پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر کل جمعیت خراسان جنوبی درگیر پدیده خشکسالی شده و در هیچ نقطه ای از استان وضعیت نرمال نیست.

شعارسال: حسین امامی روز سه شنبه در نشست مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با مدیران تابعه وزارت نیرو در استان با اشاره به افزایش 1.5 درجه دمای استان در بلندمدت افزود: با توجه به کمبود بارندگی و گرمای زیاد تبخیر و تعرق در استان به 92 درصد رسیده که میانگین کشوری این عدد 67 درصد است.

وی با بیان اینکه تشدید فرسایش در استان به چالش بزرگ تبدیل شده است اظهار داشت: چند روز گذشته هم شاهد گرد و غبار زیاد در مناطق مختلف استان بودیم.

وی با اشاره به افزایش محدوده های ممنوعه گفت: میانگین بارندگی استان در حال حاضر 112 میلیمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر 127 میلیون متر مکعب کسری مخازن آب در استان داریم افزود: خشکسالی موجب شده نتوانیم کسری مخزن را به صفر برسانیم و میانگین بارندگی استان از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

وی تهدید کمیت و کیفیت منابع آب را چالشی بزرگ در استان عنوان کرد و گفت: اعداد نگران کننده ای در این خصوص وجود دارد.

امامی با بیان اینکه تمامی نیاز آب شرب استان از طریق آب های زیرزمینی انجام می شود گفت: شاهد کاهش بیش از دوسوم منابع آب قنوات در آبادی ها هستیم که این موضوع بر میزان درآمد روستاییان و قدرت خرید آنها تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه چهارم کم درآمدترین استان ها در حوزه خانوارهای شهری را دارد افزود: 47 درصد کل روستاهای استان در یک بازه زمانی کوتاه مدت خالی از سکنه شده است.

وی با بیان اینکه اکثر دشت های استان به شکل جدی در مقیاس بزرگ در حال فرونشست است اظهار داشت: بخش کشاورزی با استفاده از 91 درصد منابع آب استان 35.3 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

امامی با تاکید بر اینکه برای برخی پروژه ها باید ردیف جدید شکل بگیرد گفت: چنانچه ردیف جدید ایجاد شود در تامین منابع مالی دغدغه ای نداریم.

** 28 حلقه چاه از مدار خارج شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی نیز با اشاره به وجود یکهزار و 753 آبادی در استان اظهار داشت: 918 آبادی بیش از 20 خانوار و 835 روستا زیر 20 خانوار هستند.

مهدی صفوی نژاد ضریب جمعیت روستایی برخوردار استان از آب را 92.8 درصد اعلام کرد و افزود: ضریب جمعیت بهره مند از آب آشامیدنی استان 73.59 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 202 حلقه چاه اصلی و 27 حلقه چاه رزرو در استان وجود دارد گفت: متاسفانه 28 حلقه چاه در چند سال اخیر از مدار خارج شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه 59 رشته قنات و 19 دهنه چشمه در استان وجود دارد تصریح کرد: یکهزار و 54 کیلومتر شبکه توزیع فرسوده در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 10 هزار و 225 مورد معادل هشت درصد کنتور مشترکان خراب است بیان کرد: اعتبارات استانی در بحث اصلاح و بازسازی سال گذشته هشت میلیارد تومان بوده است و با این حجم کار اگر تمام اعتبار هم وصول می شد یک دهم کار بیشتر انجام نمی شد و انتظار می رود نمایندگان مجلس برای این تامین اعتبار همکاری کنند.

صفوی نژاد با بیان اینکه 17.5 تا 22 درصد جمعیت روستاها زیرپوشش آبرسانی سیار است افزود: 300 روستا وضعیت آب ندارند و برخی هم به علت کمبود آب یا نیاز به اختلاط آب این کار انجام می شود.

وی یادآور شد: امسال نزدیک به 10 میلیارد تومان اعتبار داریم و تلاش می کنیم مجتمع های آبرسانی را به اتمام رسانده تا از حجم آبرسانی سیار کم شود.

وی در خصوص فاضلاب روستایی گفت: 2 روستا تکمیل شده و هفت روستای جدید در دست اقدام است که از بانک توسعه اسلامی اعتبار می گیرد.

**الگوهای کشور در این منطقه کارساز نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی نیز در این نشست از زیرپوشش قرار دادن صد درصد جمعیت شهری استان در آب شرب خبر داد و گفت: در تامین آب شرب شهری مشکلی نداریم و در بخش فاضلاب شهری نیز 30.6 جمعیت برخوردار هستند که از متوسط کشوری در این بخش عقب هستیم.

هاشمی مقدم با بیان اینکه نزدیک به 20 سال است که بر اثر خشکسالی وضع نامناسبی بر منطقه حاکم شده است افزود: نگاه به آب در خراسان جنوبی باید نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت باشد چون متوسط سرانه تجدیدپذیری در کشور یکهزار و 710 مترمکعب به ازای هر فرد بوده و این رقم در استان یکهزار و 143 مترمکعب است.

وی با تاکید بر اینکه الگوهای کشور در این منطقه کارساز نیست اظهار داشت: باید به این مسئله توجه ویژه تری داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی افزود: 44 میلیون مترمکعب آب به شبکه های آب شهری سال گذشته تزریق شده که 196 هزار مشترک استان از آن استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه تمام دشت های استان که آب شرب از آنجا برداشت می شود بیلان منفی دارد گفت: شاهد افت 71 سانتیمتری سطح آب زیرزمینی در این دشت ها هستیم که موید توجه ویژه است.

هاشمی مقدم نیاز آبی شهرهای استان را در افق طرح 1410 حدود سه هزار و 448 لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت: ظرفیت بالفعل 2 هزار و 270 لیتر در ثانیه است که هزینه های زیادی برای حفظ وضع موجود انجام می شود و یکهزار و 176 لیتر در ثانیه برای افق طرح کمبود آب داریم.

وی افزود: مطالعات اصلاح و بازسازی و نیاز آبی شهرها به طور کامل به روزرسانی شده و این مطالعات برای شهرها نقشه راه است که از هزینه های مجدد جلوگیری می کند.

وی با اشاره به دسته بندی کیفیت آب در طرح افق 1410 اظهار داشت: در نهایت به این رسیدیم که برای همه شهرها در افق طرح چقدر نیاز آبی و چقدر کسری مخزن ذخیره داریم.

هاشمی مقدم تامین مخازن ذخیره را یکی از تکالیف در برنامه ها دانست و گفت: در بیش از 10 شهر استان نیاز مخزن ذخیره را تا افق 1412 برطرف کرده ایم.

وی با بیان اینکه طرح اختلاط آب چاه ها جزو برنامه ها است که بتوانیم آب یک دستی را در شبکه توزیع کنیم اظهار داشت: بیش از 73 درصد آب در بخش خانگی مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به متوسط مصرف سرانه در استان گفت: بالاترین مصرف در بخش خانگی مربوط به عشق آباد و طبس است.

وی با بیان اینکه در شهرهایی مثل گزیک، آیسک و قهستان آمار حوادث بالا است افزود: در برخی شهرها چون فرسودگی بالا است به تبع آن آمار حوادث نیز افزایش می یابد.

هاشمی مقدم از وجود 12 محدودیت قانونی برای ارایه خدمات در شرکت آب و فاضلاب شهری خبر داد و گفت: انتظار می رود نمایندگان مجلس برای رفع این موانع قانونی تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه سهم استان از ردیف خرید تضمینی جداگانه مشخص شود تا بتوانیم پروژه ها را به پیش ببریم ادامه داد: نگاه به فعالیت های وزارت نیرو باید عوض و بخش خصوصی وارد کار شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 23 مرداد 1397 ، کدخبر: 83001285،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین