پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
سودجویان کود اوره را در انبارهای خود نگه‌ داشته‌اند و با قیمتی گزاف در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

شعار سال: اوره یکی از کودهای مهم کشاورزی به ‌حساب می‌آید و در کشت تابستانه بسیار استفاده می‌شود. متأسفانه این کالای ضروری در بازار نایاب شده؛ به‌گونه‌ای که بحث نبود کود اوره و تأمین نشدن نیاز داخلی به یکی از مشکلات روزمره کشاورزان بدل شده است. در این زمینه محمدشفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور، عنوان کرد: کمبود کود اوره به مشکل اساسی اکثر استان‌ها مانند کرمان، سمنان و فارس بدل شده است. در این فصل که محصولاتی مانند ذرت و دیگر کشت‌های پاییزه زیرکشت می‌رود، کشاورزان به‌شدت به کود اوره نیاز دارند. شرکت‌های تعاونی روستایی مسئولیت فروش کود اوره را برعهده ‌دارند و مدتی است که انبارهای تعاونی‌ها خالی از این محصول است؛ بنابراین کشاورزان ناچارند کود را از طریق دلالان و واسطه‌گران به قیمتی گزاف خریداری کنند. وی افزود: این کود معمولاً در کارخانجات پتروشیمی تهیه می‌شود و از طریق واردات تأمین نمی‌شود. ملک‌زاده با اشاره به شایعاتی مبنی‌بر صادرات کود اوره تولید داخل توسط کارخانجات گفت: برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که کارخانجات پتروشیمی به‌دلیل افزایش قیمت دلار، فروش محصول خود را در داخل متوقف کرده‌اند و به‌‌جای آن اکثر کود تولیدی را صادر می‌کنند. وی در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه توزیع کود در کشور بیان کرد: ابتدا کارخانجات تولیدکننده محصولات پتروشیمی، کود تولیدی را در اختیار شرکت‌های خدمات حمایتی مانند تعاونی‌ها قرار می‌دهند، سپس این شرکت‌ها بنا به دستور و برنامه‌ریزی عاملان توزیع، کود را به‌ میزان مصوب دولت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند. رئیس نظام صنفی کشاورزی با انتقاد از وضعیت توزیع کود اوره اظهار کرد: مدت زیادی از واریز مبلغ کود اوره توسط عاملان توزیع گذشته، اما تاکنون خبری از سوی مسئولان فروش این کالا دریافت نشده است. امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات برطرف و کود مورد نیاز کشاورزان تأمین شود. وی درخصوص آثار افزایش قیمت دلار بر قیمت کود اوره گفت: با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش ریال، فروش کود اوره تولیدی توسط کارخانجات سودی نخواهد داشت و بسیاری از تولیدکنندگان به این نتیجه می‌رسند که با صادرات این کالا می‌توانند سود بیش‌تری دریافت کنند؛ بنابراین مقدار توزیع این کالا در داخل کاهش می‌یابد و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد. در نهایت به‌دلیل کمبود کود اوره در بازار، قیمت آن افزایش خواهد یافت. بالا رفتن قیمت نهاده‌ها از دیگر دلایل افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی است. همچنین با شروع مجدد تحریم‌ها و دشوار شدن روابط تجاری، واردات بسیاری از نهاده‌های تولیدی با مشکل مواجه خواهد شد. قیمت رسمی کیسه‌های 50 کیلویی کود اوره طبق قانون مصوب دولتی، 38 هزار و 500 تومان است؛ در حالی ‌که کشاورزان ناچارند هر کیسه 50 کیلویی را از بازار آزاد به قیمت 60 هزار تومان خریداری کنند.

 ملک‌زاده راهکار برون‌رفت از مشکلات ایجادشده را خودکفایی دانست و افزود: راه برون‌رفت از فشار اقتصادی ایجادشده، پیروی از شعار سال حمایت از کالای ایرانی است. در صورتی ‌که کشاورزان و تولیدکنندگان حمایت شوند، کشور در تولید بسیاری از محصولات به خودکفایی خواهد رسید و امنیت غذایی کشور که از اهمیت بالایی برخوردار است، تأمین خواهد شد. مردم می‌توانند در زمان مشکلات از کمبود کالاهایی مانند خودرو، مبل و ... چشم‌پوشی کنند، اما تأمین غذا یکی از نیازهای اساسی جامعه است و توجه به آن از وظایف اصلی مسئولان محسوب می‌شود. وی گفت: چنانچه ایران در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی نرسد، با عواقب بسیاری مانند بهای گزاف کالاهای وارداتی و دور زدن تحریم‌ها برای خرید کالا مواجه می‌شود که زیان غیرقابل جبرانی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

کود اوره باید با قیمتی ثابت در بازار فروخته شود

محمدحسن اکبری، دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان دامغان، نیز درباره مشکلات ایجادشده در توزیع کود اوره گفت: مدتی است کارخانجات تولیدکننده کود اوره، توزیع محصول خود را متوقف کرده‌اند و انبارهای بازار از این کالا خالی شده است. این کارخانجات به امید این‌که بتوانند محصول خود را با قیمتی بالاتر بفروشند، تمام تولیدات خود را در انبارهای کارخانه ذخیره کرده‌اند و از توزیع آن اجتناب می‌کنند. وی درخصوص وضعیت کود اوره در بازار گفت: متأسفانه تعدادی از افراد سودجو کود اوره باقیمانده موجود در بازار را در انبارهای خود نگه‌ داشته‌اند و هر چند وقت یک‌بار مقداری از آن‌ را با قیمتی گزاف در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند. دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان دامغان قیمت رسمی کیسه‌های 50 کیلویی کود اوره را 38 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: با این‌که قیمت کود اوره توسط دولت تعیین شده است، اما این کالا در بازار با قیمتی گزاف در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، همچنین قیمت آن پیوسته در نوسان است. وی تأکید کرد: کود اوره از اجناس تعزیراتی محسوب می‌شود و باید با قیمت ثابت در بازار به فروش برسد. اکبری ادامه داد: اکثر کشت‌های تابستانه از قبیل ذرت، یونجه، هندوانه، لوبیا و گوجه به کود اوره نیاز دارند و کشاورزان کود اوره را به ‌صورت سرک استفاده می‌کنند؛ به‌عبارتی این کود برخلاف کودهای فسفات و فسفات آمونیوم، طی چند نوبت و با فواصل معین برای رشد و رویش گیاه مصرف می‌شود؛ در نتیجه کشاورزان باید هرچه سریع‌تر این کالا را خریداری کنند؛ در غیر این صورت مجبورند آن را با کود مایع و ریزمغذی‌ها جایگزین کنند. قیمت کود مایع بسیار بالاست و استفاده از آن برای کشاورز به‌صرفه نیست. وی افزود: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال حل مشکلات مربوط به توزیع کود اوره است و این مشکل در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح ‌شده است. امیدواریم این مسائل هرچه سریع‌تر برطرف شود تا کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند.

عرضه کود اوره با قیمت مصوب توسط دولت مجدداً آغاز شد

شمس‌الله ملازاده، مشاور معاون وزیر در امور ساماندهی و تغذیه گیاه، در پاسخ به گلایه برخی کارشناسان درباره کمبود کود اوره در بازار گفت: مسأله توزیع ناکافی کود اوره از زمانی آغاز شد که کارخانجات تولیدکننده کود اوره تصمیم گرفتند این کالا را به قیمت بازار بورس و 950 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کنند. قیمت مصوب دولت برای کود اوره 612/5 تومان به‌ازای هر کیلوگرم است و این اختلاف قیمت موجب می‌شد کود اوره بیش از 50 درصد بالاتر از قیمت عرضه شود. مشکل سیستم حمل‌ونقل کالا در روز‌های گذشته بر وخامت اوضاع افزود که خوشبختانه با پیگیری و نظارت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و با دستور رئیس‌جمهور برطرف شد و از هفته گذشته مجدداً عرضه این کالا در بازار با قیمت 612/5تومان به‌ازای هر کیلوگرم آغاز شده است. مشاور معاون وزیر در امور ساماندهی و تغذیه گیاه با اشاره به این‌که هشت‌سال از زمان خودکفایی تولید کود اوره می‌گذرد، بیان کرد: مقدار کود تولید شده در سال گذشته پنج‌میلیون تن اعلام شد، این مقدار تقریباً دو برابر مصرف سرانه کشور است و کشاورزان تنها به 2/5میلیون تن کود در هر سال نیاز دارند. خوشبختانه در حال حاضر ما بیش از 2/5 میلیون تن صادرات کود اوره داریم و بیش از هشت‌سال است که کشور از واردات این کالا بی‌نیاز شده است. وی درباره نحوه توزیع کود اوره گفت: کارخانجات تولیدکننده کود اوره 87 درصد از محصول خود را به سازمان خدمات حمایتی کشاورزی و 13 درصد را به سازمان تعاون روستایی تحویل می‌دهند. کارخانه تولید کود ازت به مواد اولیه وارداتی نیاز ندارد و کشور در تولید این محصول به ‌طور کامل خودکفاست.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 13 مرداد 97، کد مطلب: 51652، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین