پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
دبیر کل «جشنواره جهانی هنر مقاومت» با بیان این که هنرمندان متعهد می توانند جریان بیداری را در دنیا گسترش دهند، از آغاز به کار این جشنواره با تأکید بر فعال تر شدن بخش بین المللی خبر داد.

شعارسال: مجتمع فرهنگی و هنری اسوه، صبح امروز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه میزبان مسئولان برگزاری چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» بود و نشست خبری این جشنواره با حضور حبیب الله صادقی دبیر کل «جشنواره جهانی هنر مقاومت»، محمد حبیبی دبیر اجرایی، مسعود شجاعی طباطبایی و طاهر شیخ الحکمایی دبیران بخش های کارتون و کاریکاتور و طرح های حجمیبرگزار شد.

چشمان تیزبین هنرمندان دنیا رفتارهای استکبار را رصد می کنند

حبیب الله صادقی دبیرکل چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» در آغاز به تأخیر یک ساله در برگزاری چهارمین دوره این جشنواره اشاره ای کرد و گفت: سال گذشته به دلیل گستردگی جشنواره، امکانات لازم برای برگزاری چهارمین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت فراهم نشد و امسال امکان برگزاری آن با همراهی اهالی رسانه و هنرمندان آرمان خواهفراهم شده است.

وی به مسائل روز سیاسی در جهان اسلام اشاره کرد و یادآور شد: در سه دوره گذشته این جشنواره با موفقیت برگزار شد و در چهارمین دوره آن با مسائل بسیار پیچیده سیاسی در جهان معاصر روبرو شدیم. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی با چرخش عجیبی خود را از خط مقدم مبارزه با جهان اسلام خارج کرده و این مبارزه را به جریان های پیچیده ای چون داعش سپردند که تهدیدی برای صلح بشری در دنیای امروز محسوب می شود.

وی همچنین از رویکرد مهربانانه انقلاب اسلامی، پیروزی مدیران سیاسی کشور در امر برجام و توفیق آنها در گشایش رمزهای پیچیده استکبار یاد کرد و متذکر شد: استکبار و صهیونیسم در صدد این هستند که اهداف خود را برای فراراز مسئله رهایی مردم مظلوم دنیا در رویکردهای مختلفی از جمله دنیای رسانه دنبال کنند و اخیراً نیز شاهد اتفاقات تلخی در سوریه، یمن، عراق و افغانستان با هدف اسلام هراسی بودیم اما هنرمندان آزادی خواه جهان با دقت، این رفتارهای ساده لوحانه استکبار را رصد می کنند و چشمان تیزبین هنرمند مسلمان و انسان های شریفی که دل در گرو اهداف بزرگ بشری دارند، این موضوعات را دنبال می کند.

صادقی با اشاره به استقبال هنرمندان خارجی از این جشنواره بیان کرد: ما شاهد استقبال هنرمندان خارجی از این جشنوارههستیم، هنرمندانی که به لحاظ اندیشه در حوزه جهان اسلام نیستند اما خداباورانی هستند که مظلومیت این بخش از مردم دنیا را شاهدند.

این هنرمند نقاش از تابلوهای نقاشی تاریخ ساز در دنیا یاد کرد و گفت: سال گذشته به تابلو گرانیکا اثر پیکاسو اشاره کردم که به عنوان یک اثر تاریخ ساز در دنیا مطرح است و اکنون از تابلو «تخته پاره مدوسا» اثر ژریکو یاد می کنم که در موزه لوور پاریس نگهداری می شود.این اثر درباره ۱۲ مرد سیاه زنگباری است که برای فرار از زندان سیاه آن دوره زنگبار فرار می کنند و قصد دارند با یک بلم و تخته پاره خود را به فرانسه برسانند، در این اثر ژریکو اهداف فرهنگی ملی خود را به متن و موضوع تبدیل کرده و نشان می دهد که این مردم برای نجات، دستشان به سوی کشور فرانسه دراز شده است.

صادقی ادامه داد: غرب همیشه خود را به عنوان آهن ربا می شناسد و جوامع تمدنی جهان اسلام را همچون براده های آهن تصور می کند که در زمینه علم و اندیشه پیوستگی ندارند.

هنرمندان متعهد می توانند جریان بیداری را در دنیا گسترش دهند

دبیرکل چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» با بیان این که هنرمندان متعهد می توانند جریان بیداری را در دنیا گسترش دهند، افزود: حوزه تمدنی، علم، تجربیات و هوش سرشار مسلمانان به دلایل متعدد در دنیا نادیده گرفته می شود و سفارش من به عنوان یک نقاش به هنرمندان، روشنفکران و دنیای علمی، هنری و دانشگاهی این است که ما شاهد رنج مردم مسلمان دنیا هستیم و به عنوان روشنفکر مسلمان وظیفه داریم که در یک رویکرد جدید هنری از آنها حمایت کنیم.

صادقی به رویدادهای اخیر در منطقه خاورمیانه هم اشاره کرد و یادآور شد: ظرف دو سال گذشته شاهد اخبار ناگواری در ترکیه و کشورهای مختلف بودیم، وجدان بیدار جهانی قرار نیست که آیلان کردی را که همچون یک ماهی در کنار ساحل ترکیه جان سپرده بود، نادیده بگیرد.بنابراین همان طور که فرانسیس گویا، پیکاسو و ژریکو یک لحظه را ثبت تاریخی کرد، ما هم می توانیم مظلومیت و عزت بزرگ مردم مسلمانی را که به مخاطره افتاده اند، روایت کنیم و هنرمندان عزت خواه دنیا این کیمیا را به یک رویکرد تاریخی تبدیل کنند.

رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره هنر مقاومت

محمد حبیبی دبیر اجرایی چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» نیز درباره بخش های مختلف این دوره توضیح داد: این جشنواره در چهارمین دوره در بخش های نقاشی، طرح های حجمی، کارتون و کاریکاتور و پوستر برگزار می شود که دبیری این بخش ها را به ترتیب غلامعلی طاهری، طاهر شیخ الحکمایی، مسعود شجاعی طباطبایی و مصطفی گودرزی برعهده دارند.

وی افزود: این جشنواره به طور رسمی از امروز آغاز به کار می کند و با اعلام فراخوان همه هنرمندان می توانند آثارشان را برای این جشنواره ارسال کنند.

حبیبی زمان برگزاری جشنواره را آذرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: آثار این جشنواره به مناسبت هفته بسیج آذرماه امسال در موسسه فرهنگی و هنری صبا روی دیوار می رود.

مدیر اجرایی چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» همچنین از برگزاری ورک شاپ تخصصی در استان های مختلف کشور خبر داد و گفت: در ۱۵ استان کشور بنا برنظر شورای سیاست گذاری کارگاه آموزشی تخصصی برگزار می شود و هنرمندان استانی می توانند آثارشان را هم به صورت اصل آثار و هم به صورت اینترنتی برای این جشنواره ارسال کنند.

در ادامه این نشست خبری از پوستر چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» اثر مصطفی گودرزی رونمایی شد و پس از آن نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران و دبیران جشنواره رسید.

فعالیت جدی تر بخش بین الملل در چهارمین دوره

دبیر کل چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره امکان شرکت هنرمندان خارجی در بخش های مختلف و نمایش این آثار در کشورهای مختلف دنیا پاسخ داد: در سه دوره گذشته به دلیل شرایط خاصمنطقهو محدودیت هایی که به لحاظ امکانات وجود داشت، مشکلاتی داشتیم اما امسال رویکرد ما در دوره چهارم حرفه ای تر و جدی تر دنبال می شود و امیدواریم که از طریق اصحاب رسانه و فعالیت بخش بین الملل این جشنواره بتوانیم امکان شرکت هنرمندان خارجی بیشتری را فراهم کنیم.

وی به رایزنی هایی که برای مشارکت هنرمندان خارجی انجام داده است، اشاره کرد و یادآور شد: ما از کشورهای مختلف مثل فرانسه، ایتالیا، انگلیس، اتریش و ... مخاطبانی داریم و در موقعیت های مختلف نیز برای مشارکت هنرمندان دنیا تلاش هایی انجام شده است به طور مثال در جشنواره تصویرگری براتیسلاوا از هنرمندان تصویرگر و کارتونیست دعوت کردیم که در این جشنواره مشارکت کنند که بسیار ابراز علاقه کردندو همچنین در نمایشگاهی که در وین برگزار کرده بودم نیز از هنرمندان این کشور دعوت به حضور کردیم، علاوه بر آن از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت خارجه،جامعه دانشگاهی و بخش بین الملل جشنواره نیز سعی می کنیم که هنرمندان کشورهای مختلف دنیا را برای شرکت در این جشنواره دعوت کنیم.

وی افزود: امیدوار هستیم که در روز بسیج با ارایه آثار هنرمندان دنیا جشن آزادی ملت ها را در آذرماه سال جاری برگزار کنیم.

فعالیت مستمر انجمن های هنری با موضوع انقلاب و مقاومت

مسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کاریکاتور چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» نیز با بیان این که در طول یک سال وقفه ای که برای برگزاری این دوره از جشنواره ایجاد شد، انجمن های مختلف بیکار ننشستند، توضیح داد: تاکنون فعالیت هایی از سوی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و سایت ایران کارتون در زمینه برگزاری مسابقه ها و برنامه های هنر مقاومت برگزار شده است از جمله برگزاری مسابقه کاریکاتور غزه و داعش که با رسانه های معتبر دنیا به آن پرداختند و مسابقه کاریکاتور آیلان کردی که بدون جایزه برگزار شد و با استقبال هنرمندان دنیا روبرو شد.

وی افزود: در طول سال گذشته همچنان فعال بودیم و از سوی دیگر پیگیر بودیم که امکانات لازم برای برگزاری این دوره از جشنواره هنر مقاومت در تمامی بخش ها نیز فراهم شود.

انتقاد یک مهمان چینی از اطلاع رسانی ضعیف جشنواره مقاومت

در ادامه این نشست، یکی از مهمانان حاضر در مراسم از کشور چین به موضوع اطلاع رسانی ضعیف این جشنواره به صورت بین المللی اشاره کرد و گفت: تاکنون درباره برگزاری این جشنواره هیچ اطلاعی نداشتم و گویی که این جشنواره فقط برای خود ایرانی ها برگزار می شود نه به صورت بین المللی در حالی که هنرمندان بسیاری علاقه مند به شرکت در این جشنواره هستند و شما لازم است که گزارش کاملی از این جشنواره را در سطح دنیا انتشار دهید.

شجاعی طباطبایی دبیر بخش کاریکاتور این جشنواره نیز پاسخ داد: سایت جشنواره هنر مقاومت به طور متوسط روزانه از ۱۳۲کشور بازدیدکننده دارد، از سوی دیگر در مسابقه داعش که برگزار شد از کشور شما نیز شرکت کننده داشتیم و به لحاظ رسانه ای در سطح دنیا پوشش خوبی داده شد اما برای این جشنواره نیز تلاش می کنیم که به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی اتفاقات جشنواره را پوشش دهیم و در سایت منتشر کنیم.

طاهر شیخ الحکمایی دبیر بخش طرح های حجمی نیز با بیان این که در دوره های گذشته از کشورهای مختلف ازجمله ژاپن، سوئد، یونان، سوریه، لبنان و فلسطین شرکت کنندگانی در بخش طرح های حجمی داشتیم، بیان کرد: امسال از کشور روسیه دو هنرمند مجسمه ساز اعلام آمادگی کرده اند که آثارشان را برای ما ارسال کنند و در بخش دانشجویی نیز این بخش فعال است که هنرمندان می توانند آثارشان را با توجه به موضوع بسیج ارسال کنند.

شیخ الحکمایی ابراز امیدواری کرد که چهارمین دوره این جشنواره شاهد افزایش تعداد شرکت کنندگان به نسبت دوره های قبلی باشد و تلاش های بیشتری در این بخش صورت گیرد.

امضای تفاهم نامه چند کشور در پوشش اتفاقات ضدبشری

شجاعی طباطبایی هم در ادامه افزود: سال گذشته با مسئولان سایت های کاریکاتور کشورهای چین، برزیل، آذربایجان و آلمان به این نتیجه رسیدیم که تفاهم نامه ای را برای پوشش این اتفاقات در سطح دنیا امضا کنیم و برای جشنواره هنر مقاومت نیز تلاش می کنیم که از توانمندی های آنها برای مشارکت هنرمندان دنیا استفاده کنیم.

حبیب الله صادقی از زبان هنر به عنوان زبان مشترک همه ملت ها یاد کرد و گفت: هنرمندان دنیا از طریق رنگ، نشانه، آداب و مفاهیم در آثارشان به زبان مشترک می رسند مثل تابلو ریورا از انقلاب مکزیک که می توان شاهد رنج ها و قهرمانی های مردم آن کشور بود.

وی افزود: ما به دنبال زبان فاخر و جهانی تری هستیم و این زبان نافذ زبان هنر است.

کمبود بودجه و محدودیت های جشنواره

صادقی در پاسخ به سوال دیگری درباره کاهش بخش های جشنواره در دوره چهارم توضیح داد: ما این جشنواره را در ۱۲ بخش، ۸ بخشو ۱۰ بخش هم برگزار کرده ایم اما این دوره به چهار بخش کاهش یافته است به این دلیل که به طور مثالبخش عکس زمان و فرصت بیشتری برای ارایه کارها می طلبید و ما هم نخواستیم که این وقفه در برگزاری جشنواره طولانی تر شود اما تلاش کرده ایم که امسال بخش های جشنواره را سبک تر و بخش بین المللی را فعال تر کنیم و اگر سال آینده بودجه بهتری به ما اختصاص یابد، قطعاً جشنواره پنجم را باشکوه تر برگزار می کنیم.

شجاعی طباطبایی هم اضافه کرد: فعالیت های خوبی در بخش عکس و انیمیشن در زمینه هنر مقاومت در حال انجام است، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس سفارش های خوبی را در بخش انیمیشن داشته است و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز کتاب های نفیسی را از عکس های دوره جنگ تحمیلی منتشر کرده است از جمله کتاب عکس های علی فریدونی و انتشار عکس های سعید صادقی نیز در حال انجام است.

حبیب الله صادقی تأکید کرد: آثار بسیار خوبی با موضوع داعش، استکبارستیزی و صهیونیسم از سوی هنرمندان مختلف خلق شده است اما تلاش ما این است که به کیفیت آثار هم توجه کنیم و صرفاً کاری سفارشی و با هدف تبلیغات سیاسی صورت نگیرد.

آثار برتر جشنواره هنر مقاومت نیازمند موزه است

وی درباره نمایش همه آثار برتر دوره های گذشته جشنواره هم توضیح داد: دوره گذشته به دلیل کمبود جا امکان نمایش همه آثار حتی در موسسه صبا هم فراهم نبود و ما چکیده آثار را به نمایش گذاشتیم و این دوره هم قرار است که آثار خوب و فاخر به نمایش درآید اما اگر فضایی دو سه برابر شهر آفتاب در اختیار داشته باشیم شاید بتوان آثار جشنواره را در ۱۲ بخش هنری به نمایش گذاشت.

وی درباره امکان نمایش آثار برتر دوره های قبل این جشنواره نیز بیان کرد: همه آثار منتخب این جشنواره در انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس همچون یک گنجینه نگهداری می شود که خود یک موزه کوچک است.این موزه می تواند مقدمه موزه بزرگ و آرمانی انقلاب اسلامی باشدبنابراین باید از مسئولان کشور بخواهید که امکان نمایش این آثار موزه ای را یک جا و در قالب موزه انقلاب اسلامی فراهم کنند.

شجاعی طباطبایی هم یادآور شد: همه این آثار به مرور در سایت هنر مقاومت به نمایش گذاشته می شود.

حبیب الله صادقی دبیرکل چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» در خاتمه در پاسخ به سوال دیگری درباره توجه به موضوع مدافعان حرم و سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بیان کرد: موضوع مدافعان حرم در دستور کار همه هنرمندان است و همه ما در حوزه فرهنگی مدافع حرم حضرت زینب (س) هستیم و امیدوار هستیم که بتوانیم این نگاه ستودنی را نیز در دوره های بعدی تصویرگری کنیم.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاريخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395، کد خبر: 3606616، www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین