پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش درخصوص مشکلات این روزهای ذرت‌کاران شوش و چند شهر دیگر خوزستان گفت: مساله نه فقدان کود اوره به‌طور کلی، بلکه نبود آن به قیمت دولتی است. اکنون در بازار آزاد کود اوره به وفور یافت می‌شود اما به دو برابر قیمت دولتی.

شعار سال: کشاورزان شهرستان شوش ازجمله کشاورزان شهرک بهرام این شهرستان به‌خاطر فقدان کود اوره به قیمت دولتی، در پیشبرد کشت و کارشان با مشکل مواجه شده‌اند. عبدالرحیم رحیمی‌نیا (رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش) در این‌باره گفت: بحران کنونی ناشی از گران بودن کود اوره و نبود آن به قیمت دولتی، محدود به کشاورزان این شهرستان نیست بلکه عموم کشاورزان استان ازجمله شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، گتوند و شوشتر نیز به آن دچار هستند.

نیاز مبرم کنونی زمین‌های زراعی به کود اوره

وی با اشاره به دوره کشت تابستانه در زمان حاضر، تصریح کرد: اکنون در زمان عملیات داشت ذرت هستیم. کشاورزان ذرت را که یک محصول استراتژیک است پیش‌تر کشت کرده‌اند، و سپس در پاییز، برداشت می‌کنند. در این دوره، زمین‌های زراعی ذرت به‌شدت نیازمند کود اوره هستند. ذرت به‌ویژه، به کود بسیار زیادی نیاز دارد. این نیاز تا آنجاست که یکی از اساتید حوزه کشاورزی، به ذرت نام هیولای کود را داده بود.

مساله نه فقدان کود اوره، بلکه نبود آن به قیمت دولتی است

رحیمی‌نیا تاکید کرد: اکنون مساله نه فقدان کود اوره به‌طور کلی، بلکه نبود آن به قیمت دولتی است. نکته جالب این است که در بازار آزاد کود اوره به وفور یافت می‌شود اما به دو برابر قیمت دولتی. این محصول تاکنون به دست کشاورزان و حتی کارگزاران توزیع هم نرسیده است؛ کارگزارانی که در بخش تعاونی یا در بخش خصوصی که همیشه وظیفه توزیع کود اوره را بین کشاورزان برعهده داشتند و قبلا پول آن را که از کشاورزان دریافت شده- به حساب پتروشیمی‌ها و نهادهای متولی این امر واریز کرده بودند. این معضل دو عارضه خطرناک به همراه خواهد داشت: اول اینکه؛ ضربه شدیدی به کشت استراتژیک ذرت وارد می‌شود و موجب گسترش واردات ذرت خواهد شد. دوم؛ معیشت کشاورزان رابه خطر می‌‌اندازد.

عدم توزیع کود اوره از جانب پتروشیمی‌ها و توزیع شرکت خدمات کشاورزی است

وی در توصیف متولیان توزیع کود اوره گفت: متولی توزیع آن در مقصد شرکت‌های تعاونی زیرمجموعه سازمان تعاونی روستایی و شرکت‌ها و کارگزاران بخش خصوصی هستند. ما از ناحیه این بخش از توزیع‌کنندگان مشکلی نداریم. اینها پول کود را قبلا داده‌اند اما تحویلشان داده نشده است. شرکت خدمات حمایتی کشاورزی واسطه بین این کارگزاران و تعاونی‌ها به‌عنوان توزیع‌کننده و پتروشیمی‌ها که تولیدکننده هستند، می‌باشد. این یک چرخه تعریف شده است. در شرایط کنونی، در فرآیند این چرخه جز در بخش تحویل آن، مشکل دیگری وجود ندارد.

تولید و عرضه کود اوره، ارتباطی به تحریم و یا نبود مواد اولیه ندارد

وی سپس در توضیح دلایل عدم توزیع به‌موقع کود اوره، اظهار داشت: پتروشیمی‌ها به‌عنوان تولیدکننده اصلی کود اوره و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، در عرضه آن تعلل ورزیدند. در این موضوع، این نکته را باید لحاظ کرد که تولید و عرضه کود اوره از آنجا که یک محصول تولید داخل است- هیچ ارتباطی به تحریم و یا نبود مواد اولیه ندارد.

تاکنون تنها دو هزار تن از 16 هزار تن نیاز کشاورزان فراهم شده است

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش سپس در توضیح وضعیت کشاورزی در شوش، گفت: جدا از مقام اول شوش در تولید ذرت در ایران، این شهرستان به همراه دزفول، اندیمشک، گتوند و شوشتر (شهرستان‌های شمالی استان) از لحاظ تولید ذرت، گندم و چغندرقند در ایران، رتبه اول را دارا هستند. بعلاوه، شهرستان‌های یادشده جزو ۱۱ منطقه خاص جهان از لحاظ شرایط کشاورزی و منابع آبی هستند. از مجموع حدود ۱۱۰ میلیون تن کل محصولات تولیدی کشاورزی سالانه کشور، تنها ۱۶ میلیون تن آن در خوزستان به عمل می‌آید. بنابراین، با در نظر گرفتن تولیدات بسیار زیادکشاورزی این چند شهرستان، کشاورزان نیاز فراوانی به کود اوره دارند. برای نمونه، هم‌اکنون کشاورزان شوش به ۱۶ هزار تن کود اوره برای محصولات مختلفشان نیاز دارند اما متاسفانه با تمام پیگیری‌هایی که تاکنون داشته‌ایم تنها توانسته‌ایم دو هزار تن کود اوره را برای کشاورزان این منطقه تهیه کنیم.

وی با اشاره به بحران کم آبی سال جاری، توضیح داد: در سال جاری، به‌رغم تمام پیگیری‌های کشاورزان، اجازه کشت کامل به کشاورزان داده نشد و در مقابل، مسیر دیگری برای امرار معاش این قشر از سوی نهادهای متولی ایجاد نشد. در چنین شرایطی، کشاورزان صرفا اجازه داشتند نیمی از ظرفیت زمینشان را برای کشت و کارمورد استفاده قرار دهند. آن ها مجبور بودند در گرمای بالای ۵۰ درجه کار کنند؛ گرما و حرارتی که در حین کار و در زمین زراعی بسیار بیشتر می‌شود. حال، اما آن ها بعد از تمامی این مصائب، با این حقیقت تلخ مواجه هستند که بعد از این حجم کار و زحمتی که کشیدند، کود موردنیازشان را ندارند.

رحیمی‌نیا تاکید کرد: فقدان کود اوره در این منطقه به‌عنوان یک نهاده عمومی حیاتی برای کشاورزی، در سالی که شعار آن حمایت از کالای داخلی است ضربه بزرگی به تولید ملی خواهد زد. دلیل این مساله هم؛ همانطور که پیشتر گفتم ارتباطی به تحریم ندارد بلکه ناشی از ضعف مدیریت است. این ضعف مدیریت به بروز نارضایتی در بین کشاورزان، دامن زده است.

وی گفت: معضل دیگری که تحمل شرایط بغرنج کنونی را برای کشاورزان سخت‌تر می‌کند مساله کاهش توزیع سوخت تراکتور از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران (منطقه اهواز) طی یک ماه اخیر است. این امر در انجام عملیات کشاورزی اختلال جدی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، مساله صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که پرداخت خسارت به کشاورزان را به‌درستی انجام نمی‌دهد.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش تصریح کرد: قبلا و در سال‌های گذشته ما چنین معضلاتی نداشتیم. اغلب اوقات، کود سر موقع به دست کشاورزان می‌رسید. اما امسال کودی که می‌بایستی در نظام توزیع هدایت شده از سوی نهادهای دولتی به دست کشاورزان برسد، توزیع نشده است. حال پرسش این است چرا کودی که تولید هم شده، از این مسیر توزیع نمی‌شود. این امر تولید را زیر سوال برده، و آن را برای کشاورزان بدون صرفه اقتصادی می‌کند.

فقدان کود اوره، هفت هزار کشاورز را در شوش متضرر خواهد کرد

وی گفت: در شهرستان شوش، قریب به ۱۵ هزار کشاورز حضور دارند که حداقل، نصف آنها کشت تابستانه، به‌خصوص ذرت دارند. باقی افراد نیز در حال آماده کردن زمین‌هایشان برای کشت بعدی (پاییزه) مثل چغندرقند، گندم و کلزا هستند. در شرایط کنونی، احتمالا نزدیک به هفت هزار نفر تنها در شوش ضرر خواهند کرد.

رحیمی‌نیا با اشاره به کشت محصول استراتژیک ذرت اظهار داشت: میانگین تولید ذرت برای هر هکتار هشت تن باید باشد. اگر به کشاورزان به موقع کود نرسانند آنها مجبورند که در بازار آزاد با قرض کردن، کود مورد نیازشان را بخرند. در صورتی که کشاورزان نتوانند کود کافی را به زمینشان برسانند مزارعشان از بین خواهد رفت و احتمالا و به‌سختی بتوانند در حد دو الی سه تن برداشت کنند. اگر هم کمتر از حد کافی مورد نیاز برسد، تولید به چهار الی پنج تن خواهد رسید. خطر این است که حداقل نصف ظرفیت تولید کاهش یابد.

کشاورزان امنیت غذایی کشور را بر سود خود ترجیح می‌دهند

وی تصریح کرد: محصولاتی که کشاورزان عموما مبادرت به کشت آنها می‌کنند در هماهنگی با موضوع امنیت غذایی کشور است؛ کشت‌های استراتژیکی که در راستای خودکفایی می‌باشد. بنابراین آنها همسو با سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری، امنیت غذایی کشور را بر سود خود ترجیح می‌دهند.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در پایان، با اشاره به وضعیت قیمت‌گذاری نادرست از مجرای خرید تضمینی، گفت: طبق قانون خرید تضمینی مصوب سال ۱۳۶۸، قیمت محصولات کشاورزی هرساله باید منطبق با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین شود. با توجه به نرخ تورمی که عموما بین نه الی ۱۰ درصد در طی یک الی دوسال اخیر اعلام شده، در مورد گندم؛ چنین افزایش قیمتی طی دوسال اخیر رخ نداده است. در مورد ذرت نیز، تنها دو درصد نرخ آن افزایش یافته است. گندم می‌بایستی امسال از کشاورزان، به نرخ حداقل ۱۵۲۳ تومان خریداری می‌شد اما به همان نرخ ۱۳۰۰ تومان خریداری شد. این مساله خلاف قانون است و می‌توان آن را از لحاظ حقوقی پیگیری کرد. اما جامعه کشاورزی با درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و سوءنیت‌های دشمنان، مبادرت به چنین کاری نمی‌کند. در مقابل، آن ها در راستای امنیت غذایی کشور حرکت می‌کنند. به‌رغم تمام بی‌مهری‌هایی که در حق آن ها روا داشته شده، آن ها همچنان به کار و فعالیت خود ادامه می‌دهند. بی‌اغراق، کشاورزان افسران جبهه غذایی کشور هستند. انتظار ما این است با چنین نیت خوبی که جامعه کشاورزی در حوزه تولید دارد مسئولان مربوطه مشکلات آن ها را با مدیریت کارآمد رفع و رجوع کنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 31 مرداد 97، کد مطلب: 659428، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین