پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت، عنوان کرد: در حوزه سلامت مانند آنچه در حوزه فوتبال وجود دارد ما نیازمند یک برنامه ۹۰ سیاستگذاری هستیم

شعارسال: دکتر سیدرضا مجدزاده در آستانه برگزاری دومین همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت، گفت: یکی از بحث‌های مهمی که برای کشور وجود دارد، تولید شواهد علمی برای تصمیم‌گیری و شناسایی مشکلاتی است که برای تحقق این برنامه‌ها باید مورد پیگیری قرار بگیرد. در فضای سیاست‌گذاری عمومی ما دو نوع شواهد داریم، برخی از این شواهد شواهد علمی هستند که به صورت کتب، نشریات و مقاله منتشر می‌شوند و برخی از آنها بحث‌هایی هستند که به اصطلاح به آنها گفتمان‌های سیاستی گفته می‌شود، یعنی افراد با هم صحبت و ماحصل تجارب خود را جمع بندی می‌کنند که این امر باعث می‌شود که خط‌ مشی سیاست‌گذاری به شیوه درستی طراحی شود.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این همایش استفاده از فضای گفتمان سیاستی است. اینکه ما بتوانیم گوش کنیم و نظر افراد و تنوع آرا و آنچه که به صورت معمول و الزاما نوشته نمی‌شود و به صورت مقاله در نمی‌آید اما افراد در مسیر اجرایی یا در مسیر توسعه سیاستی به آن رسیدند، را مطرح کنیم.

مجدزاده در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از کشورها برای اجرای این برنامه احزاب سیاسی وجود دارد. که این احزاب سیاسی همدیگر را نقد می‌کنند اما در کشور ما چنین مسئله‌ای وجود ندارد که احزاب همدیگر را نقد کنند.

رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حوزه سلامت مانند آنچه در حوزه فوتبال وجود دارد ما نیازمند یک برنامه ۹۰ سیاست‌گذاری هستیم، عنوان کرد: این در حقیقت خواست وزیر بهداشت است که ما چنین نقدی را داشته باشیم که بتوان این نقد را صادقانه و جدی مطرح کرد تا چراغ راهی باشد برای سایر اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود. در نتیجه ما سعی می‌کنیم از شیوه‌های خیلی علمی در حوزه گفتمان سیاستی استفاده کنیم. هدف ما این است که واقعا نقد جدی صورت بگیرد و نتیجه و دستاورد کاری که حاصل می‌شود بتواند برای آینده حوزه سلامت کشور تاثیرگذار باشد به همین دلیل است که ما اهتمام داریم این برنامه را هر سال اجرا کنیم .

وی افزود: در اجرای این برنامه دو امیدواری وجود دارد یکی اینکه این برنامه واقعا در حوزه سلامت شناخته و نهادینه شود و استمرار پیدا کند و دوم اینکه سایر نهادهای توسعه در سایر بخش‌ها از این برنامه تأسی پیدا کنند و بتوانیم آن را به سایر بخش‌ها توسعه دهیم به همین دلیل است که ما مثل سال گذشته پذیرای نقدها و آنچه هستیم که بتواند ارزش افزوده ایجاد کند و امیدواریم که افرادی در همایش حضور یابند که خبرگان این حوزه باشند که شواهد علمی را مطرح و برداشت‌های خود و آنچه که فکر می‌کنند می‌توانند از آن طریق سلامت کشور را تسریع و بهبود ببخشند را مطرح کنند.

رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت، در ادامه طرح تحول سلامت را یکی از محورهای اصلی برگزاری این برنامه دانست و عنوان کرد: طرح تحول سلامت یک چارچوب نظری دارد و در دنیا تحت عنوان «پوشش همگانی سلامت» مطرح است. پوشش همگانی سلامت نگاه می‌کند که خدمات اساسی سلامت به آحاد مردم ارائه شود به نحوی که آنها دچار سختی در پرداخت نشوند. سه تا از برنامه‌های همایش امسال به پوشش همگانی اختصاص دارد، از قبیل گستره خدمات یعنی اینکه چه خدماتی را نظام سلامت باید ارائه دهد و چه خدماتی را ارائه نمی‌دهد، چه کسانی از خدمات ما بهره می‌برند و آیا ما خدماتمان را عادلانه بین مردم ارائه می‌کنیم یعنی آیا مردم در حاشیه شهر همان قدر بهره‌مند می‌شوند که پایتخت بهره‌مند است و اینکه آیا مردم را در برابر هزینه‌های سلامت حفاظت می‌کنیم؟ و سه محور دیگر به چارچوب نظریه پوشش همگانی سلامت و از طرفی به طرح تحول سلامت مربوط است. دوموضوع مهم دیگر داریم؛ یکی بحث تولیت و حاکمیت و اینکه آیا کارهایی که می‌کنیم منبعث است از اسناد بالادستی و قوانین. آیا منطبق بر قانون و اسناد بالادستی سیاست‌های کلی سلامت چشم‌اندازهای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در قسمت آخر تاثیرات اجتماعی طرح تحول سلامت و یا تاثیرات فرابخشی طرح تحول سلامت در حوزه‌های مختلف مثل بحث‌های اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع ما این پنج محور را برای همایش امسال انتخاب کردیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی ما در مورد موفقیت طرحی مانند طرح تحول سلامت صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم که قرار است چه شاخص‌هایی تغییر کند. آیا قرار است سلامت مردم را تغییر دهد یا قرار است که پوشش خدمات را تغییر دهد.

وی در ادامه یادآور شد: سال گذشته ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد. و طی همایش نقدهایی که انجام شد را گردآوری و نظرات را جمع‌بندی کردیم و در قالب یک کتاب آماده و برای وزیر و معاونان ارسال کردیم که در سالجاری نیز افراد می توانند سوالات و نقدهای خود را مطرح کنند.

مجدزاده خاطرنشان کرد: یکی از پنل های مهم در این همایش به موضوع تقاضای القایی خواهد پرداخت که قرار است در پنل وضعیت تقاضای القایی در کشور و اقداماتی که باید در جهت کنترل آن انجام شود، مورد بررسی قرار بگیرد .

رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت در پایان پایداری منابع را یکی از بحث های مهم و مورد بحث دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با اجرای طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم کاهش یافته اما متاسفانه در کشور ما سهم پرداختی مردم بیشتر از میانگین است که باید در این همایش راههای دستیابی به اهداف آرمانی مورد بررسی قرار بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5اردیبهشت1395، کدخبر: 3606085: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین