پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
«بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان» اردیبهشت سال 94 در تبریز شکل گرفت و بعد از آن قرار شد در 4 استان ترک‌نشین یعنی آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان فعالیت کند.

شعارسال: «بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان» اردیبهشت سال 94 در تبریز شکل گرفت و بعد از آن قرار شد در 4 استان ترک‌نشین یعنی آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان فعالیت کند. بهار امسال هم بعد از گذشت سال‌ها خبر رسید اعتبار خوبی برای فعالیت‌های این بنیاد تصویب شده است؛ یک میلیارد تومان همزمان با معرفی و آغاز به کار اعضای جدید هیات مدیره به این مرکز اختصاص یافت. گفت‌وگوی ما را با هوشنگ عطاپور، عضو هیات مدیره بنیاد فرهنگ، ادب و هنر در آذربایجان‌غربی، درباره آخرین وضع این مرکز بخوانید.

بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان با چه هدفی تشکیل شد؟

اساسنامه این بنیاد در تبریز و با هدف تحقیق و پژوهش درباره فرهنگ، ادبیات و هنر آذربایجان نوشته شد. در اساس‌نامه اولیه قرار بود این بنیاد تنها در تبریز فعال باشد، اما طی سفری که علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به آذربایجان‌ غربی داشت، جمعی از مدیران فرهنگی استان پیشنهاد دادند شعبه‌های بنیاد در 4 استان ترک‌نشین زنجان، اردبیل، آذربایجان ‌شرقی و آذربایجان‌ غربی تشکیل شود. این پیشنهاد با پیگیری‌های وزیر وقت با موافقت روبه‌رو شد.

مخالفت‌هایی با شکل‌گیری این بنیاد صورت گرفت. دلیل این مخالفت‌ها چه بود؟

برخی‌ مخالفان معتقد بودند تاسیس این بنیاد به اتحاد کشور خدشه وارد می‌کند. این در حالی است که ایران جامعه‌ای متکثر است و اقوام در گذر زمان علاوه بر حفظ هویت فرهنگی و زبانی خود، هویت و زبان رسمی کشور را پاس داشته‌اند و اتفاقا دلیل اتحاد ملت ایران همین حفظ هویت اقوام است. نگاه نخبگان ایران بعد از انقلاب اسلامی هم موید همین نظر است، زیرا بعد از انقلاب اسلامی، آموزش زبان مادری اقوام در قانون اساسی پیش‌بینی شده است.

با گذشت 3 سال از آغاز فعالیت، بنیاد چه شرایطی دارد؟

بنیاد تازه تاسیس است، اما پس از برگزاری جلسه‌های مختلف و مشاوره با نخبگان، کارشناسان و بنا بر دستور رئیس ‌جمهوری و معاون اول ایشان، قرار شد بنیاد در جایگاه فرهنگستان ایفای نقش کند. هیات مدیره بنیاد موضوعات را اولویت‌بندی کردند. تا این زمان، خط املای واحدی برای پژوهشگران زبان و ادبیات ترکی وجود نداشت و بنابراین اولین و مهم‌ترین کار بنیاد، نگارش کتاب «شیوه خط و فرهنگ املایی زبان ترکی آذربایجان» بود که تدوین آن به پایان رسیده و کتاب، آماده انتشار است. تدوین دانشنامه آذربایجان، «فرهنگ لغات زبان ترکی آذربایجانی» به صورت ترکی به ترکی و ترکی به فارسی و کتاب «والیان آذربایجان» از دیگر فعالیت‌های بنیاد است. عده‌ای انتظار دارند بنیاد به سمت برنامه‌هایی مانند گرامیداشت و از این دست برود، اما باید توجه داشت که چنین برنامه‌هایی از سوی نهادی چون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و ما بیشتر تلاش می‌کنیم یک برند علمی باشیم.

یکی دیگر از کارهای خوب انجام شده از سوی اعضا، پیگیری برای تعیین ردیف بودجه‌ای از سوی وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی بود که خوشبختانه این اعتبار امسال تصویب شد و پیگیر تخصیص آن هستیم.

بنیاد جایزه‌ای هم برگزار می‌کند؟

بله. جایزه ادبی «شهریار» با هدف تجلیل از شاعران و ادیبانی که به نوعی بر فرهنگ و ادبیات آذربایجان تاثیر گذاشته‌اند، به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وضع دفتر بنیاد در آذربایجان ‌غربی چگونه است؟

مدرسه هدایت که مکان فعلی بنیاد در آذربایجان ‌غربی است، یک بنای تاریخی محسوب می‌شود که پیش از تشکیل بنیاد، در اختیار اداره کل راه‌ و شهرسازی بود.

این بنا پس از تشکیل بنیاد با تفاهم‌نامه‌ای که به دستور استاندار وقت آذربایجان‌ غربی امضا شد، در اختیار ما قرار گرفت. با این حال در سال‌های اخیر اداره کل راه ‌و شهرسازی به بهانه نپرداختن اجاره و دلایلی از این دست به دنبال پس‌گیری بناست و بنیاد هم در معرض بی‌خانمانی قرار دارد. با توجه به اهمیت این بنیاد در شمال‌غرب کشور و از سوی دیگر، تاکید رئیس‌ جمهوری و وزیر فرهنگ ‌‌و ارشاد اسلامی بر فعالیت‌ آن از مسئولان انتظار داریم حداقل در تامین زیرساخت‌ها کمک‌رسان ما باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 21مرداد1397، کدخبر: 26707: newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
بنیاد فرهنگ خیلی کار خوبی بود به شرطی که واقعا فعالیت های مفیدی انجام بشه نه اینکه فایده ای نداشته باشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین