پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
مرکز غربالگری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در خرداد 1397 توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز و با همکاری دستگاه‏ های مرتبط افتتاح شد.

شعار سال: طی جلسه ‏‏ای که در مورخه 9/3/97 بدین منظور و در راستای اجرای آئین‏ نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان و انجام هماهنگی‏ های لازم میان دستگاه ‏های ذیربط و انجمن‏ های غیر دولتی برگزار گردید، مقرر شد شرح وظایف دستگا های مربوطه از سوی اداره کل دفتر اجتماعی استانداری البرز و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، استخراج و به دستگاه ‏های ذیربط ابلاغ گردد. طی مصوبات جلسه، سمن‏های فعال در حوزه کودکان در کنار دستگاه‏ های دولتی (دادگستری، اداره ‏کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی) که در اجرای طرح مشارکت دارند می‏ بایست نسبت به معرفی و استقرار نماینده خود جهت ارائه خدمات مربوطه در مرکز غربالگری اقدام نمایند. شهرداری کرج نیز که پیش‏تر، ساختمانی را در این خصوص تخصیص داده بود موظف به تجهیز، تامین و نگهداری ساختمان مذکور گردید. 

عملیاتی شدن این طرح که با پیگیری‏ ها و تلاش ‏های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز به نتیجه رسید، از آنجا دارای اهمیت است که به باور بسیاری از متخصصین، عادی شدن این آسیب اجتماعی برای عموم جامعه و به ویژه مسئولین ذیربط به شایع‏ترین مکانیسم دفاعی در مواجهه با این پدیده اجتماعی دردآور بدل شده است. بر این اساس از اولویت تصمیم ‏سازان و مدیران، خارج و به عبارتی به فراموشی سپرده شده بود. این در حالی است که تحولات اجتماعی پردامنه و شتابان، همچون رشد جمعیت، شهرنشینی، جابجایی توده ‏ها، مهاجرت به کلان شهرها، حاشیه نشینی، افزایش نابرابرهای اجتماعی و شکاف طبقاتی هرچه بیشتر موجب تعمیق این آسیب اجتماعی گردیده است. بسیاری از پژوهش ‏ها در این خصوص، نشان می‏ دهد که پدیده کودکان کار و خیابان علاوه به ابعادی اخلاقی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی‏اش یک بعد مهم دیگری دارد که چنانچه بخواهیم از منظر سلامت به آن بنگریم، مهمترین بعد این مسئله می ‏باشد. با این رویکرد کودکان کار و خیابان نه تنها یک معضل اجتماعی، بلکه مساله‏ ای بهداشتی است که زمانی درخور حساسیت و توجه می‏ شود که بدانیم مطالعات مختلف نشان داده ‏اند که وضعیت این کودکان در هر سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی به طور فاحشی بدتر از همسالان آن‏ ها است. بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل مربوطه در استان نیز در اجرای طرح مذکور جایگاه ویژه‏ای را داشته و موظف به تامین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و خانواده‏ های درجه اول آنان و تامین پزشک و پرستار مورد نیاز مراکز ساماندهی کودکان خیابانی می‏ باشد. طرح مذکور که پیش‏تر مغفول مانده بود در سال 95 به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در راستای اجرایی نمودن و استفاده از ظرفیت‏ های آئین‏نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب هیئت وزیران در مورخه 3/05/1384 در دستور کار قرار گرفت. طی جلساتی که با حضور اکثر دستگاه‏ های اجرایی و ذیربط برگزار گردید طرح مصوب پس از بررسی‏های لازم و تهیه چک لیست ‏های ارزیابی اثربخشی عملکرد دستگاه‏ ها، مرحله به مرحله اجرا و با شناخت ابعادِ موضوع، شرحِ وظایف هر کدام از دستگاه ‏ها تشریح و تبیین گردید و از ظرفیت ‏های شورای پیشگیری از جرم استان، کارگروه ‏ها و کمیته ‏های اجتماعی و فرهنگی استان و شناسایی و جلب مشارکت سازمان‏های مردم نهاد در حوزه حمایت از کودکان کار، جهت تسهیل و تسریع روند تصویب، اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامه استفاده شد. در نهایت می‏توان گفت اجرای این طرح و مرکزی که تشکیل شده است یکی از مهمترین اقداماتی است که تا به امروز در راستای حل معضلات حقوقی، آموزشی، تربیتی و بهداشتی کودکان کار و خیابان انجام شده است که امید است گامی جهت پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی استان البرز باشد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت هشتگ، تاریخ انتشار 18 مرداد 97، کد مطلب: -، www.8tag.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
اگر واقعا هر کسی بتونه تو ایران این کارو بکنه حس میکنم اسمش تو تاریخ بمونه:))
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین