پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
مصوبه اخیر دفتر گسترش آموزش عالی موجب ابطال مجوز جذب دانشجوی این دانشگاه‌ها و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر شده که این امر منجر به کاهش 95درصدی پذیرش دانشجو در این گرایش در سال جاری شده است.

شعارسال: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جوابیه‌ای را پیرامون انتشار گزارش اخیر روزنامه «فرهیختگان» درباره ماجرای کاهش ظرفیت‌های برخی از رشته‌ها و حذف تعدادی از دانشگاه‌ها در آزمون کارشناسی‌ارشد به این روزنامه ارسال کرده است که متن این جوابیه به شرح زیر است: «بازگشت به انتشار گزارش خبری در نیم‌صفحه اول و صفحه 8 آن روزنامه در تاریخ 13/3/97 با عنوان «شوک وزارت علوم به آزمون ارشد» موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید وفق قانون مطبوعات نسبت به درج آن در همان صفحات (نیمه صفحه اول و همچنین صفحه 8) در اسرع وقت اقدام لازم و بایسته صورت گیرد.

1- درخصوص به صفر رسیدن ظرفیت رشته‌های تحصیلی در دانشکده صدا و سیما، ذکر این نکته ضروری است که این دانشکده (دانشکده صدا و سیما) براساس ابلاغیه شورای عالی اداری، مجاز به پذیرش دانشجو نیست. در این رابطه و با اطمینان، از دبیر محترم شورای عالی اداری، استعلام مجدد صورت گرفته و براساس آن کماکان تاکید گردید که مجاز به پذیرش دانشجو نیستند.

2- چون ابلاغ مصوبه و استعلام‌های مربوطه با تاخیر دریافت شد و از طرفی دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی‌ارشد در حال انتشار بود، کلیه رشته‌های تک‌پذیرنده دانشکده یعنی رشته‌هایی که با ماموریت دانشکده صدا و سیما مطابقت داشت (با هدف معاضدت و همراهی) صادر و به سازمان سنجش آموزش کشور نیز اعلام گردید.

3- این مجوز فقط برای سال تحصیلی 98-1397 صادر شده و برای سال‌های بعد براساس مصوبه شورای عالی اداری، ظرفیت‌ها صفر خواهد شد، در این راستا دانشکده صدا و سیما و دیگر مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید ماموریت خود را مطابق قانون، بازتعریف کنند.

4- در رابطه با کاهش ظرفیت در سایر رشته‌ها، دانشگاه‌ها مختارند برابر مصوبات شورای گسترش آموزش عالی و با رعایت سقف مجاز، ظرفیت خود را تعیین کنند و در این راستا ستاد وزارت علوم تا زمانی که از سقف تجاوز نکند، دخالت ندارد.

پاسخ «فرهیختگان»

موارد آورده‌شده در بندهای یک تا سه از مواردی است که در گزارش موجود به آن اشاره شده بود. در رابطه با بند چهارم این جوابیه دو نکته قابل‌تامل است؛ یک، پاسخی داده نشده است که چرا کاهش ظرفیت‌ها پیش‌تر به داوطلبان اعلام نشده است و دوم اینکه طبق ادعای اخیر جمعی از دانشجویان معترض که در اطلاعیه‌ای منتشر شده است، تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و صنعتی شیراز و نیز خواجه نصیرالدین طوسی آمادگی جذب دانشجو در گرایش‌های مورد مناقشه را در پاییز سال گذشته به سازمان سنجش اعلام کرده و این سازمان تاییدیه‌های لازم را به دانشگاه‌های مذکور ارسال کرده است. اما مصوبه اخیر دفتر گسترش آموزش عالی موجب ابطال مجوز جذب دانشجوی این دانشگاه‌ها و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر شده که این امر منجر به کاهش 95درصدی پذیرش دانشجو در این گرایش در سال جاری شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرهیختگان آنلاین، تاریخ انتشار:22خرداد1397 ، کدخبر: 19117: www.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین