پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۲۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: تحقیقی که آمار همه کودکان کار را در یک سرشماری احصا کرده باشد، نداریم اما 10 هزار و 500 نفر از این کودکان را در مراکز خود شناسایی کردیم

شعارسال: رضا جعفری سدهی مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالش‌های کودکان کار»، در تعریفی از آسیب دیدگان اجتماعی اظهار کرد: اصطلاح «آسیب دیده» را معمولاً به‌طور ویژه برای دختران و زنان که در شرایط خاصی به سر می‌برند، استفاده می‌شود، اما کودکان آسیب پذیر بی‌سرپرست یا بدسرپرست که از سرپرستی مؤثر بهره مند نیستند، آنها که والدین شان اعتیاد دارند یا در زندان هستند، عده‌ای از کودکان کار که حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند و برای دریافت شناسنامه و تحصیل دچار مشکلات عدیده‌اند نیز جزو آسیب دیدگان اجتماعی هستند و برای تسهیل تحصیل آنها نیازمند حمایت وزارت آموزش و پرورش هستیم.

وی با بیان اینکه کودکان کار به دلیل فقر اقتصادی به کارهای حقیرانه و آسیب‌رسان در خیابان اعم از دستفروشی، حمل بار، گلفروشی و.. مشغول می‌شوند، افزود: تحقیقی که آمار همه کودکان را در یک سرشماری احصا کرده باشد، نداریم، اما خودمان 10 هزار و 500 نفر از این کودکان را در مراکز خود شناسایی کردیم.

جعفری ادامه داد: از این تعداد، شمار آن دسته از کودکان کار که در خیابان زندگی می‌کنند، محدود است و حدود 5 درصد آمار ما را تشکیل می‌دهد اما کودکان کاری که خانواده دارند و به خانه برمی‌گردند، 95 درصد آمار ما هستند؛ البته شناسایی بچه‌هایی که در کارگاه‌های زیرزمینی کار می‌کنند در حیطه وظایف ادارات کار است.

وی با بیان اینکه قبلاً مراکز کودکان خیابانی شبانه روزی وجود داشت، گفت: اما از آنجا که تحقیقات نشان داد بسیاری از این کودکان دارای خانواده هستند، برای آنکه ارتباط این بچه‌ها با خانواده قطع نشود، مداخلات خود را از حالات شبانه روزی به روزانه تبدیل کردیم و اکنون خدمات آموزشی و مددکاری را برای کودکان کار در مراکز روزانه ارائه می‌کنیم.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد بسیاری از این بچه‌ها به ناچار وارد کار شدند و امری انتخابی برای آنها نبوده است، اظهار کرد: رویکرد ما در زمینه کودکان کار کاهش آسیب است و شاید ما در بهزیستی نتوانیم به تنهایی خانواده را به لحاظ معیشتی و اقتصادی تأمین کنیم اما تلاش کردیم ساعت حضور آنها را در خیابان به‌تدریج کم کنیم؛ به هر روی تا خانواده توانمند نشود، کودکش را برای کار به بیرون می‌فرستد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار مصوبه هیأت وزیران است و وظیفه 11 دستگاه در آن مشخص شده است، افزود: متأسفانه برخی مسؤولان، کودکان کار را عارضه شهری می‌دانند و سعی بر حذف آنها دارند، اما رویکرد ما کاهش آسیب است و معتقدیم تا عوامل به طور ریشه‌ای رفع نشوند شاید فردا کودک از جای بدتری سر دربیاورد.

جعفری درباره حمایت از مدارس خاص برای آموزش کودکان کار، گفت: با جداسازی این کودکان چندان موافق نیستیم؛ این بچه ها باید مثل بقیه در مدارس معمولی درس بخوانند.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10 شهریور 1397 ، کدخبر: 13970610000105،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
ای کاش برای کودکان کار وسازماندهی اینا برنامه جامعی میچیدن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین