پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
حقانی عضوسابق شورای شهرتهران می‌گوید که در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران، هیچ کدام از پروژه‌ها بر اساس امکانات، هزینه و برنامه پیش نمی‌رفت و همین مسئله باعث شده تا شهرداری امروز در حالت کما به سر ببرد.

شعار سال: برنامه جامع شهرداری برای تهران چیست؟ چرا با صرف بودجه‌های کلان هیچگاه اهداف شهرداری تهران محقق نشده است؟ این سوال را از یکی از اعضای پیشین شورای شهر مطرح کردیم و پاسخ شنیدیم که نه برنامه‌های شهرداری منطبق بر واقعیت است نه اجرای آنها! محمد حقانی عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به برنامه جامعه شهرداری تهران در مقایسه با دوران مدیریت گذشته، گفت: ما در دهه هفتاد اولین برنامه را داشتیم تحت عنوان تهران ۸۰ و آن برنامه‌ای که در واقع آقای قالیباف ارائه کرد برنامه دوم بود، بعد از آن برنامه سوم و اکنون نیز شورا در حال نوشتن برنامه چهارم شهرداری تهران است. ارائه برنامه یک بحث و اجرایی کردن آن بحث دیگری است. باید بگویم برنامه‌هایی که در ۱۲ سال گذشته در شهرداری تهران اعلام شد، هیچ‌کدام منطبق بر اجرا نبود یا بلعکس، اجرا منطبق بر برنامه نبود و صراحتا می‌توانم بگویم که نیمی از برنامه‌ها اجرایی نمی‌شد، طراحی‌ها درست نبود و ....

شهرآفتاب با ۵۰۰ میلیارد تومان ساخته شود اما فقط فاز 1 آن 2هزارمیلیارد هزینه در پی داشت

حقانی ادامه داد: به طور مثال قرار بود شهرآفتاب با ۵۰۰ میلیارد تومان ساخته شود، که فقط فاز اول آن با ۲ هزار میلیارد تومان ساخته شد، بنابراین در ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته شاهد انحراف از برنامه‌های بسیاری بودیم. از سوی دیگر اجرای برنامه خود به تنهایی نیازمند الزامات و امکانات خاص خود است. زمانی که شهرداری ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی و ۳۰ هزار نیروی اضافه تحویل می‌دهند، طبیعی است که دیگر برنامه‌ها قابلیت اجرایی شدن ندارند. برنامه‌ها زمانی اجرایی می‌شوند که هر پروژه منطبق با اعتبارات تعیین شده خود باشد. در زمان مدیریت قبلی شهرداری، ظاهرا بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، اما با تبصره‌ها، بودجه‌هایی که در سازمان‌های شهرداری بود، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شد و همانطور که می‌دانید بیش از ۸۰ درصد از این درآمدو هزینه‌ها حاصل فروش تراکم، تغییر کاربری، فروش باغات و ... بود که اصلا در برنامه‌ها پیش‌بینی نشده بود و در واقع ما هیچ‌گاه نتوانستیم نظارت لازم را بر شهرداری داشته باشیم.

در دوران قالیباف پروژه‌ها طبق برنامه اجرایی نمی‌شد

این فعال سیاسی اجتماعی، با بیان اینکه در دوران قالیباف پروژه‌ها طبق برنامه اجرایی نمی‌شد، خاطرنشان کرد: شهرداری باید بتواند با توجه به درآمد‌هایی که در طول یکسال به دست می‌آورد، برنامه‌ها و پروژه‌هایش را اجرایی کند. از سوی دیگر شورا نیز باید به عنوان نماینده مردم، تمامی نکات و مسائلی را که می‌بینند برای مردم بازگو کنند و از رسانه‌ای کردن تخلفات هراسی نداشته باشند و اصلا شهرداری باید خود را موظف کند که هر دو الی سه ماه یکبار، درآمدها، هزینه‌ها، پروژه‌ها و ... خود را به اطلاع مردم برسانند؛ اینکه نمی‌شود با ما مردم را محرم بدانیم، اما در زمان عمل، آن‌ها را نامحرم بخوانیم.

اولویت شهرداری فعلی حفظ محیط زیست است

محمدحقانی، با بیان اینکه شورا پس از انتخاب شهردار وظیفه بسیار مهمتری را دارد و آن هم نظارت بر کادر شهرداری است، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون باید بگویم که شهرداری تمامی درآمدهایش صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و فقط شهر را نگهداری می‌کند. ما در شورای گذشته یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم این بود که طرحی را ارائه می‌کردیم، اما به دلیل اینکه آرا کافی را در اختیار نداشتیم، نمی‌توانستیم طرح و خواسته خود را به نتیجه برسانیم، اما در شورای فعلی این مشکل دیگر وجود ندارد و یکی از برنامه‌های بسیار خوبی که شورا ارائه کرد، بحث عدم ساخت و ساز باغات بود که اکنون اجازه نمی‌دهند هیچ باغی ساخته شود. هرچند که این ساخت و ساز‌ها در گذشته یکی از محل کسب درآمد شهرداری بوده است و اکنون شهرداری فعلی این محل درآمد را از دست داده است، اما اولویت برای شهرداری فعلی حفظ محیط زیست است و از همین رو نمی‌توان انتظار زیادی داشت که چرا شهردای پروژه‌ای را اجرایی نمی‌کند. متاسفانه مدیریت قبلی شهرداری بیماری را تحویل دادند که علاج آن بسیار سخت است.

متخصصین کمک نکنند، دیگر تهران قابل اداره کردن نخواهد بود

حقانی ادامه داد: من بار‌ها اعلام کرده ام که شهرداری در حالت کما به سر می‌برد و اگر متخصصین این حوزه کمک نکنند، تهران با وسعت ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتر مربع و هزینه‌های گزافی که برای آن به ارث گذاشته شده است، دیگر قابل اداره کردن نخواهد بود این نکته را هم در انتها باید بگویم که تمامی برنامه‌هایی که دولت یا مجلس ارائه می‌کند، تماما در جهت محدود کردن شورای شهر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد24 ، تاریخ انتشار 1 شهریور 97، کدمطلب: 142912، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین