پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۳۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
مرکز آمار ایران با انتشار نتایج تفصیلی سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، آمار رسمی از تعداد خانوارهای ساکن در زاغه‌ها را اعلام کرد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در سال ۹۵ معادل۱۰۰ هزار و ۷۱۴ خانوار در چادر، کپر، آلونک، زاغه یا موارد مشابه زندگی می‌کردند که این میزان برابر با ۴/ ۰درصد از کل خانوارهای ساکن در کشور است؛ براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد خانوارهای کل کشور ۲۴ میلیون و ۱۶۹هزار و ۵۲۵ خانوار بوده است.

شعار سالمرکز آمار ایران با انتشار نتایج تفصیلی سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، آمار رسمی از تعداد خانوارهای ساکن در زاغه‌ها را اعلام کرد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در سال ۹۵ معادل۱۰۰ هزار و ۷۱۴ خانوار در چادر، کپر، آلونک، زاغه یا موارد مشابه زندگی می‌کردند که این میزان برابر با ۴/ ۰درصد از کل خانوارهای ساکن در کشور است؛ براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد خانوارهای کل کشور ۲۴ میلیون و ۱۶۹هزار و ۵۲۵ خانوار بوده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد ۴۸۲ هزار و ۹۱۳ خانوار نیز در سایر سکونتگاه‌های غیر از واحدهای مسکونی آپارتمانی، غیرآپارتمانی، چادر، کپر، آلونک، زاغه یا موارد مشابه سکونت دارند که این میزان نیز معادل ۹/ ۱درصد از خانوارهای کل کشور است.

براساس تعاریف مرکز آمار ایران، منظور از چادر، آن دسته از واحدهای مسکونی است که از پارچه پشمی، نخی یا مویی، نایلون، برزنت و امثال آن ساخته شده است و به کمک تیرک‌های چوبی یا فلزی و طناب برپا می‌شود. همچنین کپر به مکان‌های سکونتی که از حصیر و گاهی همراه با گل یا خشت ساخته شده است، گفته می‌شود. در توضیح آلونک، زاغه یا موارد مشابه نیز آمده است: آلونک به آن دسته از خانه‌هایی گفته می‌شود که در شهرها یا اطراف شهرها از سر‌هم‌بندی مصالحی نظیر حلبی، نایلون، برزنت و... ساخته شده است. همچنین محل‌هایی که در دیواره گودها یا تپه‌ها کنده شده و در ساختمان آنها مصالح زیادی به کار نرفته است، زاغه نامیده می‌شود؛ محل‌هایی مانند غار، تنه درخت و ... در صورتی که مورد استفاده خانوار برای سکونت باشد، در این گروه قرار می‌گیرد. همچنین در تعریف «سایر» واحدهای مسکونی که هم‌اکنون نزدیک به ۲‌درصد خانوارهای کل کشور در آن زندگی می‌کنند، آمده است: آن دسته از واحدهای مسکونی که با هیچ کدام از انواع فوق مطابقت ندارد مانند خانوارهایی که در مسافرخانه، هتل، کاروان و... زندگی می‌کنند و اقامتگاه دیگری ندارند، در این گروه قرار دارند.

در گزارش مرکز آمار ایران همچنین آمده است از مجموع ۲۲ میلیون و۸۳۰ هزار واحد مسکونی در تصرف خانوارها (واحدهای مسکونی که خانوارها در آنها سکونت دارند، بدون احتساب خانه‌های خالی و خانه‌های دوم)، ۸ میلیون و ۹۷۵هزار و ۱۳۸ واحد مسکونی آپارتمانی (براساس تعریف مرکز آمار واحدهای مسکونی بیش از دو طبقه) و ۱۳ میلیون و۸۵۴ هزار و ۸۶۵ واحد مسکونی غیرآپارتمانی به معنای واحدهای مسکونی یک و دو طبقه است.

به این معنا که ۳۱/ ۳۹‌درصد واحدهای مسکونی در تصرف خانوار آپارتمانی و ۶۹/ ۶۰‌درصد این واحدها، واحدهای مسکونی غیرآپارتمانی است. همچنین از مجموع ۲۲ میلیون و ۸۳۰ هزار واحد مسکونی، ۴۴/ ۷۶‌درصد واحدها در نقاط شهری و ۵۶/ ۲۳‌درصد واحدها در نقاط روستایی بوده است. در نقاط شهری، تعداد ۱۷ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۶۶ واحد مسکونی و در نقاط روستایی تعداد ۵ میلیون و ۳۷۷هزار و ۹۳۷ واحد مسکونی مورد سرشماری قرار گرفته است. از تعداد کل واحدهای مسکونی آپارتمانی در نقاط شهری ۸ میلیون و ۶۳۵هزار و ۸۸۰ واحد مسکونی معادل ۴۸/ ۴۹‌درصد واحد مسکونی آپارتمانی و ۵۲/ ۵۰‌درصد واحد مسکونی غیرآپارتمانی است. همچنین از مجموع کل واحدهای مسکونی روستایی در تصرف خانوارها، ۳۱/ ۶‌درصد واحدهای مسکونی آپارتمانی و ۶۹/ ۹۳‌درصد واحدهای مسکونی غیرآپارتمانی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 21تیر 97، کدمطلب:۳۴۱۲۵۰۲، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
ا.ف75
چه عجب! بالاخره این ها امار رسمی از این بنده های خدا ارائه کردن! اینطوری خیلی راحت تر میشه بهشون رسیدگی کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
مطمئنین از این امار بیشتر نیست حتی با وجود این امار هم باید یک برنامه درستی برای مدیریت اون داشته باشن
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین