پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
شهر تاریخی و گردشگری مرند در مسیر اول گردشگری تبریز ۲۰۱۸ قرار گرفته و این در حالی است که حرکت مثبتی برای استفاده از این برنامه از سوی مسئولان و متولیان صورت نگرفته است.

شعارسال: شهرستان مرند در شاهراه بین المللی آسیا و اروپا قرار گرفته و یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان‌ شرقی محسوب می شود، باغ‌ های زیبا در ورودی این شهر، خوش آمدگوی مسافران و گردشگران ملی و بین المللی است و در بدو ورود به شهر، تپه باستانی و مسجدهای تاریخی و بازار قدیمی اش، آغوش خود را به سوی گردشگران باز می کند.

سابقه تاریخی شهر مرند به چند قرن پیش از میلاد مسیح می ‌رسد و در دوره‌ های آشور و کلده اقوام بسیاری در این شهر سکونت داشته ‌اند، بر اساس نوشته‌ های تورات، مادر حضرت نوح(ع) در شهر مرند دفن شده البته برخی نیز آن را همسر حضرت نوح عنوان کرده اند و در روایتی احتمال دفن حضرت نوح نیز در این شهر آمده است.

اما انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، در تمام تاریخ ایران و آذربایجان شرقی اتفاق مهم و منحصر به فردی است که باید از این ظرفیت در جهت رشد و ترقی شهر و استان بهره برد، اما سهم مرند از این رخداد فرهنگی تاریخی بین المللی چیست؟

تبریز ۲۰۱۸ و انتخاب شهر مرند به عنوان یکی از سه مسیر گردشگری استان آذربایجان شرقی اتفاق مبارکی است که می تواند فرصت مناسبی را در شناساندن توانمندی های شهر مرند به جهانیان فراهم کند اما لازمه این امر، تدوین برنامه های منظم و ملزم کردن همه ادارات به تلاش برای ارائه برنامه های جامع مرتبط به این موضوع است؛ در این راستا توجه عموم ادارات و نهادها در پیگیری و یا احیاء و مرمت آثار باستانی و مهمانسرای موجود و نیز ایجاد زیر ساخت های لازم امری ضروری و لازم است.

آثار باستانی و سایر مکان های تاریخی شهر مرند مانند قلعه تاریخی، کاروانسرای عباسی، حمام های تاریخی و امامزاده سید احمد(ع) از ظرفیت هایی مورد استفاده برای گردشگران تبریز ۲۰۱۸ به حساب می آید که مسئولان امر باید در جهت احیای آن تلاش کنند.

ظرفیت فراموش شده گردشگری مرند

رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر مرند در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: گردشگری ورزشی با توجه به وجود امکانات ورزشی زمستانی در منطقه گردشگری یام مرند، یکی از بخش های است که نقش بسیاری در جذب گردشگران خارجی به دلیل همزمانی شروع تبریز۲۰۱۸ با زمستان می توانست داشته باشد و دارد.

محمد بخشی افزود: درصورت برنامه ریزی اصولی می توان دراین ایام همچون کشورهای اروپایی در کنار این نعمت خدادادی با فعالیت نمایشگاهی ومیزبانی مسابقات مختلف در کنار تحرک بخشی درجامعه برای جذب گرشگر انجام داد.

این عضو شورای اسلامی شهر مرند با بیان اینکه منطقه گردشگری یام مرند (پیست اسکی) نقش مهمی در معرفی منطقه در ۲۰۱۸تبریز دارد، تصریح کرد: تبریز ۲۰۱۸ظرفیت بسیار مهمی در توسعه گردشگری هست که این امر می تواند در معرفی شهرستان مرند واشتغال زایی تاثیرات بسیاری داشته باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای شهر مرند گفت: باید برنامه ریزی لازم را برای استفاده بیشتر از ظرفیت ۲۰۱۸تبریز به وجود آمده در شهرستان مرند برای معرفی سنت، آیین ها، فرهنگ وهنر، صنایع دستی ومحصولات کشاورزی (زعفران بناب مرند- زردآلو، خشکبار، پسته یامچی) بکنیم.

بخشی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تشکیل ستاد ۲۰۱۸تبریز در مرند و استفاده از ظرفیت بوجود آمده متاسفانه آن گونه که شایسته است از این ظرفیت ها برای توسعه و ورزش های زمستانی و ایجاد اشتغال زایی دراین بخش اقداماتی صورت نگرفته، امیدواریم بتوانیم در وقت باقی مانده بسیار کم اقداماتی را انجام دهیم.

برند شهری و گردشگری مرند در ۲۰۱۸ چیست؟

کارشناس مدیریت گردشگری نیز ، با اشاره به اینکه ظرفیت بازار گردشگری حلال یا اسلامی در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۹ میلیارد دلار رسید، عنوان کرد: طی سال های گذشته شهرهای تازه نفس نیز به گردونه رقابت گردشگری حلال پیوستند و با برنامه ‌های جامع سهم خود را از بازار میلیارد دلاری این عرصه بدست آوردند.

روح الله باقرپور با اشاره به دیپلماسی فعال اقتصادی کشورها در صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: اما همچنان جایگاه ایران و شهرهای ما در این عرصه نامعلوم و مبهم است و تکمیل کننده این نقطه ابهام در عرصه اقتصاد گردشگری، خروج ایران از فهرست مقاصد گردشگری حلال در جدیدترین رده ‌بندی کشورهای برتر مقصد گردشگری اسلامی است.

وی با بیان اینکه صحبت از ظرفیت های تبریز ۲۰۱۸ تکرار مکررات است، عنوان کرد: به حدی در این باره مقاله، یادداشت، رساله، میزگرد، سمینار، همایش و... ارائه و برگزار شده اما آنچه که تاکنون به آن پرداخته نشده مسئله برندینگ شهری و گردشگری مرند است؛ فعالیت‌های کوتاه مدت، عدم استفاده از نظرات کارشناسان متخصص گردشگری،عدم هدایت مناسب و هدفمند منابع و امکانات، نگرش سطحی و گذرا به مفاهیمی همچون برند گردشگری و برند شهری تبریز ۲۰۱۸– تبلیغات و بازاریابی در عرصه گردشگری، عدم بهره مندی از امکانات و تجربیات شهری های موفق و از مهم تر از همه نبود نگاه بلند مدت به موضوع، عرصه را برای فعالیت ‌های لحظه ‌ای و بی‌هدف باز کرده است.

این کارشناس مدیریت گردشگری با تاکید بر اینکه سال میلادی ۲۰۱۸ مدتی است که شروع شده اما مسئولین شهری مرند به یک برند واحد برای معرفی این شهر نرسیده اند، تصریح کرد: می توان مرند را با برند مدنظر به کشورهای اسلامی معرفی کرد اما به نظر می رسد به مقوله برندینگ شهری و گردشگری در این رخداد توجهی نشده و نخواهد شد، تبریز۲۰۱۸ با یک چشم برهم زدن به اتمام خواهد رسید وفرصت های زیادی که از دست خواهد رفت.

ثروت هایی برای رشد اقتصاد گردشگری

شهر مرند دارای ثروت های بالقوه ای است، نژاد طیور مرغ مرندی که جزء چند نژاد برتر دنیا در دیکشنری جهانی به ثبت رسیده، سیب زنوز، زعفران بناب، پسته یامچی، فرش باروج، سبد بافی دیزج حسین بیگ و کشکسرای، انار کردشت و جلفا و بسیاری محصول دیگر از جمله باغ های زردآلو و قیصی، گردو، بادام، انگور...، از جمله پتانسیل های این شهرستان است.

سوال اینجاست که چرا از این ثروت های بی نظیر، در جهت رشد اقتصاد گردشگری شهرستان مرند بهره برداری نمی شود، پس سهم مرند از رخداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ چه می شود؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 25مرداد1397 ، کدخبر: 4371931: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین