پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۳۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
در حاشیه شهر خانه پیدا می‌کنند تا پول کمتری خرج کنند و در میانه شهر کار پیدا می‌کنند تا پول بیشتری به‌دست بیاورند. برای همین است که صبح‌ها و شب‌ها، قسمت عمده ترافیک شهر تهران و دیگر کلانشهر‌های بزرگ، از حاشیه‌شهر شروع می‌شود.

شعار سال: در حاشیه شهر خانه پیدا می‌کنند تا پول کمتری خرج کنند و در میانه شهر کار پیدا می‌کنند تا پول بیشتری به‌دست بیاورند. برای همین است که صبح‌ها و شب‌ها، قسمت عمده ترافیک شهر تهران و دیگر کلانشهر‌های بزرگ، از حاشیه‌شهر شروع می‌شود؛ از محله‌هایی که در اطراف شهر‌های بزرگ ساخته می‌شوند و ساکنان آن کیلومتر‌ها دورتر در جایی دیگر کار می‌کنند. کسانی که هر روز باید این راه را بروند و برگردند زیرا هیچ‌یک از این دو محل «کار» و «زندگی» را نمی‌توان به هم نزدیک کرد. اگر کسی بخواهد در حاشیه‌ها مشغول کار شود، به‌احتمال زیاد حرفه‌ای جانبی و کاذب به‌دست می‌آورد که آینده و اعتباری ندارد. از طرف دیگر اگر کسی بخواهد در عمق شهر خانه پیدا کند تمام درآمد خود را صرف مسکن خواهد کرد، آن‌هم مسکنی که قیمت‌های جدیدش را با دلار و سکه صعودی تنظیم می‌کند.

هزینه سکونت در پایتخت دائما افزایش پیدا می‌کند و در هفته‌های اخیر تغییرات قیمت آن بیش از حد تصور بوده ‌است. به گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در املاک تهران حدود هفت میلیون تومان بود که نسبت به‌ماه قبل هفت درصد و نسبت به‌ماه تیر سال قبل 50 درصد افزایش داشته است.

در بین مناطق شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع از یک واحد مسکونی در منطقه یک 15میلیون تومان و کمترین متوسط قیمت در منطقه18 با سه میلیون تومان بوده است. بعد از منطقه18 مناطق 20، 17، 16 و 15 قرار می‌گیرند، اما همه اینها در داخل شهر قرار دارند. از اینجا با چند خط بی‌آر‌تی و مترو می‌شود به سر کار رفت.

کسی که بخواهد خانه‌ای با قیمت کمتر از سه میلیون تومان بخرد باید از این محدوده خارج شود و چند کیلومتر دیگر به سمت جنوب و جنوب غربی و جنوب شرقی حرکت کند تا قیمت‌ها باز هم پایین‌تر بیایند. در اسلامشهر، رباط‌کریم، شهریار و پیشوا می‌توان خانه‌های ارزان‌تری را پیدا کرد. از این نقاط با تاکسی و سواری‌های شخصی باید به ابتدای خطوط حمل‌ونقل عمومی شهر رسید. باید چند ساعت را در رفت‌وآمد گذراند و مسیر طولانی رفت و برگشت را هر روز طی کرد. کسانی هستند که از این هم عقب‌تر می‌روند؛ نه به این معنا که دورتر می‌شوند بلکه در همین محله‌ها مناطقی را پیدا می‌کنند که باز هم ارزان‌تر باشند. خانه‌هایی که نه آب و برق رسمی دارند و نه سندی که بتوان آن ها را از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تفکیک کرد اما سرپناهی برای زندگی هستند.

در شرایط اقتصادی حاضر، مردمان بین پایین‌تر بردن خانه و از دست دادن شغل، گزینه اول را انتخاب می‌کنند تا حداقل درآمدی برای ادامه زندگی داشته باشند و این کار حاشیه‌های پایتخت و حاشیه‌های اطراف شهر را هر روز بزرگ‌تر می‌کند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 11 مرداد 97، کد مطلب: 25438، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
درسته دیگه وقتی اینقدر قیمت ها و هزینه زندگی تو این شهر ها بالا هست مردم مجبورن به حاشیه شهر ها برن
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین