پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۴۸۰۸۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
از جوانی که همه آهن ها را پیش خرید کرده تا نقش 90 درصدی دولت در عرضه آهن در بازار

شعار سال: بازار آهن و میلگرد، بازاری که ماهیانه دو هزار تن از تولیدات به خورد آن می رود وتولید سالانه این محصول چیزی در حدود دومیلیون و400 هزار تن انواع محصولات فولادی درسال است، این روزها آشفتگی عجیبی را تجربه می کند. در پی التهابات قیمتی اخیر بازار، شاهد رشد سي درصدي يک هفته اي و 70 درصدي يک ماه گذشته ميلگرد در بازار استان یزد بوده ایم التهابی که بسیاری از بازارهای مرتبط را تحت تاثیر خود قرار داده است.


پای درددل تولیدکنندگان و عرضه کنندگان آهن

پيوندي يکي از آهن فروشان يزد است او ميگويد قيمت آهن و ميلگرد از 3500 تومان در هفته گذشته به حدود 5000 هزار تومان در اين هفته رسيده است. او مي گويد هيچ نظارتي بر قيمت ها و عرضه محدود آهن نيست و هم چنان قيمت ها در حال افزايش است. زارع يکي ديگر از آهن فروشان يزدي است که مي گويد هر روز سه بار قيمت ها اعلام مي شود و با اين افزايش ديگر توان خريد و فروش آهن را نداريم.

دهقان از کارشناسان فعال حوزه محصولات فولادی می گوید :تولیدکنندگان فولاد از حامل‌های انرژی یارانه‌ای استفاده می‌کنند که افزایش قیمت نداشته است و هزینه نیروی کارگر و همچنین مواد اولیه مورد استفاده نیز افزایشی نداشته است و حتی تحریم‌ها نیز بر این افزایش قیمت تاثیری ندارد و با این احوالات این التهاب در بازار این محصولات منطقی به نظر نمی رسد.

دراستان یزد در سه واحد تولیدی بافق، ابرکوه و فولاد یزد انواع محصولات فولادی تولید می شود محصولاتی که تنها 10 درصد توسط بخش خصوصی و 90 درصد توسط بخش دولتی روانه بازار مصرف می شود. در چنین حالی افزایش قیمت شدید محصولات فولادی در استانی که خود تولیدکننده آهن است جای سوال و تحقیق دارد.


علل رشد بی رویه قیمت آهن در بازار

در گفتگو با تولیدکنندگان آهن و فولاد استان تلاش می کنم تا به پاسخ هایی درخور برای سوالم برسم. آن گونه که مدرسي رييس صنف آهن فروشان يزد مي گويد بخشي ازاين رشد بي رويه قيمت ها ناشي از عدم تمکين واحد هاي توليدي به عرضه آهن است. مدرسي مي گويد در کنار واحد هاي توليدي شبه دولتي، شرکت هايي شکل گرفته اند که انحصار عرضه را بدست گرفته و با عرضه قطره چکاني آهن قيمت ها را افزايش مي دهند و به دنبال سود و منافع خودشان هستند. او از یک جوان بهبهانی سخن می گوید که همه آهن های یزد را پیش خرید کرده است و همین موضوع به گرانی آهن در یزد دامن زده است.


احراميان یکی از توليد کنندگان قديمي آهن و فولاد يزد در مورد افزایش قیمت آهن در بازار مي گويد بيش از نود درصد واحد هاي توليدي آهن و فولاد دولتي است و عرضه و توليد آن نيز در اختيار دولت است .او مي گويد در چند سال گذشته توجه دو لت بيشتر به صادرات اين محصولات بوده است چراکه سود بيشتري را عايد توليد کنندگان دولتي فولاد و آهن مي کرده است.

افزایش قیمت آهن و رکود در بازار مسکن

التهاب در بازار آهن رونق ساخت و ساز در استان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. بسياري از کساني که در کار ساخت و ساز بوده اند حالا دست نگه داشته اند تا شاهد ثباتی در قیمت ها باشند. دهقان یکی از کسانی است که این روزها دستی در بازار ساخت وساز دارد وی می گوید تا يک ماه قبل ميخواستم ميلگرد مورد نياز را خريداري کنم اما وامم حالا جور شده و حالا با افزايش قيمت ميلگرد توان خريد آن را ندارم و کارم را متوقف کرده ام .


یک فعال اقتصای در خصوص تاثیر افزایش قیمت آهن بر قیمت مسکن می گوید تقریبا 16 درصد از هزینه ساخت یک واحد مسکونی مختص آهن آلات است که بدین ترتیب با افزایش قابل ملاحظه قیمت آهن، این بخش از هزینه ساخت مسکن با افزایش قابل ملاحظه ای همراه خواهد بود.

گام هایی برای کنترل بازار آهن

وقتی عرضه آهن و میلگرد در بازار کم می شود خودبخود به علت تقاضای کالا قیمت آن افزایش می یابد. در چنین حالی اگر چه بازرسان اتاق اصناف يزد آنگونه که ضيايي نايب رييس اول اتاق اصناف مي گويد نظارت خود را بر واحد هاي صنفي عرضه آهن و فولاد دارند اما مشکل در واحد هاي توليدي و عدم تمکين آنان به عرضه محصول است. دهقان پور رييس شعبه تعزيرات استان یزد هم مي گويد ما نظارت مان را بر واحد هاي صنفي ادامه مي دهيم اما اين مشکل بايد از سوي قوه قضاييه در دستور کار قرار گيرد.

در اين ميان خبري که زيني وند معاون استاندار در اين زمينه اعلام مي کند ابلاغ دستور العمل دولت براي منع محصولات فولادي است زيني وند می گوید قرار شده تا زماني که در بازار داخل تقاضا وجود دارد اين محصولات صادر نشود اما اين موضوع هم نظارت بيشتر را مي طلبد و هم نیازمند همکاري بيشتر دستگاههاي مرتبط است.


وسخن آخر اینکه .....

تمنای سود بیشتر مهمترین عاملیست که در عرضه آهن نقش داشته و منجر به کاهش عرضه در داخل و افزایش قیمت آن شده است. همین تمناست که باعث شده برخی دست ها به پیش خرید و احتکار آهن روی آورند و برخی نیز به شوق درامدهای ارزی بیشتر صادرات کالا را بر عرضه آن در داخل کشور ترجیح دهند. طبعا اگر صادرات آهن قانونمند شود و انجام آن منوط به رفع نیاز داخلی شود بخشی از مشکلات برطرف می شود اگر چه نمی توان نقش تورم موجود بر قیمت آهن آلات را منکر شد. موضوعی که خواه ناخواه بر صنایع و حرفه های وابسته به آهن آلات هم تاثیر خواهد گذاشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 15 مرداد 97، کد مطلب: 2196080: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین