پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
سفید شدن مو هم مانند چین و چروک پوست از علائم پیری به شمار می‌رود و البته ظاهر شدن این مو‌های سفید هیچ مشکلی هم ندارد.

شعار سال: سفید شدن مو هم مانند چین و چروک پوست از علائم پیری به شمار می‌رود و البته ظاهر شدن این مو‌های سفید هیچ مشکلی هم ندارد. گاهی در سنین جوانی هم به دلایل مختلف ممکن است مو‌های سفید زودتر نشان داده شود. سفید شدن مو به دلیل افزایش سن یکی از مراحل زندگی و البته یکی از زیباترین مراحلی است که به گفته بسیاری از افرادی که به این مرحله رسیده‌اند پر از تجربه و دنیادیدگی است و به قول معروف "این مو‌ها که جلوی آینه سفید نمیشه!

 از این صحبت‌ها که بگذریم، شاید برایتان سؤال باشد که چه چیزی باعث تغییر رنگ مو در اثر گذشت زمان می‌شود و با اطلاع از علت سفیدی مو، می‌توانید برای درمان سفید شدن مو دست به کار شوید و این روند را به تأخیر بیندازید.

همان‌طور که گفته شد در سنین پایین حتی قبل از آغاز جوانی هم ممکن است تار‌های موی سفید روی سر دیده شود که به دلیل وراثت و ژن، تغذیه، کمبود ویتامین و حتی وجود خال روی سر این اتفاق می‌افتد. نکاتی که در ادامه مطالعه می‌کنید در مورد سفیدی مو بر اساس معمول و با افزایش سن ذکر شده است و برای سفید شدن مو در جوانی شاید صدق نکند. در بسیاری از افراد در آغاز دهه چهارم زندگی یعنی از ۳۰ سالگی تار‌های موی سفید کم‌کم نمایان می‌شوند و با همین روند در بیشتر خانم‌ها در سنین ۵۰ سالگی تقریباً نیمی از مو‌ها به رنگ سفید در آمده است. اغلب سفید شدن مو در خانم‌ها دیرتر از آقایان دیده می‌شود.

پیشگیری از سفیدی مو

زمانی که تار‌های موی سفید با موی طبیعی که به رنگ قهوه‌ای یا مشکی است، ترکیب می‌شوند، رنگی که به نظر می‌رسد، موی خاکستری رنگ است. زمانی که سلول‌های رنگ‌دانه مو یعنی ملانوسیت که وظیفه رنگ دهی به تار‌های مو را دارند، کمتر تولید می‌شوند و یا تکثیر سلولی آن‌ها متوقف می‌شود، مو به رنگ سفید در می‌آید. این سلول‌ها هستند که ماده ملانین یعنی رنگ‌دانه‌ها را تولید می‌کنند.

این ماده در پوست، مو و چشم رنگ را به وجود می‌آورد. ملانین در دو نوع وجود دارد: اوملانین برای رنگ سیاه و قهوه‌ای و فوملانین برای رنگ قرمز و زرد. ترکیب این دو ماده است که طیف رنگی مو، چشم و پوست را می‌سازد. زمانی که مو به رنگ خاکستری و سفید تغییر پیدا می‌کند، رنگ‌دانه‌ای با این تناژ تولید نمی‌شود، بلکه در واقع هیچ رنگ‌دانه‌ای تولید نمی‌شود.

در مو‌های سفید و خاکستری ملانوسیت‌ها مرده‌اند و رنگی که دیده می‌شود، در واقع رنگ پروتئین کراتین است. به دلیل اینکه هر تار مو سلول‌های ملانوسیت خود را دارد، همه مو‌ها به یک اندازه سفید نیستند و در برخی این اتفاق زودتر رخ می‌دهد. البته دلیل انتخاب اینکه کدام تار مو در اولویت سفید شدن قرار بگیرد، هنوز مشخص نیست، ولی سن، استفاده زیاد از مواد شیمیایی و حتی آب و هوا می‌تواند روی مردن و از بین رفتن ملانوسیت‌ها تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از دلایل سفید شدن مو سیگار کشیدن است. سیگار نه تنها برای سلامت کلی بدن مضر است، بلکه در روند پیری هم بسیار مؤثر است. پس برای جلوگیری از سفید شدن موها، بهتر است سیگار کشیدن را هر چه سریع‌تر ترک کنید.

آیا می‌توان سرعت سفید شدن مو را کم کرد؟

عوامل تغذیه‌ای و هورمونی مانند استرس می‌تواند روی رنگ مو اثرگذار باشند، ولی با توجه به ژنتیک هر فرد، استعداد سفید شدن مو می‌تواند زودتر و یا در سنین بالاتر اتفاق بیفتد. سفید شدن مو یک صفت ارثی است. اگر پدر و مادر شما در سنین جوانی موهایشان سفید شده است، این خصوصیت در شما هم ممکن است زودتر بروز پیدا کند. به نظر می‌رسد افراد سفیدپوست زودتر به سفیدی مو دچار می‌شوند و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، کم‌خونی پرنیسیوز و تیروئید هم باعث سفیدی زودرس مو می‌شوند.

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه بخوریم؟

مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است و برای اینکه قوی، محکم و سالم باشد باید میزان این پروتئین به اندازه کافی وجود داشته باشد. انواع مواد غذایی مانند تخم مرغ و ماهی از منابع غذایی خوبی هستند که در رده اول پروتئین قرار دارند. در واقع پروتئین از آمینواسید ساخته شده است که برخی از آن‌ها ضروری و برخی دیگر غیرضروری هستند. آمینو اسید‌های ضروری در پروتئین‌های حیوانی به میزانی بیشتری وجود دارند و به راحتی هم جذب می‌شوند.

کمبود موادی مانند آهن، کلسیم، روی، ویتامین دی، ویتامین ب. ۱۲ و ب. شش در بدن بسیار رایج است و البته آنچه اهمیت دارد، خوردن آن دسته از مواد غذایی است که این مواد و ویتامین‌ها را به میزان کافی دارا باشند. اگر هم گیاهخوار هستید، این مواد ضروری و ویتامین‌ها را به شکل مکمل‌ها مصرف کنید.

مکمل‌های غذایی و قرص جلوگیری از سفید شدن مو

اگر مایل هستید که به دنبال عصاره‌ای برای درمان سفیدی باشید، قرص جلوگیری از سفید شدن مو انتخاب خوبی خواهد بود. استفاده از مکمل‌های غذایی مولتی ویتامین که در داروخانه‌ها وجود دارد و دارای «امگا سه» هستند، می‌تواند برای مبارزه با سفیدی مو تا حدی تأثیرگذار باشد. امگا سه از خشکی و بی‌حالی مو‌ها جلوگیری می‌کند و با خاصیت رطوبت دهی که دارد، خارش کف سر و شوره را کاهش می‌دهد.

این مکمل‌ها دارای عنصر مس هستند و این عنصر شروع از روند سفید شدن مو به دلیل تحریک و افزایش تولید ملانین (رنگ‌دانه مو) جلوگیری می‌کند. گردو غنی از مس است. پس می‌توانید این ماده مغذی را هم در رژیم غذایی خود وارد کنید تا با تولید بیشتر ملانوسیت و به دنبال آن ماده ملانین، رنگ‌دانه‌های مو حفظ شود.

«زینک» یا همان فلز روی هم یکی دیگر از ماده‌های بسیار مؤثر برای حفظ رنگ‌دانه‌های طبیعی مو است. خوراکی‌ها و غذا‌هایی مثل پنیر، صدف و میگو غنی از زینک هستند. همچنین امگا سه موجود در میگو به استحکام مو کمک می‌کند. در این بین ماهی را هم فراموش نکنید.

وضعیت ظاهری مو می‌تواند معیار سنجشی از سلامت بدن باشد و با بهبود هر یک از شرایط جسمی، وضعیت سلامتی مو نیز بهتر می‌شود. یک رژیم غذایی خوب و متعادل دارای میزان کافی مواد غذایی لازم و غنی از پروتئین، کربوهیدرات است.

کربوهیدرات دارای ویتامین و مواد معدنی ضروری است که در رشد مو نقش مهمی دارند. مو به عنوان بافت غیرضروری بدن شناخته می‌شود و برای سلامت این عضو از بدن باید سطح انرژی بدن را با پروتئین و کربوهیدرات‌ها بالا ببریم. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که انرژی در دسترس بافت و اعضای غیرضروری بدن مانند فولیکول‌های مو بعد از چهار- پنجساعت کم می‌شود.

برخی از بیماری‌ها وجود دارند که بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند و می‌توانند برخی کمبود‌های مواد غذایی و عناصر معدنی را نیز درون بدن به وجود بیاورند، به همین دلیل حداقل سالی یک‌بار باید از طریق آزمایش خون عناصر درون خون را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت کمبود و یا حتی بیشبود آن‌ها سریع‌تر اقدام کنید و بتوانید برای جلوگیری از سفید شدن مو قدمی برداشته باشید.

همان‌طور که بدن به ورزش و انجام تمرینات گوناگون برای سلامتی بیشتر نیاز دارد، سر نیز همین‌گونه است. شامپو کردن سر در زمان حمام کردن خودش نوعی ماساژ کف سر است و باعث سلامت بیشتر و خون‌رسانی راحت‌تر آن می‌شود. با ماساژ دادن سر برخی از مواد غذایی حیاتی از طریق جریان خون و تغذیه به فولیکول‌های مو می‌رسند.

در هر سنی که هستید، تصور نکنید که سفید شدن مو به معنی این است که پیرتر به نظر می‌رسید. امروزه رنگ موی خاکستری یکی از ترند‌های مد و فشن به حساب می‌رود و به همین راحتی هم رسیدن به این رنگ مو محقق نمی‌شود. پس نیازی نیست برای پوشاندن این تار مو‌های سفید، هر ماه مو‌های خود را رنگ کنید و از طریق مواد مضر شیمیایی، سلامت آن‌ها را به خطر بیندازید.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبریجات، تاریخ انتشار 9 مرداد 97، کد مطلب: -، www.khabarijat.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین