.

شانس خوب مرکبات برای صادرات

بر اساس گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم در این دیدار گفت: برای اقتصادی کردن تولید و کاهش تنش آبی برنج، در زمینه لایروبی و احیای آب بندان‌ها با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تفاهمنامه‌ای امضا شد که با اجرای آن هم گردشگری احیا می‌شود و هم ذخیره آب در آب بندان انجام می‌شود. تولید ماهیان خاویاری و پایانه لجستیک محصولات کشاورزی از جمله‌ فعالیت‌های نوین با سرمایه‌گذاری بالا در مازندران است.

حجتی ادامه داد: برندسازی برنج در پایانه صادراتی آمل از دیگر اقدام‌های مهم کشاورزی مازندران است که لازم است مشابه اینگونه‌ فعالیت‌ها در سایر استان‌ها انجام شود.

مکانیزاسیون کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه چندسال اخیر در بخش مکانیزاسیون کارهای بی‌سابقه‌ای انجام شد، گفت: 30 درصد نشاکاری و 95 درصد برداشت برنج به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و در این راستا برای تسریع و فراگیر شدن مکانیزاسیون کشاورزی، نشاکار و دروگر باید مشمول ارز دولتی قرار گیرد که در این زمینه مکاتبات لازم انجام شده است. این مسئول با بیان اینکه بستر تجهیز و نوسازی برای برنج آماده است و از هر فرصتی برای تأمین اعتبار استفاده کردیم، افزود: با انجام این کار وابستگی مزارع به هم از بین می‌رود و کشاورزان در هر زمان می‌توانند وارد مزرعه شوند و به تولید بپردازند. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به‌دلیل کم‌آبی در برخی از مناطق کشت دوم انجام نشد در حالی که اگر آب بندان‌ها احیا شود این نگرانی وجود نخواهد داشت، گفت: احداث آب بندان برخلاف سدسازی در مدت زمان چند ماهه به نتیجه می‌رسد. با احیای آب بندان 1.2 میلیارد متر مکعب به حجم آب بندان‌ها در سه استان شمالی اضافه می‌شود که 65 درصد آن در مازندران، 10 درصد گلستان و مابقی در گیلان است که با اجرای این کار بهره‌وری، تولید و درآمد اقتصادی کشاورز افزایش پیدا می‌کند.

طرح جامع دامپروری

حجتی با اشاره به اینکه در دامپروری مازندران با وجود ظرفیت‌های زیادی که وجود دارد حرف برای گفتن نداریم، اظهار داشت: در تأمین علوفه ظرفیت‌های زیادی در مازندران وجود دارد و در این راستا طرح جامع دامپروری باید هرچه سریعتر ارائه شود.

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به مسئولان بخش کشاورزی مازندران که باید طرح گاوداری اصیل را هرچه سریعتر به نتیجه برسانند، افزود: کشاورزی باید زنجیره‌ای و قراردادی باشد و نباید تولیدکننده، خریدار و مصرف‌کننده از یکدیگر جدا باشند.

در طرح تنفس جنگل، مخالف درختان شکسته و افتاده نیستیم و نباید ذینفع آن را از جنگل خارج کند و این طرح ابلاغ شد که درختان شکسته و افتاده از جنگل‌ها برداشت شود. حجتی از تولید 1.4 میلیون تنی گوشت مرغ از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: این درحالی است که تنها 3 هزار تن از این محصول صادر شده است.

مقاومت در برابر واردات مرکبات

وی تصریح کرد: مقاومت در برابر واردات مرکبات از اقدام‌های مهم جهاد کشاورزی بوده و بر این اساس امسال به‌دلیل بالا بودن نرخ ارز، فروش مرکبات از شانس خوبی برخوردار است چرا که می‌تواند ارزآوری خوبی داشته باشد. وی در بحث امور زمین هم ورود پیدا کرد و گفت: در سال 93 با سران سه قوه برای بحث زمین وارد مذاکره شدیم تا اینکه سال گذشته مواردی تصویب شد و در یک بند مقرر شد تراکم در مازندران، گیلان و گلستان اضافه شود و به جای توسعه افقی، توسعه عمودی داشته باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 3آبان 97، کدمطلب: 487351، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
جنگل و مرتع در کشور جدی گرفته نمی شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین