پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
انتشار فیلم فحاشی و ضرب‌وشتم پلیس وظیفه‌شناس توسط سرنشین خودروی لندکروز، واکنش های بسیاری داشت به طوری که معاون اجتماعی ناجا نیز در این زمینه به اظهار نظر پرداخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شعارسال اواخر هفته گذشته در محور شیراز ــ کازرون(حوزه دشت ارژن)، سرنشینان یک دستگاه خودروی ۲۰۶ به‌دلیل نقص فنی، از انتقال خودرو به کنار جاده بازمانده و از گشت پلیس راهور استمداد می‌طلبند و در همین حین، راننده خودروی لندکروز با سرعت غیرمجاز و به‌دلیل عدم‌توانایی در کنترل خودرو، به شانه خاکی جاده منحرف و دچار سانحه می‌شود. دقایقی پس از این حادثه، یکی از سرنشینان خودروی لندکروز با حمله به سرنشین خودروی ۲۰۶ و پلیس وظیفه‌شناس راهور، اقدام به ضرب‌وشتم و فحاشی می‌کند.
تعداد بازدید : 6

فیلم منتشر شده از این درگیری در شبکه های اجتماعی بسیار بازدید داشته و واکنش های بسیاری نیز به همراه داشت.

ضارب مامور پلیس، سابقه دار بوده است

سرهنگ کاوس محمدی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس اولین واکنش را به این حادثه نشان داد و گفت: مامور پلیس براساس ماموریتی که عهده‌ی او قرار گرفته، انجام وظیفه می‌کند و در صورت تخطی از وظایف قانونی امکان رسیدگی از سوی دستگاه‌های ناظر وجود دارد. نمی‌توان به بهانه‌ این‌که ماموری تخلفی انجام داده، به او تعدی و توهین کرد یا او را مورد ضرب و شتم قرار داد؛ بلکه می‌توان مستندات و گزارش‌های خود را به اطلاع دستگاه‌های ناظر رساند و موضوع را قانونی پیگیری کرد.

وی با بیان این‌که مامور پلیس به سختی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، گفت: کلیپ منتشر شده به‌خوبی نشان می‌دهد که فرد ضارب پلیس را مورد اهانت قرار داده و مضروب کرده و متواری شده است. این فرد شناسایی شده و ظاهرا از افراد سابقه‌دار محسوب می‌شود، اکنون متواری است و تلاش برای بازداشت او ادامه دارد.

تخریب اقتدار و چهره اجتماعی پلیس، مذبوحانه و غیرقانونی است

سردار احمد نوریان معاون اجتماعی ناجا نیز با اشاره به شناسایی فرد ضارب ادامه داد: مجوز قضائی برای دستگیری فردی که با رفتار هنجارشکنانه خود به پلیس خدمتگزار جسارت کرده است، اخذ شده و قطعاً برابر قانون با این فرد هتاک برخورد می‌شود (بررسی سوابق این فرد حاکی از ارتکاب وی به اعمال مجرمانه دیگر در گذشته دارد).

به گفته سخنگوی ناجا، مامور پلیسی که حین کمک به هم وطن در راه مانده مورد تهاجم و فحاشی این ضارب سابقه دار و جوان قرار می‌گیرد از کارکنان وظیفه شناس پلیس راهنمایی و رانندگی و در آستانه بازنشستگی است.

وی اشاره کرد: به طور قطع هر شهروند منصف و قانونمندی با مشاهده فیلم مذکور، انزجار خود را از رفتار این ضارب سابقه دار اعلام می دارد. اقدام به تصویربرداری و انتشار فیلم چنین صحنه هایی به منظور تخریب اقتدار و چهره اجتماعی پلیس را مذبوحانه و غیر قانونی برشمرد و گفت: به طور قطع شناسایی و دستگیری فرد یا افرادی که در چنین مواقعی بجای کمک و یاری رساندن به هم وطنان سانحه دیده و در معرض خطر، با رفتاری غیر انسانی و غیر اخلاقی به دنبال تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار فیلم این رویدادها هستند نیز در دستور کار پلیس فتا قرار خواهد گرفت.

وی یاد آور شد: درگیری با ماموران انتظامی از جرایم عمومی محسوب می شود و قانون برای فردی که به مامور پلیس حین انجام وظیفه و ماموریت توهین کند، مجازات حبس در نظر گرفته است و قطعا این موضوع تا برخورد قانونی و قضائی با فرد ضارب، توسط نیروی انتظامی دنبال و پیگیری می شود.

قانون چه می گوید

ماموران دولت (اعم از کارمندان و ماموران انتظامی)‌ در حین انجام وظیفه از مصونیت برخوردارند و همگان باید برای اجرای قانون با آنها همکاری کنند. بر اساس ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات)‌مصوب ۱۳۷۵ «هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم وآگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید، تمرد محسوب می‌شود»، در واقع قانونگذار با تعریف تمرد از ماموران دولتی، همگان را به اطاعت از آنها در اجرای قانون،‌ تشویق کرده و البته در ادامه این ماده قانونی، مجازات «تمرد از مامورین دولتی» را اعلام کرده که بر اساس آن

۱- هرگاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دوسال

-۲ هرگاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد حبس از یک تا سه سال

۳- در سایر موارد حبس از «سه ماه تا یک سال» محکوم خواهد شد.

از آنجایی که تمرد از دستور ماموران ممکن است با جرایم دیگری نظیر توهین یا ضرب و جرح مامور همراه شود،‌ قانونگذار در تبصره ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده است که «اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد

توهین در برابر ماموران در حین انجام وظیفه، جرم محسوب می شود. ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات) این موضوع را جرم دانسته و آورده است که «هرکس با توجه به سمت ... کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 4شهریور 97، کدمطلب 4384630،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
ا.ف75
این که این پول دار ها این همه وقاحت رو از کجا میارن واقعا برای من سواله!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین