پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
نشست مشترک ستاد ملی سیاست گذاری و سیاست برنامه‌ریزی و اجرایی تبریز 2018 در حالی برگزار شد که استاندار این شهر درخواست حمایت و تعیین ردیف بودجه مشخص برای پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 1397 را مطرح کرد.

شعار سال:  سومین نشست مشترک این ستاد با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشور در شهر تبریز که برای سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده برگزار شد،‌ ضمن آنکه معاونان گردشگری کل استان‌ها در این نشست حضور داشتند تا طبق گفته احمدی‌پور حامی تبریز باشند.

مرتضی بخشایش آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: اگر در فضای مجازی رویدادهای سال 2018 را سرچ کنید با جام جهانی فوتبال در روسیه و پایتخت گردشگری جهان اسلام تبریز روبرو می‌شویم. بنابراین یک رویداد مهم برای ایران محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تمام پروژه‌هایی که برای تبریز 2018 در نظر گرفته شده، باید در پایان عمر دولت دوازدهم به اتمام برسد تا زیرساخت‌های گردشگری این شهر ارتقا یابد.

او سپس به پنج مسیر گردشگری که در محورهای تاریخی این شهر طراحی شده، اشاره کرد و شرحی درباره وضعیت زیرساخت در این مسیرها ارائه داد.

صادق نجفی شهردار تبریز نیز اعلام کرد: پروانه صدور هتل در تبریز، هم راستا با سال 2018 رایگان خواهد بود.

وی با اشاره به تدوین مقررات تشویقی جدید برای ایجاد زیرساخت در این شهر اظهار کرد: با بررسی آئین نامه‌ها در موضوع زیرساخت تصمیم بر آن شد هر سرمایه گذاری در تبریز هتل بسازد شهرداری بابت صدور پروانه آن یک ریال هم دریافت نکند.

به گفته او ظرفیت هتل در این شهر که هم اکنون نزدیک به هشت هزار تخت است با ایجاد زیرساخت‌های جدید دو برابر خواهد شد.

نجفی همچنین به ظهور پدیده سوئیت‌های اجاره‌ای در تبریز اشاره کرد و افزود: تا به حال ندیده بودم در این شهر سوئیت اجاره بدهند اما الان این اتفاق در حال وقوع است و مردم خود را آماده پذیرش آن رویداد می کنند.

شهردار تبریز ادامه داد: از شورای شهر نیز مجوزهایی برای تشویق سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت گرفته‌ایم مثلا در 5 محور گردشگری طراحی‌ شده سرمایه گذاران را تشویق می کنیم تا بدون پرداخت هزینه‌های اضافه،‌ فروشگاه های غذا،‌ صنایع‌های دستی و مجتمع‌های بین راهی ایجاد کنند.

شهردار تبریز معرفی این شهر در مجامع بین المللی را از دیگر اقدامات در دستور ذکر کرد و گفت: برنامه‌های خوبی با 15 شهر خواهر خوانده تبریز برقرار کرده‌ایم از جمله راه اندازی موزه‌های مشترک،‌ همچنین رایزنی‌هایی انجام شده تا در سال آینده نشست مترو پلیس و شهرهای میراث جهانی در تبریز برگزار شود.

نجفی همچنین از برقراری نخستین پرواز مستقیم تبریز – هامبورگ در آینده‌ای نزدیک خبر داد و در ادامه اظهار کرد: بر این باورم که سال 2018 پدیده خاصی اتفاق نمی افتد اما شروعی برای توسعه آذربایجان در ایران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در این نشست مدیر کل دفتر فنی حمل و نقل ترافیک استانداری تبریز،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان آذربایجان شرقی،‌ رئیس کمیته سرمایه گذاری و اقتصادی تبریز 2018 و معاون امنیتی و سیاسی استانداری گزارش‌هایی پیرامون اقدامات صورت گرفته برای پایتختی تبریز در سال 2018 ارائه کرده اند که شبستری معاون امنیتی و سیاسی استاندار درباره تامین امنیت گردشگران به راه اندازی کمیسیون ارتقاء امنیت گردشگردان اشاره کرد و افزود: تاکنون 4 جلسه تشکیل شده و بیشتر مصوبات در راستای طرح های امنیتی گردشگران و اصلاح رفتاری در برابر آنها بوده است.

به گفته او ساماندهی افراد غیر مجاز که به عنوان راهنما در فضای مجازی مشغول به فعالیت‌اند آغاز شده و شماری از آنها شناسایی شده اند که سعی می‌شود با هدایت به مسیر مجاز ساماندهی شوند.

وی اضافه کرد: مقررات مربوط به امکان گردشگری نیز احصا شده و برای افزایش ضریب امنیت گردشگران در نقاط تاریخی اقداماتی صورت گرفته است. ما امیدواریم در سال 2018 امنیت لازم برای گردشگردان بویژه خارجی‌ها تامین باشد.

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در پایان این گزارش ها بیان کرد: انصافا کار کردن با معاون رئیس جمهور خانم سخت است چون هیچ کدام از گزارش‌های ارائه شده در این نشست را نپسندیدند. به نظرشان این گزارش ها تکراری می‌آمد.

وی ادامه داد: دو سال است که می‌گوییم تبریز در سال 2018 پایتخت گردشگری جهان اسلام خواهد بود در حالی که تاکنون فقط با امکانات محدود استانی کارها انجام شده و تا امروز منهای شهرداری که مبلغی را پای کار آورده هنوز سایر دستگاه ها از محل اعتبارات سال 95 بودجه‌ای را تخصیص نداده اند در حالی که ته مانده بودجه 95 هنوز باقی مانده و می‌توانند آن را به این مسیر هدایت کنند

او ادامه داد: اگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی به جد پای کار نیاید، موفق نمی شویم چون در حال حاضر بخش خصوصی آمادگی کامل دارد ولی آنچنان توانمند نیست که زیرساخت‌های مهم را ایجاد کند.

جبارزاده به پروژه‌های نیمه کار در این استان اشاره کرد و افزود: اگر منابع مالی تامین شود، در فاصله زمانی کمی‌ می توان آنها را به نتیجه رساند ضمن آنکه ما به حمایت سایر دستگاه‌ها نیاز داریم. مثلا در موضوع رویدادهای فرهنگی تا زمانی که وزارت ارشاد مصوباتی صادر نکند، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. بخشی از اقدامات ما منتظر تصمیم دستگاه های دیگر است.

استاندار آذربایجان شرقی خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گفت: زمان کمی تا آغاز پایتخت شدن تبریز در جهان اسلام داریم، باید دستگاه‌های ملی برنامه های پیشنهادی را مصوب کنند در غیر این صورت نمی‌توانیم وارد عمل شویم. ما از صندوق توسعه ملی انتظار داریم سهمی برای گردشگری کشور با اولویت تبریز 2018 اختصاص دهد. سال گذشته بارها مکاتبه کردیم ولی نتوانستیم برای شرکت‌های خدماتی تسهیلات دریافت کنیم.

او درخواست کرد برای رونق تولید و خدمات گردشگری دولت سهم گردشگری از صندوق ذخیره ملی را مصوب کند.

جبارزاده همچنین درخواست تفویض اختیار در حوزه صدور ویزای الکترونیکی به نماینده مستقر در این استان را مطرح کرد و افزود: صدور ویزای الکترونیکی برای مسافران ورودی به تبریز آغاز شده ولی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، از وزارت خارجه می‌خواهیم تا به دفتر نمایندگی‌اش در این استان اجازه دهد تا با اختیار کامل در این باره اقدام کند چرا که قطعا در سال 2018 این محدودیت پاسخگوی تقاضای ما نخواهد بود.

وی ادامه داد: سال گذشته تخصیص بودجه به پروژه‌های عمرانی استان کم بود، انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه در راستای رویداد تبریز 2018 صد در صد تخصیص اعتبار داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی مداخله وزارت علوم در رویداد تبریز 2018 را مطرح کرد و گفت: وزارت علوم این اختیار را به دانشگاه مادر تبریز بدهد تا برای مراودات بین المللی برنامه ریزی و سازماندهی کند. محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس به پروژه‌های نیمه کار در استان اشاره کرد و ساماندهی حاشیه نشین‌ها، راه آهن تبریز – میانه، مقاوم سازی مدارس،‌ به جریان افتادن خدمات الکترونیکی در روستاها را نیز درخواست کرد و گفت: نیاز است در این راستا دولت اقداماتی را انجام دهد تا این مصوبات پی گرفته شود.

معصومی‌پور رئیس امور فرهنگی و گردشگری سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد گزارشی از وضعیت گردشگری استان آذربایجان شرقی و مشکلات این منطقه بویژه در بخش زیرساخت و خدمات ارائه شود تا این سازمان برای رفع آن مطابق وضعیت موجود اقدام کند.

اطهره نژادی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده طرح‌های مربوط به توانمند سازی زنان بویژه در حوزه صنایع دستی و گردشگری را که برای این منطقه در نظر گرفته شده تشریح کرد.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز در این نشست پیشنهادهایی را برای توسعه روابط فرهنگی ارائه کرد و درخواست داشت: محتوا برای معرفی این رویداد از طریق سازمان‌هایی مثل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری ارائه شود تا این سازمان بتواند انتقال دهد، چرا که سازمان فرهنگ و ارتباطات ظرفیت و امکان تولید محتوا ندارد.

وی همچنین برای معرفی این رویداد در نمایندگی های خارج از ایران و نمایشگاه‌های بین المللی اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این نشست برای تعیین آغاز رویداد تبریز 2018 بحث‌هایی مطرح شد تا زمان دقیق برگزاری مراسم افتتاحیه معین شود که استاندار پیشنهاد کرد بخاطر برودت شدید هوا در این استان، آغاز این رویداد به نوروز یا پایان اسفند موکول شود که این موضوع با مخالفت زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری روبرو شد.

احمدی‌پور گفت: اگر این رویداد در کشور دیگری برگزار می‌شد از لحظه به لحظه آن استفاده می‌کردند. این بهانه‌ها که هوا سرد است و نوروز نزدیک است،‌ فاتحه گردشگری خوانده می‌شود. نباید این فرصت را از دست بدهیم و برای مدیریت آن باید فکر بکنیم.

او تاکید کرد: اگر آغاز رویداد تبریز 2018 در تاریخ 10 بهمن 1396 نباشد، نمی‌توانم شخصا از رئیس جمهور برای حضور در این مراسم دعوت کنم چرا که اسفند ماه معمولا این کشور تعطیل است و اگر رویداد بین المللی به این مهمی در آن تاریخ تعطیل شود حتما به اردیبهشت ماه موکول خواهد شد و این موضوع عملا ما را عقب خواهد انداخت.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در واکنش گفت: اگر دستگاه‌های دیگر درباره تاریخ به توافق برسند و وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات بتوانند مقدمات حضور مهمانان خارجی را فراهم کنند،‌ ما آمادگی داریم. این نشست بدون تعیین زمان دقیق آغاز تبریز 2018؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام پایان یافت و نتیجه آن به پس از رایزنی‌ها برای جلسه چهارم موکول شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 16 تیر 1396، کد مطلب: : isna.irwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین