پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۴۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۶
یکی از ماجرا‌های پر سر و صدای چند روز اخیر بین دانشجویان سراسر کشور صفر شدن ظرفیت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی است که طی مصوبه‌ای از سوی شورای عالی اداری که با امضای رییس جمهور به تصویب رسید و موسسات پژوهشی ودانشگاه‌های علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی از سال تحصیلی۹۷_۹۸ از پذیرش دانشجو منع شدند.
شعارسال: هرج و مرج در نظام آموزشی عالی کشوریکی از ماجرا‌های پر سر و صدای چند روز اخیر بین دانشجویان سراسر کشور صفر شدن ظرفیت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی است که طی مصوبه‌ای از سوی شورای عالی اداری که با امضای رییس جمهور به تصویب رسید و موسسات پژوهشی ودانشگاه‌های علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی از سال تحصیلی۹۷_۹۸ از پذیرش دانشجو منع شدند.

سرعت عمل در اجرای این مصوبه بدون هیچگونه تدبیرخاص برای جلوگیری از مشکلات پیش رو موج اعتراضات را در بین دانشجویان برانگیخت و دانشجویانی که در کنکور ارشد شرکت کرده بودند و بسیاری از آن‌ها برای ورود به این دانشگاه‌ها برنامه ریزی کرده بودند دچار سردرگمی شدند.

از جمله این مراکز علمی می‌توان به دانشکده صدا و سیما و همچنین وزارت خارجه اشاره کرد که دانشجویان خاص و رشته‌های خاص خودش را دارد و برخی از این رشته‌ها نیز صرفا در همین دانشکده‌ها وجود دارند. البته بسیاری دیگر از این مراکز وجود دارند که از پذیرش دانشجو خودداری کردند و بااین مصوبه تلاش‌های چند ساله‌ی برخی دانشجویان برای ورود به آن‌ها نقش برآب شد و وزارت علوم هیچ گونه مسئولیتی را در این باره نپذیرفت.

حتی برای برخی رشته‌ها هیچ جایگزینی پیش بینی نشده که در این صورت یک دانشجو با چندین سال تلاش با وجود تمام ضعف‌های دانشگاه‌ها و تحمل این مشکلات اکنون دچار سردرگمی و سرخوردگی میشود. با اعتراض‌های بسیار زیادی که به این مسئله صورت گرفت از جمله نامه اتحادیه‌های انجمن علمی علوم سیاسی به رئیس جمهور و همچنین تجمع دانشجویان دانشکده صدا و سیما که حالا در مورد ادامه تحصیل خود بلاتکلیف بودند.

این دانشگاه‌ها مجددا در اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته ظرفیت پذیرش خودرا بازگرداندند که البته طبق گزارش ایسکانیوز هنوز سه رشته دانشگاه صدا وسیما به دفترچه کنکور بازنگشته است.

این هرج و مرج در نظام آموزشی کشور به هیچ عنوان نتیجه خوبی به دنبال ندارد و موجب نارضایتی هرچه بیشتر دانشجویان می‌شود چرا که مشکلات زیاد دیگری از جمله افزایش شهریه ها، غذای نامناسب، افزایش هزینه خوابگاه‌های دانشجویی، عدم نظارت لازم وزارت علوم بر دانشگاه‌ها و وجود مشکلات دیگر نیز اعتراضات دانشجویان را طی ماه‌ها و روز‌های اخیر به دنبال داشته است.

اما دلیل پر طرفدار بودن دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در بین دانشجویان چیست؟ پاسخ به این سئوال بسیار ساده و در عین حال تاسف آور است.

نگرانی از آینده شغلی! هرچند بسیاری از این دانشگاه‌ها نیز دیگر تضمینی برای استخدام به دانشجویان نمی‌دهند، اما اوضاع نامناسب کار باعث نگرانی شدید دانشجویان از آینده خود شده که بسیاری از آن‌ها سعی می‌کنند با ورود به این نوع دانشگاه‌ها از نگرانی خود بکاهند.

دلیل دیگر ورود به این مراکز علاقه به رشته تحصیلی خاصی می‌باشد. هرچند امسال به طور موقت این مشکل حل شد، اما وزارت علوم باید هرچه سریعتر به طور اساسی این مشکل را حل کند، زیرا دانشجویان بسیار دیگری که کم کم خودرا برای کنکور سال آینده آماده می‌کنند از این تصمیمات غیر کارشناسی ناگهانی که سرنوشت زندگی افراد را با مشکل مواجه می‌سازد در هراس اند.

اما راه حل جلوگیری از این تصمیمات دردسر ساز چیست؟ راه جلو گیری از این تصمیماتی که گا‌ها موج انتقاد واعتراض دانشجویان را به دنبال دارد در نظر گرفتن همه شرایط دانشجویان و دانشگاه‌های کشور و استفاده از نظرات آنهاست.

چرا دانشجویان خود نتوانند در مورد آینده تحصیلی خود تصمیم بگیرند؟ قطعا شرایط مسئولانی که دراین باره تصمیم می‌گیرند با شرایط دانشجویان بسیار متفاوت است و برخی نیز نمی‌توانند شرایط دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور را درک کنند!

وزارت علوم باید برای تصمیمات آموزشی خود از همه‌ی صاحب نظران این عرصه از جمله اساتید و دانشجویان و نخبگان بهره ببرد تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

دولت نیز باید همه تلاش خود را برای رفع نگرانی شغلی دانشجویان به کار گیرد، زیرا این نگرانی که با تصمیات غیر کارشناسی نیز تشدید شده است نا امیدی و سرخوردگی و به طبع آن افت علمی دانشجویان را به دنبال دارد. حال باید منتظر ماند که وزارت علوم این بار چه تصمیمی اتخاذ می‌کند و موجب حل مشکلات پیش روی دانشجویان میشود یا تشدید آن؟ دانشجویان نیز باید از راه مطالبه گری صحیح حق خود را طلب کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1397 ، کدخبر: 808172 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین