پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۲
هنگامی که فرد یک بالغ بدون علت ظاهری دچار خونریزی بینی می شود، می تواند مربوط به داروها، شرایط بهداشتی یا خشک شدن هوا باشد.

شعارسال: هنگامی که فرد یک بالغ بدون علت ظاهری دچار خونریزی بینی می شود، می تواند مربوط به داروها، شرایط بهداشتی یا خشک شدن هوا باشد.

خون دماغ شدن معمولا مشکلی شایع و بی ضرر است.

در بیشتر موارد می توان خون دماغ را در منزل برطرف کرد.

علل خون دماغ شدن عبارتند از آسیب به بینی، ناهنجاری در داخل بینی، التهاب در بینی یا، در موارد نادر تومورهای داخل بینی. هر یک از این شرایط می تواند رگ های خونی سطح خون را در بینی ایجاد کند.

دلایل خون دماغ در ادامه ذکر شده است:

دلایل خون دماغ شدن

بیماری ها و خون دماغ

بیماری کبد، بیماری کلیوی و مصرف الکل توانایی خون را برای لخته شدن را کاهش می دهد. در نتیجه باعث خون دماغ می شود.

بیماری های قلب مانند فشار خون بالا (بخوانید: ۶ روش طبیعی برای کاهش فشار خون بالا) (فشار خون بالا) و نارسایی احتقانی قلب نیز ممکن است باعث بروز خون دماغ شود، در حالی که ممکن است بحران افزایش ناگهانی فشار خون باعث سردرد شدید، تنگی نفس و اضطراب شود.

سرماخوردگی، آلرژی، و تورم مکرر بینی می تواند باعث آسیب بینی و خون دماغ شود.

خشکی هوا و خون دماغ

هوای خشک ناشی از گرما در محیط داخلی و یا سرما در فضای باز باعث خشک شدن پوشش داخلی بینی و خون دماغ می شود. استفاده از تهویه در هنگام خواب می تواند به کاهش خشکی کمک کند و اسپری های بینی برای خنک کردن بینی ها مفید هستند.

داروهای رقیق کننده خون و خون دماغ

داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون)، آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که برای درمان درد استفاده می شوند، می توانند باعث خون دماغ شوند. از آنجایی که لخته شدن خون گامی ضروری در پیشگیری یا متوقف کردن خونریزی بینی است، هر دارویی که توانایی خون در لخته شدن را تغییر می دهد می تواند باعث خونریزی بینی شود. از جمله داروهای ضد انعقادی مانند کومادین یا یاتونوف (وارفارین)، داروهای ضد پلاکتی (کلوپیدوگرل بیسولفات)، داروهای بدون نسخه مانند آسپرین و یا داروهای ضد بارداری مانند ناپروکسن هستند.

بسیاری از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی که دارای اختلال قلب هستند، ضربان قلب نامنظمی دارند، داروهای ضد انعقاد برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون استفاده می کنند. اگر حمله قلبی داشته باشید، پزشک آسپرین روزانه برای جلوگیری از عود بیماری توصیه می کند. لخته های خون می توانند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شوند؛ اگر از طریق خون به مغز یا قلب برسند. اما داروهای ضد انعقادی که برای جلوگیری از لخته شدن استفاده می شوند، خطر خونریزی را افزایش می دهند.

خارش بینی و خون دماغ

آسیب های وارد بر رگ های خونی در سوراخ بینی ناشی از خارش بینی ممکن است باعث بروز خونریزی بینی شود. این حالت هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود.

توقف خون دماغ در منزل

هنگام نشستن و خم شدن به جلو، ده دقیفه به بینی فشار وارد کنید و از طریق دهان نفس بکشید تا خونریزی قطع شود.

می توانید از دستگاه های مخصوص استفاده کنید.

اگر خون دماغ دوباره شروع شد از یک اسپری محافظت کننده بینی استفاده کنید تا عروق خونی بینی را کم کنید و دوباره برای توقف خونریزی فشار مستقیم به بینی وارد کنید.

برای جلوگیری از خونریزی بینی، از پماد سالین و موضعی استفاده کنید تا در داخل بینی مرطوب شود.

چه زمانی برای خون دماغ نیاز به کمک دارید

گرچه اغلب موارد خونریزی بینی ممکن است در خانه درمان شود، اما در برخی موارد خونریزی شدید است و به مراقبت های پزشکی نیاز دارد. کوین کمپبل، متخصص قلب و عروق قلب می گوید: خون دماغ به ندرت تهدید کننده زندگی است. اما تحت شرایط خاصی، مانند هنگام مصرف آسپرین یا وارفارین، ممکن است خونریزی شدید باشد و به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد. در چنین مواردی، پزشک داروهای رقیق کننده خون را کاهش می دهد.

اگر در هفته بیش از یک بار خون دماغ شوید باید به پزشک مراجعه کنید. دکتر کمپبل می گوید: اگر خونریزی بینی به طور مکرر باشد- چه در اثر مصرف داروهای رقیق کننده خون یا علل دیگر- منطقی است با پزشک خود صحبت کنید.

کمپبل می گوید: اگر خون دماغ بیش از چند دقیقه طول کشید یا نمی توانید با فشار مستقیم آن را متوقف کنید باید به پزشک مراجعه نمایید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آیسام، تاریخ انتشار: 4تیر1396 ، کدخبر: - : www.aysam.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
2
اب هوای خشک خیلی تاثیر داره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین