پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸
دنیای پیشرفته حساب جداگانه ای برای کشاورزی و تولیدات مواد غذایی و خوراکی باز کرده است.

شعارسال: در تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا بر موضوع کشاورزی و تولیدات این صنعت بسیار سرمایه گذاری شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

زمین یکی از نادر کالاهایی است که امکان تولید و تکثیر ندارد، مساحت قاره ها و کشورها و اراضی آن ها قابل افزایش و توسعه نمی باشد. زمین ، مانند خودرو یا رایانه ، هواپیما و یا هر دستگاه دیگری نیست که بشود آنرا تولید کرد لذا اهمیت زمین در نوع خود منحصر به فرد است به این لحاظ است که دنیای پیشرفته حساب جداگانه ای برای کشاورزی و تولیدات مواد غذایی و خوراکی باز کرده است.

در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه جهان بهترین خدمات و امکانات در اختیار بخش کشاورزی است. تحقیقات و پژوهش ها در این بخش بسیار گسترده است حداکثر حمایت ها، مشوق ها، یارانه ها و تسهیلات به این بخش اختصاص دارد.

متاسفانه در کشور ما موضوع برعکس است. کمترین بها در کشور ما به کشاورزی داده می شود کمترین اهمیت به کشاورز اختصاص دارد، بیشترین افزایش قیمت در نهاده های مرتبط با ماشین آلات، کود، سم و غیره در کشاورزی است و کمترین قیمت ها مربوط به محصولات کشاورزی است فقط به عنوان نمونه عرض می کنم که قیمت کود اوره که تماماً تولید داخلی است طی چهار سال اخیر ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است. قیمت گازوئیل ۱۸ برابر شده است. قیمت سم ۲۳ برابر و قیمت تراکتور ۵/۵ برابر شده است. این ها در شرایطی است که در چهار سال گذشته قیمت اکثریت محصولات کشاورزی که حاصل دسترنج کشاورز است حتی کمتر هم شده است. قیمت گندم در سال جاری تنها ۲ درصد افزایش یافت و این در شرایطی است که دولت نرخ تورم را ۵/۸ % دستمزد و حقوق کارمندان و کارگران را ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش داده است.

در تمامی دنیا نرخ تسهیلات برای بخش کشاورزی کمتر از ۴% است در کشور ما حداقل ۱۸% که با ضمائم آن بالای ۲۴% می رسد. کشاورز ما باید هر چه را که دارد به بانک بدهد و مقروض هم می شود. این یعنی کوچکتر کردن سفره کشاورزان یعنی فقیر تر شدن کشاورز.

به این دلایل است که ما اعتقاد داریم در کشور ما کشاورزی بی اهمیت ترین بخش اقتصادی است. بخش کشاورزی ما فاقد یک متولی قوی است و قدرت لابی ندارد. تصمیمات و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در جاهای دیگر وتو می شود و اجرا نمی گردد. هزاران کارشناس کشاورزی در اتاق های این وزارت کارایی لازم و بهره وری مناسب ندارند.

واقعیت این است که مافیاهای کشاورزی نمی گذارند آب خوش از گلوی کشاورز ما پایین برود. مافیای گندم، مافیای میوه، مافیای ذرت، مافیای برنج، مافیای سویا و روغن و .. نمی گذارند کشاورزی کشورمان رشد کند و همواره کشور را وابسته به خارج نگه داشته اند.

به این دلایل اعتقاد راسخ داریم که بی مهری که در این چهار سال به کشاورزی شد بی سابقه بوده است.

اینها حقایقی است که مسئولان ارشد کشور باید بدان حساس شوند و چاره ای بیندیشند.

سجاد سنجابی / کشاورز

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی دهقان نیوز، تاریخ انتشار: 23 اسفند1395، کدخبر: - : WWW.dehghannews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین