پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۵۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
با قیمت امروز پراید، در سال ۱۳۸۷ چه خودروهایی می توانستیم بخریم؟/از کرولا و سوناتا تا بی ام و می‌خواهیم با مرور بازار خودروی ایران در آن دوران به این سوال پاسخ دهیم که با پول امروز پراید یا حتی کمتر از آن، در سال ۸۷ چه خودرو‌های صفر کیلومتری می‌توانستیم بخریم.

شعار سال: بالاخره اتفاقی که دوست نداشتیم رخ دهد، رخ داد. قیمت پراید یعنی ارزان‌ترین خودروی تولیدی در داخل کشوردر هفته‌ای که گذشت به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید. البته که در بازار آزاد، برخی دلالان قیمت‌ها را از این هم بالاتر برده اند و ارقام عجیب و غریبی می‌گویند. قابل پیش بینی هم بود. بعد از نوسانات اخیر بازار ارز، مشخص بود که سونامی افزایش قیمت‌ها به محصولات وطنی هم خواهد رسید.

هرچند طی هفته‌های اخیر قیمت انواع خودرو‌های ساخت داخل تا چند میلیون تومان افزایش داشتند، اما تیر خلاص را «شورای رقابت به این بازار نیمه جان زد. به نحوی که قیمت بسیاری از خودرو‌های تولید انبوه ایرانی در چند روز گذشته وارد کانال یکصد میلیون تومانی شد و برای خرید ارزان‌ترین خودروی صفر کیلومتر ساخت داخل نیز باید حدود ۴۰ میلیون تومان کنار بگذاریم! هفت صبح در ادامه می‌نویسد: همین اتفاق بهانه‌ای شد تا فلاش بک بزنیم به عقب. به همین ۱۰ سال پیش. به تابستان سال ۱۳۸۷. می‌خواهیم با مرور بازار خودروی ایران در آن دوران به این سوال پاسخ دهیم که با پول امروز پراید یا حتی کمتر از آن، در سال ۸۷ چه خودرو‌های صفر کیلومتری می‌توانستیم بخریم.

تویوتا کرولا

بهار سال ۸۷ بود که نسل نو تویوتا کرولا به ایران آمد. یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان که در کشورمان نیز طرفداران پروپاقرصی داشت. کرولا ۲۰۰۸ برخلاف نسل قبلی خود، چهره ظاهری زیبا و مدرنی داشت که بی شباهت به مدل «کمری» نبود. همین امر سبب شد تا برخی از مشتریانی که قصد خرید تویوتا کمری را داشتند، به سمت کرولا جذب شوند. این خودرو موتور ۱/۸ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری داشت که با جعبه دنده چهار سرعته خودکار عرضه می‌شد. کرولا در دو تیپ مدل پایه و فول آپشن به کشورمان آمد که از تفاوت‌های این دو تیپ می‌توان به سانروف برقی، سیستم تهویه دو کاناله، صندلی‌های چرمی و سیستم صوتی حرفه‌ای اشاره کرد. قیمت کرولا مدل شرکتی در آن زمان از حدود۳۸/۵ میلیون تومان آغاز می‌شد که این رقم در مدل Gli به ۴۲میلیون تومان می‌رسید.

سوروکی گرند ویتارا

از اواسط دهه ۸۰ خورشیدی بود که شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با مشارکت شرکت «سوزوکی» ژاپن اقدام به مونتاژ و عرضه مدل «گرندویتارا» در ایران کند. یک شاسی بلند سایز متوسط که با چهره ظاهری زیبا و کیفیت مونتاژ بالا، توانست بخشی از مشتریان خودرو‌های وارداتی را به سمت خود بکشاند. گرند ویتارا در ابتدا باموتور دو لیتری ۱۴۰ اسب بخاری عرضه شد که البته در اواخر دهه ۸۰، موتور ۲/۴ لیتری جایگزین موتور قبلی شد. ویتارا در ایران در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک (با تجهیزات مشابه) به فروش رسید که البته از مدل دنده اتوماتیک استقبال بهتری شد. در سال ۸۷ مدل دنده دستی این خودرو با قیمت ۳۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسید که در قیاس با رقبای کره ای، از قیمت منطقی تری برخوردار بود، مدل دنده اتوماتیک گرندویتارا نیز با قیمت ۴۱ میلیون تومان به فروش می‌رسید.

هیوندای سوناتا

یکی از معروف‌ترین خودرو‌های وارداتی در دهه ۸۰ خورشیدی، سوناتا جزو اولین خودرو‌های خارجی بود که بعد از آزادشدن واردات خودرو به ایران آمد و با قیمت مناسب و چهره ظاهری عامه پسندی که داشت به سرعت توانست در دل طبقه متوسط جا باز کند. سوناتا در دو نوع چهار و شش سیلندر وارد ایران شد که عمده مدل‌های وارداتی از نوع چهار سیلندر بودند. این خودرو مجهز به موتور ۲/۴ لیتری ۱۶۴ اسب بخاری بود که با کمک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را برای راننده به ارمغان می‌آورد. قیمت سوناتا (مدل چهار سیلندر) در سال ۸۷ از حدود ۲۷میلیون شروع می‌شد که این رقم برای مدل فیس لیفت ۲۰۰۹ به حدود ۴۰ میلیون تومان می‌رسید. لازم به ذکر است که انواع مدل‌های کم کار کرد سوناتا در آن زمان با قیمت تقریبی ۳۰ الی ۲۵ میلیون تومانی قابل خریداری بودند!

کیا کارنز

کیا کارنز دیگر خودرویی است که با بودجه کمتر از ۴۰ میلیون تومان می‌توانستیم در سال ۸۷ خریداری کنیم. این خودرو که در کلاس درون شهری قرار دارد، جزو معدود محصولات کره‌ای بود که آنچنان که باید و شاید نتوانست در ایران به موفقیت چشمگیری دست یابد. شاید به این دلیل که هنوز در آن زمان خیلی‌ها به چهره متفاوت کارنز عادت نکرده بودند و ترجیح می‌دادند سراغ خودرو‌های سدان یا شاسی بلند بروند. این خودرو مجهز به یک موتور دولیتری بود که می‌توانست ۱۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند. گفتنی آن که کارنز در آن روز‌ها قیمتی معادل ۳۵ الی ۲۷میلیون تومان داشت.

ب. ام. و ۳۱۸i

شاید امروز باور کردنی نباشد، اما در سال ۸۷ یعنی حوالی سال ۲۰۰۸ میلادی با بودجه کمتر از ۴۰ میلیون تومان می‌شد یک دستگاه ب. ام و سری ۳ مدل ۲۰۰۵ خریداری کرد. خودرویی که بعد گذشت ۱۵ سال از زمان عرضه، هنوز جذاب است چه رسد به آن روزها! ب. ام؛ و ۳۱۸۱ اتاق E. ۴۶ دارای موتور دو لیتری بوده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این خودرو که از نوع دیفرانسیل عقب است در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک به ایران آمد. قیمت نمونه‌های کار کرده ۳۱۸ در آن روز‌ها از ۲۸ میلیون تومان شروع می‌شد که این رقم در نمونه‌های کم کارکرد به حدود ۴۰ میلیون تومان می‌رسید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فردا ، تاریخ انتشار 7 شهریور 97، کدمطلب: 864789، www.fardanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین