پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۴۶۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آن، با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بار دیگر پس از گذشت بیش از دو دهه در ایران مطرح شده است و موافقان، دلیل اصلی این کار را کاهش هزینه ها و تجمیع امکانات و مخالفان، دلیل آن را کاهش کیفیت آموزش پزشکی می دانند.

شعار سالدر میان خیل اظهارات موافقان، تجمیع امکانات و یکپارچگی آموزش، محور اساسی این سخنان است و مخالفان نیز تاکید دارند که به دلیل افت کارآموزی دانشجویان پزشکی، ادغام آن با وزارت علوم، غیرممکن خواهد بود.

سید علیرضا ابطحی رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یکی از مخالفان ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم معتقد است: با این توسعه و پیشرفتی که در حوزه ‌های مختلف پزشکی صورت گرفته، دیگر امکان ندارد وزارت بهداشت در علوم ادغام شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم مجموعه ای بسیار گسترده است ، افزود: درست است که دانشجویان ما در کنکور سهم کوچکی را به خود اختصاص داده‌اند اما کیفیت کار و ماموریت‌گرایی دانشگاه ها در سطح بسیار بالایی است.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران اما از موافقان طرح ادغام آموزش پزشکی است. او اولین بار در حضور رئیس جمهوری موضوع ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم را مطرح کرد و گفت: این جدایی تنها در ایران مشاهده می شود.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز موافق ادغام آموزش پزشکی هستند و برخی دیگر با آن مخالفت کرده اند.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم مخالفت کرده است و از سوی دیگر کمیسیون علوم و تحقیقات، این طرح را به تصویب رساند اما نمایندگان مجلس تاکید کردند که این طرح فعلا در دستور کار مجلس قرار ندارد.

گروه دانشگاه ایرنا، این موضوع را با یکی از استادان دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در میان گذاشته است.

دکتر محمد عموزاده خلیلی از استادان دانشگاه علوم پزشکی می گوید: در شرایط فعلی که چارچوب و شاخص های آموزش پزشکی با وزارت علوم فاصله زیادی دارد، ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم، ضربه ای مهلک به سلامت کشور وارد می کند.

وی افزود: همانگونه که در جامعه مشاهده می شود اینک کار برای فارغ التحصیلان وزارت بهداشت، تا حد زیادی وجود دارد و این وضعیت، حاصل تلاش این وزارتخانه برای حفظ شاخص های کیفیت آموزش دانشجویان است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: وزارت بهداشت هرگز اجازه نمی دهد تا برخی رشته های پزشکی بدون حساب و کتاب مجوز راه اندازی دانشگاه دریافت کرده و یا رشته های جدید در دانشگاه ها، ایجاد شود.

وی افزود: علاوه بر این، اگر آموزش پزشکی از وزارت بهداشت جدا شود، کارآموزی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، چارچوب های وزارت علوم به خود خواهد گرفت و در حد آموزش های نظری باقی خواهد ماند.

دکتر عموزاده توضیح داد که در وزارت بهداشت اگر رشته ای در دانشگاه های علوم پزشکی تاسیس می شود، وزارت بهداشت خود را ملزم می داند کلینیک مورد نیاز کارآموزی دانشجویان را ایجاد کند.

این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر می توان در این زمینه کارآموزی یک دانشجوی کاردرمانی یا فیزیوتراپی در دانشگاه های وزارت بهداشت با یک دانشجوی عمران دانشگاه های وزارت علوم را مقایسه کرد.

به گفته وی، تلاش ها و حساسیت ها روی آموزش و کارآموزی دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی، فرصت های شغلی را برای آنان مهیاتر ساخته است.

وی افزود: به همین دلیل در شرایط فعلی ادغام آموزش های پزشکی با علوم غیرپزشکی به سود جامعه نخواهد بود، مگر آنکه وزارت علوم ملزم شود که شاخص های آموزشی وزارت بهداشت را بپذیرد، در غیر این صورت سرنوشت رشته های پزشکی نیز به رشته های مهندسی دچار خواهد شد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی در عین حال گفت: در صورت وجود شاخص ها و چارچوب های آموزشی به ویژه برای کارآموزی دانشجویان در حد استانداردهای قابل قبول، بحث ادغام، موضوعیت نخواهد داشت و کیفیت، محور قرار خواهد گرفت.

به نظر می رسد تصمیم گیری در این زمینه به سادگی میسر نخواهد بود و نیازمند مطالعات گسترده از سوی تیمی متشکل از خبرگان دانشگاه ها و مدیران مجرب است؛ مدیرانی که کیفیت و صرفه جوئی را با هم ببینند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 15مرداد 97، کدمطلب: 82992780، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین