پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۲۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
خنده خوب باعث آزاد شدن هورمون اندورفین از مغز می‌شود و اثرات ظاهری لذت بخشی روی ذهن و بدن می شود.در شرایطی که افراد در زمان حندیدن و از شدت خنده،گریه می کنند، تصور می‌شود بخش‌هایی از مغز که مسئول خندیدن و گریستن هستند، با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا نموده ؛ به همین دلیل برخی دانشمندان معتقدند دلیل گریستن برخی افراد هنگام خندیدن همین است. در واقع با دو مسئله مکانیزم مغزی گریستن در شرایط خنده شدید و علل ریزش اشک فیزیکیف مواجه هستیم.

شعار سال:خنده خوب باعث آزاد شدن هورمون اندورفین از مغز گردیده و اثرات ظاهری لذت بخشی روی ذهن و بدن می کذارد .اندورفین‌ها انتقال‌دهنده‌های عصبی را تحریک و گیرنده‌های سطح اندوتلیوم (لایه درون رگی) را فعال می‌کند ترشح این هورمون منجر به آزاد شدن نیتریک اکسید (عامل گشادی رگ‌های خونی) جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث کاهش التهاب، جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و کاهش پلاک کلسترول می‌شود.

دو نوع اشک ریختن وجود دارد و به همین دلیل، دو پاسخ متفاوت برای این پرسش وجود دارد. یک توضیح «اشک‌های احساسی» هستند که در پاسخ به احساسات شدید تولید می‌شوند. تصور می‌شود بخش‌هایی از مغز که مسئول خندیدن و گریستن هستند، با یکدیگر هم‌پوشانی دارند؛ به همین دلیل برخی دانشمندان معتقدند دلیل گریستن برخی افراد هنگام خندیدن همین است.

توضیح دیگر این است که این اشک‌ها، «اشک‌های واکنشی» هستند. این اشک‌ها در پاسخ به تحریکات محیطی ایجاد می‌شوند؛ مثل زمانی‌که در باد شدید چشمان شما اشک می‌ریزد. وقتی خیلی شدید می‌خندید، ماهیچه‌های صورت شما منقبض می‌شوند و روی غدد اشکی فشار می‌آورند و باعث گریه‌ شما می‌شوند.

نکته جالب توجه دیگر ایتکه ، گریه کردن اغلب با احساسات منفی و ناراحت کننده مانند سوگواری و غم همراه است. با این وجود می‌بینیم که برخی افراد در عروسی یا حتی زمانی که در یک مسابقه بزرگ ورزشی برنده می‌شوند نیز گریه می‌کنند. آنطور که مطالعات نشان می‌دهد که مغز تحت احساسات شدید قرار می گیرد نمی‌تواند بین احساسات منفی و مثبت تمایز قائل شود. هیپوتالاموس، تنها به احساسات شدیدی که در فرد ایجاد می‌شود پاسخ داده و نمی‌تواند استرس یا شادی پشت این جریان احساسی را شناسایی نماید. به محض این که هیپوتالاموس این جریان احساسی فراگیر و شدید را دریافت می‌کند، سیستم عصبی خودکار را فعال می‌سازد. برنده مدال طلا و ورزشکاری که مسابقه را باخته به دلایلی کاملاً متفاوت گریه می‌کنند، اما در کمال ناباوری، دومینویی که در مغز آن‌ها برای جاری شدن اشک رخ می‌دهد کاملاً یکسان و در مسیری مشابه صورت می‌گیرد.

در واقع، زمانیکه محرک‌های درونی و یا محیطی دریافت می‌شوند بسته به محتوای آن محرک و موقعیت فرد دریافت کننده، پیام‌های شدید عصبی از بخشی از مغز (هیپوتالاموس) که در عملکرد‌های هیجانی ایفای نقش دارد به بخشی (آمیگدال) که مرکز ثبت واکنش‌های عاطفی و پردازش احساسات است ارسال می‌شود و بسته به نوع هیجان پیام‌های شادی از طریق گشادگی چهره و پیام‌های غمگین از طریق بسته شده چهره و ارسال آن به بخش دیگری از مغز (ساقه مغز) که هسته اشک در آن قرار دارد منجر به تحریک و تولید اشک می‌شود؛ بنابراین زمانیکه احساسات درونی، قوی و بسیار مثبت هستند، جهت ایجاد تعادل هیجانی، پردازش واکنش‌های عاطفی تحت تاثیر قرار گرفته و پیام‌های مغزی منجر به تجلی‌های احساسی منفی نظیر گریه می‌شود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
اتنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
0
راستش من از آول همین جوری بودم هتا یک خنده کوتاه هم باعث این میشه که اشکم در بیاد. آتنا ۱۵ ساله میشه جوابم من را بدهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
0
سلام من دختري ٢٩ ساله هستم، حدودا سه سال ميشه كه وقتي از ته دل ميخندم و خيلي خيلي خوشحالم وسط خنده گريه ام ميگيره، با اينكه در حال حاضر مشكل خاصي تو زندگيم ندارم و دارم ازدواج ميكنم ، البته استرس هاي ازدواج كه همه دارن رو دارم و فكر ميكنم طبيعي هست ، با خانواده مشكل خاصي ندارم اما حدودا شش هفت سال پيش مشكل داشتم اما الان دارم كنار ميام با حساسيت هاي خانوادم چون خانواده من حساسيت هايي داشتند و من مثل دختر هاي معمولي نميتونستم رفت و امد كنم .... در كودكي هم مشكلات مالي و دعواهاي پدر و مادرم رو يادمه و يادمه كه منو خيلي ناراحت كرده بود اما طوري نيست كه تو دلم بمونه .... خودم خيلي نگران هستم چون در حال ازدواج كردن هم هستم اين موضوع نگرانم كرده احساس ميكنم دارم رو به افسردگي ميرم ....خودم فكر ميكردم چون الان مشكل خاصي ندارم پس تو ناخود اگاهم اتفاقاتي هست كه ازارم ميده .. .يه اتفاق ديگه هم جديدا افتاده كه خيلي احساساتي شدم مثلا وقتي ميخوام به دختر خالم بگم دوسش دارم گريه ام ميگيره يا وقتي از يه چيزي خيلي خوشحالم گريه ام ميگيره..و بستگي به شرايطم داره كه بتونم اون لحظه بغضم روقورت بدم يا نه..وأين رو هم بگم كه قبلا اصلااا اين طوري نبودم ،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
0
خیلی توضیخات کاملی دادید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین