پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
در پی حمله مشکوکی تعدادی از معترضان بصره به کنسولگری ایران در این منطقه، یک منبع مطلع گفت: «تا‌آنجا‌که اطلاع داریم، دیپلمات‌های ایرانی مستقر در کنسولگری ایران در بصره سالم هستند».

شعار سال: منابع امنیتی عراق اعلام کردند که تعدادی از معترضان در بصره با حمله به کنسولگری ایران در این منطقه، این مکان دیپلماتیک را به آتش کشیدند. در همین چارچوب یک منبع مطلع گفت: «پیش از چنین حمله‌ای کارکنان کنسولگری ایران این مکان را ترک کرده بودند و تا‌آنجا‌که اطلاع‌ داریم، مشکلی برای دیپلمات‌های ایرانی به وجود نیامده است». بر‌اساس این گزارش، در چند شب گذشته معترضان به وضعیت معیشتی در بصره به برخی از دفاتر احزاب مختلف و سازمان‌های دولتی و همچنین گروه‌هایی مانند حشدالشعبی، سازمان بدر و... حمله کرده و ساختمان‌های مربوطه را اغلب به آتش کشیده‌اند.

واکنش رسمی ایران
سخنگوی وزارت خارجه با محکوم‌کردن حمله صورت‌گرفته به سرکنسولگری ایران در بصره، گفت: خواهان اشد مجازات برای مسببان این موضوع هستیم. بهرام قاسمی در این زمینه گفت: متأسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به‌آتش‌کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد. البته براساس تمهیدات اندیشیده‌شده قبلی و تهدیدات انجام‌شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب‌دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکرده‌ایم. قاسمی ضمن محکوم‌کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که درصدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند، هشدار داد و از دولت عراق خواست هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کنند. ‌سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی برعهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمان تعجیل کند.

تظاهرکنندگان بصره:
هدف ما هجوم به کنسولگری ایران نیست

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که صدها نفر از تظاهرکنندگان عراقی در اعتراض به اوضاع معیشتی و امنیتی خود و پرداخت‌نشدن مطالبات آنها از سوی دولت در مقابل کنسولگری ایران در بصره تجمع کردند. خبرگزاری الغدپرس مدعی شد که تظاهرکنندگان بصره در اعتراض به اوضاع معیشتی و امنیتی خود به سمت کنسولگری ایران در این شهر رفتند. این خبرگزاری در ادامه نوشت: بعد از رفتن ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان بصره به سوی کنسولگری ایران نیروهای نظامی به این ساختمان فرستاده شدند تا از آن حمایت کنند. همچنین شبکه المربد نوشت که نیروهای امنیتی در کنسولگری ایران در بصره مستقر شده‌اند. خبرنگار این شبکه در ادامه اعلام کرد که صدها نفر از تظاهرکنندگان نیمه‌شب در مقابل کنسولگری ایران تجمع کردند. بر‌اساس این گزارش معترضان عراقی اعلام کردند که هدف ما هجوم به کنسولگری ایران نیست؛ بلکه هدف ما رساندن پیام به آنهاست. منابع امنیتی عراقی پیش‌از‌این اعلام کردند که ناآرامی‌ها در برخی شهرهای عراق هنوز ادامه دارد و به منطقه الخضرا که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آنجا واقع است، با شلیک سه خمپاره حمله شده است که پلیس می‌گوید تلفات جانی و مالی به دنبال نداشت. همچنین نیروهای امنیتی تحقیقات گسترده‌ای را درباره عاملان و منشأ این حملات آغاز کردند. در سال‌های گذشته این اولین باری است که با وجود تدابیر شدید امنیتی چنین حملاتی به منطقه الخضرا که به‌شدت تحت حفاظت امنیتی است، صورت می‌گیرد. یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: «پس از این حملات صدای آژیرهای هشدار در منطقه الخضرا بلند شد. خمپاره‌ها از منطقه زیونه در بغداد شلیک شدند». به گفته این منبع یکی از خمپاره‌ها در نزدیکی ساختمان بانک مرکزی به زمین اصابت کرد. از سوی دیگر ناآرامی‌ها در جنوب عراق و در شهر بصره برای چندمین روز پیاپی، دو شب پیش نیز ادامه داشت و تظاهرکنندگان خشمگین دفاتر احزاب سیاسی و گروه‌های شبه‌نظامی را به آتش کشیدند. هم‌زمان نیروهای امنیتی ممنوعیت آمدوشد در این استان را که از هفته‌ها قبل شاهد اعتراضات ضد فساد است، اتخاذ کردند. به گفته برخی مسئولان محلی تظاهرکنندگان مقر نیروهای حزب‌الله عراق، نیروهای حزب الفضیله و سازمان عصائب اهل حق و سازمان بدرا را به آتش کشیدند. در‌این‌حال وزارت بهداشت عراق تا پیش از ظهر دیروز از کشته‌شدن سه نفر و زخمی‌شدن ۱۴ نفر در جریان اعتراضات در جنوب بصره خبر داد. اسکای‌نیوز می‌گوید علاوه بر دفاتر احزاب یاد‌شده تظاهرکنندگان معترض همچنین مقر جنبش اراده، جنبش النجباء و مجلس عالی اسلامی را نیز به آتش کشیدند. اعتراضات در سه روز گذشته در بصره رادیکالی‌تر شده است و بنا بر اعلام مسئولان دولتی از روز سه‌شنبه تا کنون ۱۰ شهروند عراقی در ناآرامی‌های بصره کشته شده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 17 شهریور 97، شماره: 3238


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین