پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۲۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۶
همین سه ماه پیش بود که عضو لیست امید همچون سایر اصلاح‌طلبان، مدعی وجود پارازیت با دوز بالا شد و گفت: «شیراز به دستگاهی مانند مایکروفر تبدیل شده که در حال پخت‌وپز مردم است!»؛ اما با ورود وزارت ارتباطات، آب پاکی بر دست مدعیان پارازیتی شیراز ریخته شد!

شعارسال: از حدود 2 سال پیش بود که جنجال بر سر امواج پارازیتی خطرناک در شهر شیراز آغاز شد و روزی نبود که از مضرّات این تشعشعات همچون ناباروری، سرطان، سردرد شدید، حالت تهوّع، ضعف سیستم ایمنی بدن و ... سخن گفته نشود.

شبکه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین همچون «من و تو»، «بی بی سی»و «رادیو فردا» هم فرصت را مغتنم دیده و در این بازه زمانی بشدت فعال شدند تا بلکه ازاین آب گل‌آلود ماهی گرفته و با ارائه گزارش‌های هدفمند، مردم را هر روز بیش از پیش نگران‌ کنند.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


در این بین اظهارنظرهای برخی افراد که بدون نگاه علمی و تنها بر اساس شایعات سخن می‌گفتند و عجیب‌تر از آن سخنان و نامه‌نگاری‌های برخی نمایندگان شیراز در مجلس و برخی افراد سیاسی که معلوم نبود از پسِ این گفته‌ها چه چیزی را دنبال می‌کنند، فضا را هر روز مُلتهب‌تر می‌کرد.

هرجا سخن از حاشیه است، نام پارسایی می‌درخشد!

بهرام پارسایی سخنگوی پرحاشیه فراکسیون امید مجلس که همواره با اظهارنظرهای شاذ شناخته می‌شود، اظهار کرد: «مردم شیراز چندی است که افزایش پارازیت‌ها را دراین شهر احساس می‌کنند و این پارازیت‌ها روی سیستم‌های صوتی، تصویری و دستگاه‌های دیگر الکترونیکی مردم تأثیرفراوانی داشته است


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


این نماینده شیراز در مجلس، به وزیر کشور و وزیر ارتباطات هم در رابطه با پارازیت‌های شیراز تذکر داد و علاوه بر نامه‌نگاری با معاون وزیر کشور و استاندار فارس، حتّی از کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در این خصوص استمداد طلبید.

علی اکبری دیگر نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس نیز با تأکیدبر اینکه نمایندگان مجلس زبان گویای مردم هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه گفته‌های مردم شیراز درباره پارازیت‌ها صحّت دارد و حتی برخی شبکه‌های داخلی نیز به‌لحاظ تصویر و صدا با مشکلاتی در پخش روبرو شده‌اند.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


وی در ادامه توپ را به زمین نیروهای نظامی و تلویحاً سپاه پاسداران انداخت و با بیان اینکه «کسانی که مسئول سلامت مردم هستند، تأکیددارند این پارازیت‌ها برای سلامت مردم مشکل‌آفرین است»، در مورد نهاد مسئول ارسال پارازیت‌ها اظهار داشت: «مخابرات می‌گوید اطلاعی ندارد، دستگاه‌های سیاسی نیز می‌گویند اقدامی دراین راستا نداشته‌اند و علی‌القاعده دستگاه‌های نظامی و انتظامی مسئول این پارازیت‌ها بوده‌اند».

مسعود رضایی دیگر نماینده عضو لیست امید از شیراز هم سعی کرد با مصاحبه‌هایی هرچند آرام‌تر از دیگران، از این هیاهو عقب نماند. حالا دیگر مردمی که توسط نمایندگانشان در مجلس بشدت تحریک شده و نگران سلامت خود و فرزندانشان بودند، احساس می‌کردند هیچ راه چاره‌ای برایشان باقی نمانده جز اینکه به تجمع در خیابان‌ها روی بیاورند و صدای اعتراض خود را به گوش مسؤولان برسانند.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


تا آنجا که تجمع مقابل استانداری فارس در دی‌ماه 96، به دلیل عدم حضور به‌موقع مسؤولان و پاسخ به شبهات مردم، کمی هم به خشونت گرائید. مردم در این تجمع برعلیه محمدعلی افشانی استاندارِ وقت فارس و شهردار کنونی تهران شعار می‌دادند «استاندار حیا کن، فکری به حال ما کن»، «سلامتی، حق مسلّم ماست» و از او می‌خواستند در اسرع وقت جلوی پارازیت‌هایی که باعث بیماری، سرطان و سردرد شدید مردم شده است را بگیرد.




حرف روی هوا!

در آن روزها مسؤولان بجای آنکه مردم را دعوت به آرامش کنند و با بررسی علمی دقیق و سریع، حقیقت را اعلام کنند، آنچه که از زبان اکثر آنان شنیده می‌شد نگرانی از میزان امواج پارازیتی و تأثیرآن بر سلامت مردم شهر شیراز بود، اما هیچ‌ مسئولی نتوانست مستندات علمی در این خصوص ارائه کند و این ابراز نگرانی‌های بدون استدلال، فقط به تحریک بیشتر مردم دامن می‌زد.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


با ادامه اعتراضات به دستور استاندار وقتِ فارس، یک تیم حقیقت‌یاب 12 نفره متشکل از اساتید فیزیک دانشگاه شیراز، پزشکان دانشگاه علوم پزشکی و... مأموربررسی این امر شدند که تا امروز که ششم مردادماه 97 است، به جز یک مورد مصاحبه رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز که از بی‌خطر بودن میزان امواج پارازیتی در این شهر سخن گفته بود، به دلایل نامعلومی هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر اینکه آیا وجود امواج پارازیتیِ خطرناک در شهر شیراز صحت دارد یا نه؟ از این گروه به بیرون درز نکرد!

محمدهادی ایمانیه رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مصاحبه گفته بود: گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان مجموعه‌ای متشکل از افراد متخصص و صاحب‌نظر، موضوع پارازیت‌ها را بررسی کرده و هیچ نکته‌ای که اثبات کند امواج و پارازیت‌ها اثر تخریبی بر سلامت مردم داشته باشد را نیافته است.

این در حالی بود که مردم عادی با پخش شایعات در فضای مجازی بشدّت نگران بوده و خواستار بررسی شفاف موضوع و ارائه اطلاعات دقیق‌تر از سوی کمیته حقیقت‌یاب بودند.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


هر بار نیز که به عنوان خبرنگار از یکی از مسؤولان دستگاه‌های ذی‌ربط و یا اعضای کمیته حقیقت‌یاب در خصوص نتایج تحقیقات سؤال می‌شد، معمولاً پاسخ‌ این بود: «در حال بررسی موضوع هستیم و پس از جمع‌بندی نهایی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد»؛ که البته این اطلاع‌رسانی تا به امروز حتی یک بار هم انجام نشد!

پخت‌وپز مردم شیراز وسط مایکروفر!

و اما داستان تلخ سکوت حیرت‌انگیز مسؤولان از یک‌سو و جوسازی و شایعه‌پراکنی تعدادی دیگر از مسؤولان از سوی دیگر،همچنان ادامه دارد؛ تا آنجا که عضو شاخص اصلاح‌طلب شورای شهر شیراز در نطقی که هفدهم اردیبهشت‌ماه امسال در صحن علنی شورا داشت، اظهار کرد: «وجود پارازیت با دوز بالای امواج مایکروویو، شیراز را به دستگاهی مانند مایکروفر تبدیل کرده که در حال پخت‌وپز مردم این شهر است»!


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


عبدالرزاق موسوی که همچون سایر نمایندگان لیست امید در مجلس، مشخص نبود بر پایه کدام مدرک مستند و علمی سخن می‌گوید، همچنین مدعی شد بالاترین دوز امواج پارازیت در کشور متعلق به کلان‌شهر شیراز است.

ورود علمی به بحث پارازیت‌ها

سخنان پراکنده، بدون استناد علمی و سیاسی‌کارانه برخی افراد به‌ویژه در تهمت زدن به نهادهای انقلابی و وانمود کردن اینکه سلامتی مردم برایبرخی مسؤولانمهم نیست و تنها به‌دنبال ارسال پارازیت بر شبکه‌های ماهواره‌ای هستند تا مردم به آنان دسترسی نداشته باشند، در شیراز کم و بیش ادامه داشت تا اینکه شامگاه یکشنبه محمدجواد آذرمی جهرمی، وزیر جوان و استان فارسی ارتباطات و فناوری اطلاعات به وعده خود مبنی بر شفافیت موضوع پارازیت‌ها عمل کرد و خبر در دسترس قرار گرفتن سامانه آنلاین میزان تشعشعات الکترومغناطیسی را روی خروجی صفحه خود در توئیتر قرار داد.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


به گفته حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی کشور، دستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری اثر تجمعی تشعشعات فعلاً در دو شهر تهران و شیراز راه‌اندازی شده و میزان تشعشعات فرکانسی از ۳۰۰ کیلوهرتز تا ۱۸ گیگاهرتز را اندازه‌گیری و در دسترس عموم قرار می‌دهد تا همه بتوانند نتایج اندازه‌گیری‌ها در نقاط مختلف را به صورت برخط مشاهده کنند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مکان‌یابی سامانه‌های اندازه‌گیری براساس شاخص‌های مختلفی مانند تراکم جمعیت، زمان پرتوگیری، وجود افراد حساس در مکان‌هائی مثل بیمارستان‌ها، مدارس و مهدکودک‌ها، سرای سالمندان، شیرخوارگاه‌ها و ... انجام شده، گفت: براساس استاندارد کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یونساز (ICNIRP) و همچنین استاندارد ملی ایران (کد ۸۵۶۷۵)، کمترین آستانه پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی، «۲۸ ولت بر متر» است که در این سامانه به صورت خط‌چین قرمز در نمودار مناطق مختلف مشخص شده است.

بررسی دقیق میزان پارازیت در شیراز

اما بررسی دقیق‌ این سامانه که در حال حاضر ۷۰ ایستگاه در شهرتهرانو ۱۸ ایستگاه در شهرشیرازدارد، پرده از حقیقت برداشته و بهترین سند علمی برای رفع نگرانی مردم است.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


در سامانه اندازه‌گیری اثر تجمعی شدت میدان امواج الکترومغناطیسی، 18 ایستگاه ثابت در شیراز شامل بلوار استقلال، بلوار باهنر جنوبی، بلوار چمران،بلوار مدرس، خیابان ساحلی، سیبویه، شهید بهشتی، شهید رجایی، کریم‌خان زند، خیابان جهانگردی، شریف‌آباد، شهرک ابوذر، شهرک بهشتی، شهرک صدرا، شهرک گلستان، کوی یاس، گلدشت و میان‌رود به چشم می‌خورد.

بررسی هریک از این مناطق در بازه‌های زمانی متفاوت، به روشنی نشان می‌دهد نه‌تنها میزان تشعشعات زیاد نبوده، بلکه فاصله بسیار زیادی تا سطح استاندارد دارد.

به‌عنوان نمونه سه منطقه بلوار مدرس، کریمخان زند و چمران که حرف‌وحدیث‌ها در مورد آن بیش از سایر مناطق است، در ادامه گزارش بررسی شده؛ به نمودارهای ذیل دقت کنید:


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


چنانچه در این نمودار مشاهده می‌کنید در بازه زمانیروز یکشنبه (27 اگوست 2018 مصادف با پنجم شهریور 97) تا 4 ماه قبل، میزان تشعشعات گزارش‌شده در ایستگاه بلوار مدرس حداکثر 1 و 5 صدم ولت بر متر و میانگین آن تنها 67 صدم ولت بر متر بوده؛ این در حالی است که این میزان تا عدد 28 ولت بر متر معمولی و در حد استاندارد به شمار می‌رود!

فاصله بسیار زیاد امواج تا میزان استاندارد

به‌عبارت دیگر میزان تشعشعاتی که این همه بر سر آن‌ جنجال شده و مردم را نگران ناباوری، سرطان، سردرد شدید، خراب شدن سیستم‌های صوتی و تصویری و ... کرده بود، تا 28 برابر این عدد، طبیعی و استاندارد است!


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


در نمودار فوق نیز بلوار چمران در بازه زمانی 4 ماه قبل مورد بررسی قرار گرفته است.

چنانچه مشاهده می‌کنید در این منطقه هم حداکثر امواج 2.2، میانگین امواج 1.75 و حداقل امواج تشعشعات 72 صدم ولت بر متر بوده است که باز هم فاصله این عدد تا میزان استاندار (28) بسیار چمشگیر است.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


و اما نتایج بررسی بلوار زند به‌عنوان یکی از پرترددترین محورهای شهر که امواج مغناطیسی تلفن‌های همراه، ثابت و وای‌فای در آن بیش از سایر مکان‌هاست، نشان می‌دهد حداکثر امواج در این منطقه طی 4 ماه اخیر تنها 5.5 ولت بر متر، کمترین میزان 1.75 و میانگین امواج 3.5 ولت بر متر بوده است.

به‌عبارت دیگر در بلوار زند که یکی از شلوغ‌ترین اماکن کلان‌شهر شیراز و قلب این شهر به‌شمار می‌رود، میانگین مصرف یک هشتم میزان استاندارد است!

سایر نمودارها هم همگی وضعیتی مشابه دارند که بررسی آن‌ها توسط تک‌تک مردم دراین سامانه آنلاین امکان‌پذیر است. آنچه روشن است آنکه مشاهده این آمار و ارقام علمی و مستند،آب پاکی را بر روی دست مسؤولانی می‌ریزد که طی این مدت به بدترین شکل ممکن مشغول تحریک افکار عمومی و نگران کردن مردم با انتشار شایعات و بیان سخنان بی‌پایه بودند.

متخصص آی‌تی چه می‌گوید؟

در همین رابطه مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جنوب کشور هم اظهار داشت: سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس از حدود یک سال و نیم قبل در شیراز تجهیز و راه‌اندازی شده و به‌طور مداوم اندازه‌گیری امواج صورت می‌گرفت، اما از روز یکشنبه به‌منظور شفافیت بیشتر، این سامانه در دسترس عموم مردم قرار گرفت و از این پس هر فردی قادر خواهد بود میزان امواج در نقاط مختلف شیراز را به‌صورت آنلاین مشاهده کند.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


ندا رحیمی با اشاره به تشکیل کارگروهی با حضور 3 دستگاه دولتی افزود: سازمان انرژی اتمی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جنوب کشور موضوع پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیس در شیراز را بررسی می‌کنند و نقش سازمان ارتباطات در این کارگروه اندازه‌گیری امواج و اعلام آن به نهاد متولّی سلامت است.

آمارها بسیار دقیق است

این متخصص آی‌تی تأکید کرد: آمار ارائه شده در این سامانه، بسیار دقیق و مطابق استاندارد بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یونساز (ICNIRP)است و هیچ‌گونه جای شکّ و شبهه‌ای در آن وجود ندارد.

مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جنوب کشور با بیان اینکه هم‌اکنون میزان امواج در 18 نقطه شیراز در دسترس عموم قرار دارد، خاطرنشان کرد: سعی شده مناطقی که حساس‌ترین نقاط شهر باشند و احساس می‌شود تشعشعات در آنجا بیش از سایر مناطق است، در این سامانه تعریف شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که «پیش از این شایعات فراوانی در خصوص امواج بسیار زیاد الکترومغناطیسی در شیراز مطرح بود، اما ارقامی که این سامانه نشان می‌دهد بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است»، خاطرنشان کرد: سازمان تنظیم مقررات کار علمی و تخصصی خود در ارائه آمار دقیق از امواج الکترومغناطیس را انجام می‌دهد و مسئولیت سلامت مردم برعهده نهادهای دیگر است؛ این سامانه تمام امواج و تشعشعات فرکانسی فارغ از اینکه مجوّز دارند یا ندارند، این میزان امواج برای سلامت مردم مُضر است یا نیست، از فضا هستند یا از هرجای دیگری و ... را اندازه‌گیری و گزارش می‌کند و اعداد آن کاملاً دقیق و مستند است.

نمودارها حاصل‌جمع تمام تشعشعات است

وی در پاسخ به سوالی دیگر که «آیا اعداد ارائه شده در سامانه، نتیجه تجمیع تمام امواج است، یا ممکن است تشعشعات دیگری هم در فضا باشد که این سامانه آن را نشان ندهد» تصریح کرد: تمام امواج در این سامانه تجمیع شده و گزارش می‌شود. به‌عنوان نمونه فرکانس ایرانسل با فرکانس همراه اول متفاوت است؛ چون نباید بین این دو شرکت تلفن همراه تداخل ایجاد شود. این سامانه تمام فرکانس‌های رادیو، تلویزیون، تلفن همراه، وای‌فای، و هرچیز دیگر را با یکدیگر تجمیع کرده و گزارش دقیق ارائه می‌دهد.


مدعیان پارازیت شیراز در بُن‌بست


حال که مشخص شده تمام هیاهوی دو سال اخیر بر سر هیچ بوده، آیا نمایندگان مجلسی که با سخنان کذب و غیرعلمی خود موجب تشویش اذهان عمومی شدند، پاسخگوی رفتارشان خواهند بود؟

افکار عمومی در انتظار عملکرد دادگستری فارس

براستی نقش دادستانی و مدعی‌العموم در احقاق حقوق عامه چیست؟ آیا دادگستری فارس با کسانی که این آمارها را خیلی زودتر از این می‌توانستند انتشار دهند، اما با سکوت خود موجب دامن زدن به شبهات شدند برخورد خواهد کرد؟ و مهمتر از آن، آیا قوه قضائیه با مسؤولانی که با انتشار شایعات و سخنان غیرکارشناسی روزبه‌روز بر آتش نگرانی مردم دمیدند و با ایراد اتهام به نهادهای انقلابی موجب تحریک بیشتر مردم شدند، برخورد قانونی خواهد کرد؟ یا اینکه ملاحظات سیاسی مانع از انجام وظایف دادگستری خواهد شد؟ برای روشن پاسخ این سوالات، باید صبر کرد و منتظر ماند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1397 ، کدخبر: 13970605001130 ، www.fars.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
ا.ف75
وای به حال مردمی که نتونن حق خودشون رو بگیرن بازم دم مردم شیرواز گرم که فکر میکنم تو یه تجمع مسالمت امیز دنبال این مساله هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین