پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
روستای «عباس آباد علاقبند» یکی از روستاهای بخش خاوران از توابع شهرستان ری است که در حریم شهرداری منطقه ۲۰ تهران و در قسمت جنوب غربی بزرگراه امام رضا (ع) واقع شده و دسترسی آسان به مناطق شهری دارد.


شعارسال :روستای عباس آباد علاقبند به دلایل مختلف بویژه استقرار آن در بین آبادی‌های پر جمعیت‌تر از خود، وجود مراکز پر جمعیت شهری اطراف خود نظیر پاکدشت، خاورشهر، تهران و شهرری دارای حوزه ی نفوذ می‌باشد و هیچ روستایی جهت تامین نیازهای خدماتی خود به آن مراجعه می‌نمایند. البته این روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی در یک مسیر عبوری واقع شده و سایر آبادی‌های مجاور جهت دسترسی به جاده خاوران نیز از این روستا عبور می‌کنند.تاریخچه سکونت در این روستا به بیش از ۲۰۰سال پیش باز می‌گردد. وجود بارگاه مقدس امام‌زاده یعقوب (ع) یکی از استعدادهای گردشگری روستای عباس آباد علاقبند است که میزبان خوبی برای زائرین بویژه در برگزاری مراسم‌های مذهبی به شمار می‌آید.

»بهرام قنبری» رییس شورای اسلامی روستای عباس آباد علاقبند در گزارشی از روند فعالیت‌های اعضای این شورا، ساخت سردرب جدید مسجد روستا و اصلاح و مرمت تمامی معابر روستا را از جمله اقدامات این شورا ذکر کرد و اظهار داشت: «اهالی روستای عباس آباد علاقبند با توجه به پیشرفت‌های کشور و انواع و اقسام وسایل حمل و نقل عمومی از نبود اتوبوس و تاکسی به این روستا گله دارند».

وی همچنین با اشاره به شعار محوری دولت تدبیر و امید در اجرای طرح تحول سلامت، خواستار رفع مسایل و مشکلات درمانی این روستا شد.

رییس شورای اسلامی روستای عباس آباد علاقبند شورا‌ها را نمایندگان مردم دانست و گفت: «با توجه به اینکه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا همگی توسط خود مردم و با رای مستقیم آنان انتخاب می‌شود، مسولین دولتی بدانند که حرف و سخن شورا‌ها، حرف و سخن مردم است و پیگیری‌های آنان در طول ساعات شبانه روز بخاطر مشکلات و معضلات آنهاست«.

»داود عرب عامری» دهیار روستای عباس آباد علاقبند در تشریح ویژگیهای جغرافیایی این روستا گفت: «روستای عباس آباد علاقبند در قسمت هموار و دشتی شهرستان ری واقع شده است. از نظر توپو گرافی این روستا در محدوده جنوب شرقی کوههای بی‌بی شهربانو و غرب کوههای پارچین در قسمت هموار و دشت گون شهرستان ری واقع گردیده وارتقاع آن از سطح دریاهای آزاد ۱۱۰۰ متر مربع می‌باشد».

وی افزود: «روستای عباس آباد علاقبند تا سال ۱۳۵۷ از رودخانه جاجرود دارای حق آبه بوده است. همچنین یک رشته قنات پر آب نیز تا قبل از سال ۱۳۶۰ آب کشاورزی روستا را تامین می‌نموده است. پس از ساخت شهرک خاورشهر و حفر چاه‌های متعدد در حریم قنات، در حال حاضر قنات روستا خشک شده و دهانه‌های آن نیز در مقاطع مختلف تخریب شده است. و حق آبه رودخانه جاجرود با ساخت سد ماملو درحال حاضر مورد استفاده نمی‌باشد«.

»عرب عامری» با بیان این مطلب که در حال حاضر تنها یک موتور آب برقی با میزان آب دهی ۸اینج آب کشاورزی روستا را تا مین می‌کند افزود: «آب آشامیدنی روستا نیز از یک حلقه چاه تامین می‌شود. این چاه علاوه بر روستای عباس آباد علاقبند، روستاهای قاسم آباد، کریم آباد، علی آباد، گل تپه و شهرک صنعتی بهارستان را نیز از نظر آبرسانی پوشش می‌دهد«.

وی ادامه داد: «روستای عباس آباد علاقبند بالغ بر ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی دارد که متاسفانه به دلیل کمبود منابع آب نیمی از آن زیر کشت می‌رود. گندم، جو، ذرت، از عمده محصولات کشاورزی روستا می‌باشد. واحدهای دامداری که در گذشته در سطح روستا بصورت سنتی فعال بودند تعطیل شده است و تنها یک واحد دامداری با ظرفیت ۲۰۰ راس گوسفند مشغول به فعالیت می‌باشد».

دهیار روستای عباس آباد علاقبند با اشاره به استقرار کارگاه‌های صنعتی در این روستا اظهار داشت: «به علت قرار گرفتن این کارگاه‌ها بر اساس نقشه طرح هادی در خارج از بافت، علی رغم اینکه این کارگاه‌ها در داخل بافت موجود روستا قرار دارند و کلیه خدمات خود را از روستا دریافت می‌کنند، متاسفانه هیچ گونه تا ثیری در وضعیت اقتصادی روستا و دهیاری نداشته و فقط مشکلات و آلودگی‌های بوجود آمده دامنگیر ساکنین روستا می‌باشد«.

وی روستای عباس آباد علاقبند را قطب صنعتی روستاهای تهران خواند و اظهار داشت: «این روستا در بین روستاهای تهران به عنوان یک قطب صنعتی معروف می‌باشد. در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰واحد صنعتی در داخل بافت روستا استقرار یافته و فعالیت می‌نمایند. همچنین شهرک صنعتی بهارستان نیز در مجاورت روستا با ظرفیت ۱۰۰۰ سوله صنعتی در حال فعالیت است. شهرکهای صنعتی متعدد دیگری در مجاورت روستا احداث گردیده است. شهرک کاوه، استوک خاوران، شهرک خشکبار از جمله مجتمع‌های صنعتی و خدماتی مجاور روستا می‌باشد. در این واحد‌ها، صنایع برق، مواد غذایی، بهداشتی وصنایع دستی و صنایع سنگین تولید قطعات صنعتی فعال است«.

گازرسانی، ساخت خانه بهداشت و مرکز درمانی، ساخت سالن ورزشی، تعویض شبکه آب آشامیدنی، جدول گذاری و آسفالت کوچه‌ها و معابر، استقرار دفتر پست بانک، ساخت بوستان روستایی، اجرای پروژه چمن مصنوعی زمین فوتسال، تکمیل سالن ورزشی چند منظوره، احداث مجموعه ورزشی با ظرفیت دو سالن ورزشی وسرویس و رختکن از جمله اقدامات دهیاری و شورای اسلامی روستای عباس آباد علاقبند است.

"عرب باقری" عدم وجود مکانهای ورزشی مناسب جهت استفاده بانوان روستا،٫ وجود صنایع و کارگاه‌ها در داخل بافت موجود روستا و قرار گرفتن آن‌ها در خارج از بافت پیشنهادی به استناد طرح هادی، عدم وجود مراکز فرهنگی و کتابخانه و عدم وجود مرکز درمانی مناسب را از جمله مشکلات روستای عباس آباد علاقبند عنوان کرد.

وی انجام روکش آسفالت جاده اصلی روستا بعد از سال‌ها پیگیری، احداث خانه عالم، ساخت مجموعه ورزشی چند منظوره، اصلاح و مرمت معابر روستا، نصب وسایل بازی و ورزشی و غرس هزار اصله نهال در روز درختکاری از جمله کارهای عمرانی و فرهنگی اعلام کرد که به همت تلاش «بهرام قنبری» رییس، «صالح معبودی» نایب رییس، «احمد عرب عامری»، «اکبر قنبری» و خانم «شوکت محمدی» اعضای شورای اسلامی روستای عباس آباد علاقبند بخش خاوران شهرستان ری در این دوره فعالیت شورا بدست آمده است.

به گفته «عرب عامری» تعریض جاده اصلی روستا با مشارکت مدیریت محترم شهرک‌های صنعتی بهارستان و کاوه، احداث ساختمان اداری شورای اسلامی و دهیاری، تامین و احداث فضای مناسب فرهنگی و ورزشی اختصاصی بانوان را از برنامه‌های آتی دهیاری و شورای اسلامی در روستای عباس آباد علاقبند است.

دهیار روستای عباس آباد علاقبند همکاری دهیاری با اداره بهزیستی و انجام توانبخشی مددجویان این نهاد را هم یاد آور شد و از ساخت خانه در این روستا برای یکی از این مددجویان خبر داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت ایلنا ، تاریخ انتشار یکشنبه 22 شهریور 1394 ، کد مطلب : 304809 : www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین