پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
پروژه های نیمه تمام انباشته روی هم در مرند، می رود که این شهر را به «باتلاق عمرانی» تبدیل کند، سریال ناتمام پروژه های نیمه تمام شهرستان ، مردم را به ستوه آورده است.

شعارسال: پروژه های نیمه تمام انباشته روی هم در مرند، می رود که این شهر را به «باتلاق عمرانی» تبدیل کند، سریال ناتمام پروژه های نیمه تمام شهرستان ، مردم را به ستوه آورده است.

 وقتی پروژه ای در شهرستان مرند کلنگ زنی می شود افتتاح آن با خداست و تقریبا مردم به این روال عادت کرده اند و هر پروژه عمرانی یا غیرعمرانی حتی کوچک ترین آن، وقتی در این شهر آغاز می شود، معمولا نیمه کاره رها می شود مگر اینکه غیرآن ثابت شود!

در این گزارش به برخی از این پروژه های نیمه کاره می پردازیم که چرخه زندگی مردم را دچار مشکل کرده اما مسئولان همچنان امروز و فردا می کنند.

تعطیلی این پروژه ها حتی صدای امام جمعه مرند و امام جمعه تبریز را هم درآورده و پای استاندار آذربایجان شرقی و معاونان آن هم به این پروژه ها باز شده و حتی وزیر کشور را هم به این مساله کشانده است.

جالب اینکه برخی از پروژه ها با اینکه به اتمام رسیده اما به دلیل سهل انگاری برخی مدیران، مشکل حقوقی برخورده و خسارت های سنگینی را متوجه بیت المال کرده که میزان مبلغ آن به میلیاردها تومان می رسد.

جواهری که خاک می خورد

یکی از مهم ترین پروژه هایی که مرکز شهر مرند را مختل کرده و صدای کسبه های اطراف را نیز درآورده پروژه گردشگری – تجاری «جواهر» است؛ این پروژه ۷ سال است که با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری مرند آغاز شده اما چندسالی است که نیمه کاره رها شده است.

پروژه ای که درست در مرکز شهر و نقطه پرتردد قرار گرفته و تجارت مغازه ها و کسبه های اطراف آن را با مشکل بزرگی روبه رو کرده است. پروژه ای که درست در مرکز شهر و نقطه پرتردد قرار گرفته و تجارت مغازه ها و کسبه های اطراف آن را با مشکل بزرگی روبه رو کرده است. جالب اینکه رفع مشکلات این پروژه مهم ترین شعار نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر مرند بود اما با گذشت حدود ۲ سال از عمر شورای فعلی و برگزاری جلسات متعدد و صرف هزینه و وقت بیت المال پیرامون این موضوع، هنوز میخی در این پروژه به زمین زده نشده است.

سال گذشته حجت الاسلام نعمت زاده امام جمعه مرند به این پروژه ورود پیدا کرده و از آن بازدید کرد که به دنبال آن چندین جلسه فشرده با حضور شهرداری و شورای شهر و مشارکت کننده پروژه برگزار شد که نتیجه آن تصویب یک الحاقیه و تایید آن از سوی فرمانداری ویژه مرند بود که نور امیدی در دل مردم ایجاد کرد؛ اما با گذشت ۱۰ ماه از تصویب این الحاقیه اما هیچ خبری از آغاز عملیات اجرایی این پروژه نیست که نیست.

سکوت مسئولان شهرستان مرند به ویژه فرماندار ویژه شهرستان مرند و شهرداری مرند در قبال این پروژه و عدم پاسخگویی به رسانه ها، مردم را سردرگم کرده که این مساله باعث ورود برخی رسانه های معاد نظام به این معضل شد و آن را به حاشیه راند.

پروژه ای ۱۲ ساله که نیمه کاره مانده است

احداث ورزشگاه ۵۰۰۰ نفری مرند، یک دهه است به سرانجام نرسیده و مسئولان ورزشگاه دیگری را جایگزین آن می کنند اما امروز هر دو ورزشگاه نیمه کاره رها شده است.

احداث ورزشگاه حضرت ولی عصر(عج) مرند به دلایلی چون عبور برق فشار قوی از مکان ورزشگاه بلاتکلیف‌ رها و کلنگ احداث استادیوم جدید در ورودی مرند - تبریز به زمین زده شد که به دنبال آن منابع مالی ورزشگاه قبلی از ردیف ملی خارج شد، امروز هر دو ورزشگاه، به حالت نیمه کاره به حال خود رها شده است!

کلنگ احداث ورزشگاه جدید مرند از سال ۱۳۸۵ بر زمین زده شد و امروز ۱۲ سال از آن روز می گذرد.کلنگ احداث ورزشگاه جدید مرند از سال ۱۳۸۵ بر زمین زده شد و امروز ۱۲ سال از آن روز می گذرد! این ورزشگاه نه تنها نیمه کاره به حال خود رها شده و بی توجهی مدیران استان و شهرستان، خسارت هایی را به بیت المال وارد کرده، بلکه ظرفیت ۱۵ هزار نفری آن، با ۲۰ درصد پیشرفت به ۵ هزار نفر کاهش یافت.

براساس این گزارش وجود معارض در محل احداث ورزشگاه، عامل رکود این طرح ملی استان بوده که مسئولان شهرستانی و استانی بارها از برطرف کردن معارض خبر داده‌ اند اما همچنان پروژه راکد و در حال تخریب است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در جریان بازدید از این پروژه که در سال ۱۳۹۳ صورت گرفت، از برطرف شدن مشکل معارض استادیوم با حمایت فرمانداری ویژه شهرستان و شهردار این شهر خبر داده بود.

این شهرستان در حال حاضر یک ورزشگاه قدیمی در مرکز شهر مرند دارد اما به دلیل ظرفیت کم برای تماشاگران و نبود سایر امکانات جانبی و البته مشکلات ترافیکی در وسط شهر، خود به یکی از مشکلات مرند تبدیل شده است.

آنچه مسلم است اینکه شهرستان مرند با داشتن بیش از ۴۰ هیئت ورزشی و پتانسیل‌های بالای ورزش به یک ورزشگاه درشأن نام خود نیاز دارد.

ساختمان مدیریت بحران در بحران

پروژه احداث اتاق بحران شهرستان مرند از دیگر شاهکارهای مدیریتی در این شهر است، احداث ساختمان اتاق بحران در نزدیکی پلیس راه مرند آغاز شد اما این ساختمان نیز نیمه کاره به حال خود رها شده و خسارت سنگینی به بیت المال وارد می شود.

شهردار وقت مرند در سال ۱۳۹۴ از تکمیل و افتتاح ساختمان مدیریت بحران شهرستان مرند در هفته دولت همان سال خبر داده بود و گفته بود: «اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۹۴ منظور شده و با توجه به قرار گرفتن شهرستان مرند در منطقه کوهستانی و احتمال وقوع حادثه هایی از قبیل جاری شدن سیل و … تدابیر لازم در این خصوص از جمله تجهیز آتش نشانی به قایق های غریق نجات هم صورت گرفته است». اما سه سال از این وعده می گذرد و این ساختمان همچنان نیمه کاره مانده است.

قرارداد پروژه احداث ساختمان مدیریت بحران مرند سال ۱۳۹۲ منعقد شده و سپس به شخص دوم واگذار شده که به علت مشکلات مالی، پیگیر اتمام پروژه نیست.اما شهردار فعلی مرند در صحن علنی شورای اسلامی شهر گفت: «قرارداد پروژه احداث ساختمان مدیریت بحران مرند سال ۱۳۹۲ منعقد شده و سپس به شخص دوم واگذار شده که به علت مشکلات مالی، پیگیر اتمام پروژه نیست

حسین کاوه تاکید کرد:« تمامی پروژه های شهرستان مرند در سال جاری به علت مشکلات مالی به تعطیلی کشیده شد، پروژه هایی هم که صورت گرفته به طور عمده پروژه های روستایی است که از سوی دولت مساعدت می شود».

اجرای ناقص طرح جامع امامزاده سید احمد مرند

طرح جامع بقعه امامزاده سید احمد مرند در زمینی به وسعت ۳ هزار مترمربع شامل عملیات عمرانی و اجرایی تربت‌خانه، زائرسرا، احداث کتابخانه و هتل برای زائران و گردشگران طراحی شده اما سال هاست که هنوز اجرایی نشده است.

بخشی از عملیات عمرانی در این امامزاده سال گذشته اجرایی شد حتی چند ۱۰ اصله درخت نیز در محوطه این امامزاده بدون مجوز، بریده شد اما با احداث چند باب واحد تجاری در قسمت پایینی امامزاده، عملیات متوقف شد و حدود یکسال است که نیمه تمام به حال خود رها شده است.

ترمینال بدون مسافر! مسافر بدون ترمینال!

شهرستان مرند با داشتن بیش از ۱۲۰ روستا هنوز فاقد ترمینال روستایی است، البته ترمینال روستایی شمال این شهرستان در جوار باغ رضوان احداث و افتتاح شد اما استفاده ای از آن نمی شود!

این پایانه مسافربری روستایی در شمال مرند در ضلع شمالی باغ رضوان در زمینی به مساحت ۶۲۱۵متر مربع و بااعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال احداث شد، این پروژه که دهه فجر سال گذشته افتتاح شد، قرار بود مسافران روستایی شمال مرند از داخل شهر به این مکان انتقال پیدا کنند و از این مکان به روستاهای مختلف و شهرهای جلفا و هادیشهر منتقل شوند، اما در عمل به واقعیت نپیوست و مسافربرها هنوز در داخل شهر تردد کرده و ترافیک سنگینی را در بافت مرکزی شهر ایجاد کرده اند.

اینکه چرا با وجود احداث و آماده به کار ترمینال روستایی شمال مرند، مسئولان کاری نمی کنند و بیت المال در حال خاک خوردن است، جای سوال است...

اما نکته جالب تر احداث ترمینال جدید شهرستان مرند است که حتی مکان آن نیز شناسایی شده بود، دی ماه سال ۱۳۹۳ بعد از سالها در نهایت موضوع واگذاری زمین ترمینال جدید به شهرداری نهایی شد و حتی صورتجلسه واگذاری زمین امضا گردید که از سال ۱۳۹۴ کار ساخت و ساز این ترمینال آغاز شود اما با تغییر شورای اسلامی شهر مرند، اعلام شد این کارشناسی شده نیست و باید مکان دیگری برای آن معین شود.

شهردار مرند به خبرنگار مهر گفت: احداث ترمینال جدید مرند یکی از اولویت های برنامه های چهار سال آینده مجموعه شهرداری است.

حسین کاوه افزود: متاسفانه اداره مسکن و شهرسازی املاکی را با هدف احداث پایانه مسافربری در سال های گذشته به شهرداری معرفی کرده بود اما سازمان پایانه های مسافربری آذربایجان شرقی به دلایل فنی و کارشناسی، ساخت پایانه را در این زمین ها رد کرد.

شهردار مرند با اشاره به برنامه های این مجموعه در خصوص به نتیجه رساندن پروژه پایانه مسافربری شهر خاطرنشان کرد: در طرح جامع شهری به مشاور گفته شده زمینی را با کاربری پایانه مسافربری برای احداث در نظر بگیرد تا در چهار سال آینده بتوانیم این کار را به نتیجه برسانیم.

مردم از پروژه های نیمه کاره مرند گله مند هستند

اما ورود مستقیم امام جمعه مرند در برخی پروژه ها مانند پروژه تجاری گردشگری «جواهر» در اواخر سال گذشته، مسئولین این شهر را به حرکت واداشت به گونه ای که مردم به تکمیل این پروژه امیدوار شدند؛ هر چند برخی مسئولین به ویژه برخی اعضای شورای شهر، نسبت به آن واکنش نشان دادند! و حتی نسبت به ورود و دخالت استاندار در این پروژه اعتراض کردند!

امام جمعه مرند با انتقاد شدید از پروژه های نیمه کاره در این شهر خواستار پاسخگویی مسئولین در قبال عملکرد خودشان شد؛ حجت الاسلام علی نعمت زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، بر ضرورت نزدیک تر شدن مسئولین به مردم تاکید کرد و ابراز داشت: «مسئولین قرار نیست همیشه سخنران باشند، برخی مواقع هم لازم است پای صحبت مردم بنشینند و مشکلات آن ها را شنوا باشند

وی با اشاره به ضرورت پاسخگویی مسئولان در قبال عملکرد خود ابراز داشت: «وقتی حزب یا جریان سیاسی،مدیری را پای کار می آورد باید پاسخگوی ضعف ها و اشتباهات آن فرد هم باشد، مثلا شهردار، منتخب شورای شهر بوده و شورای شهر منتخب مردم است و این ها باید به عملکرد خود پاسخگو باشند

امام جمعه مرند با اشاره به پروژه نیمه کاره جواهر افزود:« امروز پروژه در مرکز شهر مرند که باید در ۱۸ ماه تمام می شد پس از گذشت ۷ سال هنوز ناتمام مانده است و آقایی هم می گوید چرا امام جمعه در مورد این پروژه مداخله می کند؟! این در حالی است که مردم گله مند هستند».

ساختمان تالار ازدواج یک طرح ملی نیمه تمام

ساختمان تالار ازدواج آسان به مساحت ۱۸۸۵ متر مربع، پروژه قائم، موزه شهر، پل دولت آباد، آزادراه مرند – بازرگان که یک طرح ملی است، از دیگر پروژه هایی است که کلنگ زنی شده و مقداری از عملیات آغاز شده و مثل خیلی از پروزه های دیگر نیمه تمام مانده است.

مرند با این پروژه های نصفه و نیمه، نه به یک کارگاه عمرانی بلکه می رود تا به یک «باتلاق عمرانی» تبدیل شود، مسئولان کجا هستند؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار:17 دی 1397 ، کدخبر:4504654 www.mehrnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین