پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۵۱۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۳
یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما باید یک برنامه پنج تا ۱۰ ساله برای حذف یارانه‌ها داشته باشیم، حذف ناگهانی و شوک‌آور یارانه‌ها را باعث موجب آسیب‌های بیشتر ارزیابی کرد.

شعارسال: لطف‌علی بخشی - عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی-  با بیان اینکه روشی که ما در یارانه ارز پیش گرفته بودیم باعث گمراهی مسیر تولید می‌شود، اظهار کرد: مثلا یارانه سوخت باعث می‌شود تا صنعت به سمت استفاده از ماشین‌آلات سوخت‌بر سوق پیدا کند و عملا اتلاف سرمایه اتفاق بیفتد. ضمن اینکه کاهش رقابت‌پذیری صنایع را هم به وجود بیاورد.

او با بیان اینکه اگر بتوانیم یارانه‌ها را به تدریج حذف کنیم، می‌توانیم رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی را به تدریج بیشتر کنیم، گفت: اینکه سوخت و برق را در قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی آن نگه داریم، این باعث می‌شود تا تولید در یک مسیر مصنوعی قرار بگیرد در حالی که اگر بتوانیم قیمت‌ها را واقعی کنیم، صنایع تولیدی تکلیف‌شان را با خود و دنیا می‌دانند.

بخشی با تاکید بر اینکه ما در ایران یارانه‌ها را درست مصرف نمی‌کنیم، گفت که مثلا در همه جای دنیا به شیر یارانه می‌دهند اما به شکر یارانه نمی‌دهند در حالی که در کشور ما عکس این قضیه عمل می‌شود.

گفتنی است در ماه‌های گذشته و همزمان با اعلام تک نرخی کردن دلار توسط دولت و شکافی که بین دلار بازار آزاد و دلار دولتی به وجود آمد فضا برای سواستفاده از این وضعیت فراهم شد و بسیاری با گرفتن ارزهای دولتی کالاهایشان را به قیمت دلار بازار آزاد به فروش می‌رساندند و از طرفی برخی‌ها حتی یا با برگشت کالاهای خریداری شده به شرکت خارجی مبدا با کسر مبلغی اصل پول را پس می‌گرفتند یا کالای خریداری شده را از این سوی مرزها به عنوان صادرکننده صادر می کردند و ارز حاصله را دریافت می‌کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4شهریور1397 ، کدخبر: 97060401311: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین