پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
جسمشان معلول است اما روحشان هرگز؛ همت کردند و آثار نقاشی شان را در نمایشگاهی با عنوان «یک قاچ نقاشی» پیش روی شهروندان پایتخت گذاشتند تا عواید فروش آثار هم صرف امور توان خواهان ذهنی شود.

شعارسال: نمایشگاهی که از دوم تا 12 شهریورماه جاری آثار توان خواهان ذهنی (اوتیسم، سندروم داون، کم توان ذهنی و سی پی) را در فرهنگسرای شفق پایتخت برپا شد و به این بهانه پای درد دل این قشر از معلولان نشست؛ هنرمندانی که از سیستم آموزشی معلولان ذهنی گلایه دارند و باید حرف هایشان شنیده شود.

در این نمایشگاه آثار نقاشی نیما نرثی، آروین عابدین، نیلوفر روحانی، نگار حرب، علیرضا متولیان، نیلوفر شهیدی، میعاد عرب، محمد کاظم زاده، شکوفه کورکی، دارا داداشی و نسترن پورمقدم در معرض دید عموم قرار گرفت.

همچنین امیراعلا حداد، ژینا گرگانی، علیرضا راستی فر، مهدی رحمدل، امید جانبازان، نرگس روشن اخگر، داریوش افشار، امیده مردی، نیلوفر زرگری فومنی، طناز پورعامری، بهاره فرشباف، محمدابراهیم پودراتچی، هلیا مجیدزاده، محدثه فتحعلیان و کاوه شفیعی ازجمله دیگر هنرمندان توان خواهی بودند که به سرپرستی الهام موسیوند آثارشان را ارائه کردند.

در این نمایشگاه 85 اثر نقاشی با استفاده از تکنیک پاستل، گواش و کلاژ ارائه شد و همگی به فروش رفت؛ 63 اثر را مردم خریدند و مابقی بنا بر اعلام رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، توسط محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر خریداری شد.

 در همراهی با این نقاشان، همچنین علی گلباز عضو رسمی انجمن نقاشان ایران و شقایق احمدیان نیز با ارائه آثار خود در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

**مشکلات هنرمندان توان خواه

زهرا نوبری مادر نگار حرب یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه است که می گوید فرزندش 21 سال، اختلال ذهنی و مشکل تکلم دارد.

وی افزود: فرزندم ضمن فعالیت به صورت نیمه حرفه ای در حوزه نقاشی، در مرکز حرفه آموزی بهزیستی هنر گلدوزی می آموزد و برای نخستین بار در نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

نوبری با اشاره به اینکه نمایشگاه حاصل سه ماه فعالیت هنری توان خواهان ذهنی است افزود: بسیاری از شرکت کنندگان در این نمایشگاه پیش از این حتی یک قلم نمی توانستند به دست بگیرند اما با راهنمایی های خانم موسیوند، ایده پردازی و فعالیت های مستمر انگیزه بسیاری در آنها ایجاد شد.

وی اظهار داشت: فرزندم با چهار اثر در نمایشگاه شرکت کرد و قیمت کف هر اثر 100هزار تومان بود که تمامی آثار به قیمت 500 هزار تومان فروخته شد.

مادر این هنرمند با اشاره به اینکه هدف اصلی برپایی نمایشگاه فروش آثار نبود بلکه دیده شدن کم توانان ذهنی، حضور آنان در جامعه و کسب آگاهی در زمینه معلولیت های ذهنی بود افزود: این افراد باوجود همه مشکلات، استعدادهایی دارند که اگر زمینه ای فراهم شود می توانند آنها را شکوفا کنند و به ثمر برسانند.

نوبری درباره روند تحصیل فرزندش افزود: نگار مدتی در مدرسه غیردولتی و بعد مدرسه دولتی عادی تحصیل کرد اما به دلیل مشکل گفتار، مدارس امکاناتی را برای چنین افرادی ندارند.

وی ادامه داد: فرزندم فوق العاده شاد، سرحال، پرانرژی و اجتماعی است اما برخی نمی دانند چگونه باید با چنین افرادی برخورد کنند.

نوبری با اشاره به اینکه اکثر خانواده های دارای معلولیت، فعالیت های خود را به صورت خصوصی پیش می برند، اظهار داشت: ما انتظار معجزه از مسئولان نداریم و آنان حداقل کاری که می توانند برای ما انجام بدهند این است که موقعیتی را فراهم کنند که بدون هزینه فرزندانمان را جلو ببریم.

علی کاظم زاده پدر محمد یکی از هنرمندان معلول نیز درباره فعالیت های هنری فرزندش در نمایشگاه گفت: فرزندم در این نمایشگاه 6 اثر ارائه کرد و هدفمان نمایش آثار و دیده شدن این هنرمندان بود.

وی افزود: فرزندم 27 ساله اتیستیک است که حدود 9 سال در حوزه نقاشی فعالیت می کند و تاکنون آثارش را علاوه بر نمایشگاه های داخلی در کشورهای آلمان، دانمارک و لبنان نیز به نمایش گذاشته است.

کاظم زاده با انتقاد از نبود آموزش مناسب برای توان خواهان ذهنی در مدارس اظهار داشت: از دو و نیم سالگی فرزندم متوجه شدم به بیماری اتیسم مبتلاست؛ همان زمان با ناملایماتی از سوی بهزیستی مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم به صورت مستقل بدون کمک نهادها برای فرزندم اقداماتی را انجام دهیم.

وی گفت: مدرسه استثنایی هم کارآیی آموزش لازم را برای فرزندم نداشت و خلاقیت را از او می گرفت که سوم راهنمایی به بعد فرزندم در مدرسه تحصیل نکرد و از آن زمان تاکنون در بخش نقاشی، موسیقی(پیانو) و مجسمه سازی فعالیت می کند.

این شهروند با بیان اینکه فعالیت های هنری موجب شده که تیک ها و ناهنجاری های فرزندش بسیار بهبود یابد به خانواده ها توصیه کرد فرزندان معلول خود را درگیر امور هنری کنند.

کاظم زاده برگزاری این نمایشگاه را مناسب ارزیابی و در عین حال تاکید کرد: این نمایشگاه باید حرفه ای تر باشد، والدین نباید هدف خود را خریدن و نخریدن آثار فرزندشان قرار دهند؛ اگر هدف این باشد سرعت پیشرفت کم می شود بلکه باید تلاش کنند فرزندشان شاد باشند و هماهنگی و اهداف یکسان والدین در این زمینه بسیار موثر است.

تابنده پورعامری خواهر طناز یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه نیز اظهارداشت: خواهرم توان خواه سی پی 32 ساله و دارای مدرک دیپلم است که پنج اثر را در این نمایشگاه ارائه کرده است.

وی افزود: طناز پیش از این نمی توانست خوب نقاشی بکشد که با سه ماه آموزش توانست آثار قابل توجهی را در نمایشگاه ارائه دهد و با استقبال روبه رو شود.

این شهروند بیان کرد: نقاشی روحیه و اعتمادبه نفس خواهرم را بسیار بالا برده است.

پورعامری با بیان اینکه فعالیت های گروهی در رشد توان خواهان ذهنی و افراد دارای معلولیت بسیار تاثیرگذار است، اظهار داشت: ضمن مهیاکردن شرایط جامعه از جمله ساختار شهری برای تردد این افراد، نوع ساخت و سازها نیز باید تغییر کند.

الهام موسیوند سرپرست نمایشگاه یک قاچ نقاشی نیز با اشاره به اینکه هیجانات و احساسات این افراد بسیار متفاوت است اظهارداشت: این توان خواهان ذهنی در مدت سه ماه توانستند آثار هنری فوق العاده ای خلق کنند که استقبال هنرمندان برجسته را نیز به دنبال داشته است.

وی مطرح و دیده شدن توان خواهان ذهنی در سطح جامعه، تغییر روحیه این افراد برای حضور در جامعه و ارائه آگاهی به افراد جامعه درباره توان خواهان ذهنی را از جمله اهداف این نمایشگاه عنوان و بیان کرد: نقاشی به توان خواهان آرامش می دهد و باعث می شود خلاقیت و خود درونی شان را بروز دهند.

این هنرمند افزود: ما در خلق این آثار احساساتمان را باهمدیگر به اشتراک گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا به مناسبت اختتامیه این نمایشگاه نیز دوشنبه شب مراسمی برگزار شد که رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در این آئین گفت: توان خواهان و خانواده های شان فرهنگسرای شفق را خانه خود بدانند و نمایشگاه ها و برنامه های خود را در این محل برگزار کنند.

سعید اوحدی با اشاره به امکانات مراکز این سازمان از جمله 30 سالن سینما بیان کرد: هر زمان توان خواهان درخواست داشتند می توانند از این سالن ها و برنامه های آنها بهره مند شوند.

وی افزود: بخش عمده ای از آثار نمایشگاه یک قاچ نقاشی به فروش رفت و آثار باقیمانده را حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خرید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نمایشگاه را فرصتی برای بروز توانمندی ها و استعدادهای توان خواهان و حضور آنان در جامعه دانست و گفت: این افراد، با تمام وجود آثاری سرشار از عشق، دوستی و محبت خلق کردند اما ما نتوانستیم جامعه را برای شناخت این استعدادهای ارزشمند، مهیا کنیم.

حق شناس با انتقاد از وضعیت آموزشی مدارس برای توان خواهان افزود: کم توانان ممکن است در حوزه جسمی و ذهنی مشکلاتی داشته باشند اما استعدادها و توانمندی هایی دارند که مدرسه نه تنها کمکی به توان یابی آنان نمی کند بلکه آنان را آزار می دهد و خسته می کند.

فرهنگسرای شفق در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی( یوسف آباد) تهران واقع شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397 ، کدخبر: 83022591،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین