پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۲۹۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
مدیر عامل یک شرکت تولید کننده پوشک به سهم واردکنندگان پوشک در تشدید التهابات بازار کشور اشاره کرد و با گلایه از صدور مجوز واردات پوشک امریکایی به کشور می گوید: وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراض مستند ما فقط می‌گوید ما گول خوردیم.

شعارسال: حیدر میزبان، در خصوص دلایل رشد قابل توجه قیمت پوشک بچه که در طول هفته‌های اخیر مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است، اظهارداشت: حدود یک ماه مواد اولیه واحدهای تولیدی در گمرک متوقف شد که همین امر تولید پوشک را در کشور با خلل روبه رو ساخت.

مدیرعامل شرکت مای بیبی با اعلام اینکه علاوه بر قیمت ارز محدودیت عرضه محصولات پتروشیمی هم برافزایش قیمت تمام شده کالاهای ما اضافه کرده است، گفت: گاهاً ما در پتروشیمی ها شاهد افزایش 150 درصدی قیمت‌ها هستیم در صورتی که عمده مواد اولیه آنها داخلی است. متأسفانه مسئولان هم پوشک را به عنوان یک کالای غیر مهم تلقی می‌کنند در حالی که پوشک یک کالای اساسی بوده و بسیار مهم محسوب می‌شود.

میزبان اضافه کرد: پتروشیمی‌ها براساس کدام اصل افزایش قیمت‌ها را اعمال می‌کنند؟ امروز ما برای کیسه کالاهای خود مجبور به واردات شده ایم و پتروشیمی به ما مواد نمی‌دهد. به عقیده من ما بیشتر از آنکه تحریم خارجی باشیم تحریم داخلی هستیم.

این تولیدکننده با اعلام اینکه هیچ نوع کمبودی در پوشک نداریم و حتی قول می‌دهم نیاز مردم را هم تأمین کنیم، تصریح کرد: ما مواد اولیه تولید پوشاک را خریده‌ایم و برخی از مواد را هم به طور مرتب وارد می‌کنیم مگر اینکه گمرک تصمیم بگیرد که کالاهایمان را ترخیص نکند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این نظارت دقیقی بر عملکرد نمایندگی‌های خود داشته و نحوه عرضه کالاها را کارتن به کارتن بررسی می‌کنیم تا خللی در این رابطه ایجاد نشود.

میزبان در پاسخ به این پرسش که طبق صحبت‌های شما ما نباید مشکلی در این حوزه داشته باشیم اما در یک ماه اخیر چه اتفاقی در بازار افتاده که مردم شاهد افزایش قیمت و کمبود پوشاک در بازار شده‌اند؟ گفت: این رشد به خاطر تغییر نرخ ارز است. ما پیش از این یورو را با قیمت 4 هزار تومان در اسفندماه می‌خریدیم اما امروز باید ارز را با قیمت‌هایی که هر لجظه در حال تغییر است خریداری کنیم.

*سهم واردکنندگان پوشک در تشدید مشکلات بازار/ماجرای صدور مجوز واردات پوشک امریکایی

وی دلایل متشنج شدن بازار پوشک را واردکنندگان عنوان کرد و اظهارداشت: حدود دوسال پیش وزارت بهداشت مجوزی برای یک برند آمریکایی صادر کرد که این موضوع خلاف بیانات مقام معظم رهبری در استفاده از کالاهای داخلی بود. این شرکت خارجی به مغازه‌ها می‌رفت و می‌گفت کالای ایرانی را پایین آورده و کالای من را جای آن بگذارید 500 هزار تومان هم بابت این موضوع به مغازه داران پرداخت می‌کرد. در آن مقطع ما چندین بار داد زدیم که چرا این مجوز صادر شده اما کسی توجه نکرد.

به گفته میزبان، وزارت بهداشت برای دفاع از کار خود اعلام کرد که چون کالا در بازار کمبود است این مجوز را صادر کرده ام. این در حالی است که من خودم شخصا آمارها را جمع آوری و به آنها نشان دادم که تصمیم اشتباهی گرفتید در نهایت هم گفتند ما فریب خوردیم اما باز هم مانع واردات آن کالای امریکایی نشدند.

این تولیدکننده اضافه کرد: ما هیچ نوع کمبودی در تولید نداشته و حتی به راحتی امکان صادرات هم داریم. اگر بانک مرکزی در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات همکاری کند کالا به وفور تولید و راهی بازار می‌کنیم.


تعداد بازدید : 8


*شگرد واردکنندگان برای احتکار کالا، تخصیص ارز به چیپس خارجی به جای تولیدکننده داخلی

وی اضافه کرد: متأسفانه ما برای کار تولیدی خود نمی‌توانیم تخصیص ارز بگیریم اما چیپس خارجی، آب خارجی و .... به راحتی در گمرک ترخیص می‌شوند. نکته جالب اینجاست شما اگر امروز به کالای احتکار شده نگاه کنید تاریخ واردات آنها برای دو سال پیش است به نوعی آنها کالاها را با دلار 3800 تومانی وارد و حتی به جای عرضه برای سود بیشتر احتکار کرده‌اند.

میزبان در پاسخ به این سوال که بخشی از افزایش قیمت پوشک متوجه نرخ دلار است علاوه بر این عمده تولید‌کنندگان از عدم همکاری وزارت صنعت گله‌مند هستند به اعتقاد آنها علاوه بر افزایش نرخ دلار همکاری وزارت صنعت را هم نداریم. گفت: ما باید با واقیعت مواجه شویم وزارت صنایع در قسمت هایی با ما همکاری کرده و یک سری کارها را انجام داده است اما در یک مقطعی یک تولید کننده ادعا می‌کند فلان ماده را تولید می ‌کند و دقیقاً وزارت صنایع مانع مواد اولی‌ ای که این تولیدکننده مدعی تولید آنها است می‌شود. از آن طرف متقاضیان خرید از مواد اولیه امکان تهیه آنها را از داخل کشور نداشته و در نهایت مجبور به توقف خط تولید می‌شود.

وی افزود: هرچه گفتیم کسی توجه نکرد گفتیم خط تولید دارد متوقف می شود کارخانه دارد می‌خوابد اما می خندیدند. در نهایت مجبور شدیم دست به دامن نماینده ساوه شویم و با نامه نگاری او توانستیم مواد اولیه مورد نیازمان را با ارز آزاد وارد کنیم.


ماجرای واردات پوشک آمریکایی با مجوز رسمی


*بزرگترین مشکل تولیدکنندگان گمرکات و به ویژه بانک مرکزی است

این تولیدکننده با بیان اینکه تولیدکننده سرباز جان بر کف خط مقدم جنگ اقتصادی است، افزود: به اعتقاد من هرکسی که در کار تولید خللی ایجاد کند به کشور خیانت کرده است.

میزبان با اعلام اینکه من بزرگترین مشکلمان را گمرکات و به ویژه بانک مرکزی می‌بینم، گفت: بسیاری از درخواست‌های تولیدکنندگان به بانک مرکزی می‌رود اما تخصیص ارز پیدا نمی‌کند. جالب اینجاست ارز ثانویه هم ندارند. به عنوان نمونه من ماشینی برای تولید پوشک بزرگسال خریداری و حتی موافقت وزارت صنعت را برای واردات آن گرفته بودم اما واردات این ماشین سه ماه است پشت مرز متوقف شده است.

این تولیدکننده محصولات سلولزی تصریح کرد: من یک تولیدکننده ایرانی هستم و همیشه سعی کرده‌ام کالای ایرانی آنهم با بهترین کیفیت را راهی بازار کنم تا مردم به کالای ایرانی اعتماد داشته باشند.

وی در خصوص میزان افزایش قیمت محصولات سلولزی در سطح بازار هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: دقیقاً نمی‌دانم چقدر است اما کمتر از حد مجاز افزایش قیمت اعمال شده است. البته سوددهی ما کم شده و کمتر از حدی که سازمان حمایت تعریف کرده سود می‌برید.


تعداد بازدید : 3


میزبان با اشاره به اینکه در حوزه پوشک دو تولید کننده اصلی در کشور مشغول فعالیت بوده و 100 درصد سهم بازار را تأمین می‌کنند، افزود: وقتی نرخ ارز تغییر کرد سهم زیاد کالاهای قاچاق که هر ساله به کشور وارد می شدند مشخص شد که این موضوع یک نکته مهم برای ما به شمار می‌آمد.

*بدون کمک دولت قادر به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز نیستیم

وی با بیان اینکه در صورت تسریع در ترخیص مواد اولیه‌ها از گمرکات برای تولید نیاز کل کشور در حوزه پوشک بچه و بزرگسال آمادگی داریم، گفت: ما امروز نیازمند تسهیلات بانکی برای جبران افزایش هزینه های خود هستیم بدون کمک دولت قادر به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارزی که امروز در بازار لحظه‌ای تغییر می‌کند نیستیم زیرا بیش از 25 درصد از مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم.

این تولیدکننده محصولات سلولزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به جای کمک به مردم همیشه با رفتارهای غیر منطقی مانع تراشی کرده است، تصریح کرد: به عنوان نمونه در یکی از این بخشنامه‌ها بانک مرکزی تضمین خرید های اعتباری را اعلام کرده ما هم براساس همین بخشنامه 50 درصد از پول مواد خریداری شده را به فروشنده پرداخت و گفته‌ایم سه ماه دیگر مابقی پول را پرداخت می‌کنیم. اما وقتی به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم می‌گویند اعتبار این فیش های صادر 30 روز است یعنی اگر 30 روز تمام شود بانک مرکزی هیچ تعهدی ندارد.


ماجرای واردات پوشک آمریکایی با مجوز رسمی


*امروز عده‌ای به بهانه تحریم مشغول سوء استفاده هستند

میزبان با اشاره به اینکه من دیگر نمی‌توانم یوروی 9500 تومانی بخرم، افزود: مردم گرانی کالا را از چشم تولید کننده می بینند در حالی که ما چه تقصیری داریم! به نظر من مقصر اصلی این موضوع بانک مرکزی است. در ظرف دو روز گذشته که مساله پوشک بحرانی بود تمام سوئیفت‌ها حواله شده است این نشان می‌دهد که مشکل در تحریم نیست بلکه خودمان هستیم.

وی اضافه کرد: امروز به بهانه تحریم عده‌ای مشغول سوء استفاده هستند. البته در وزارت صنایع هم مشکلات هست؛ اما آنقدر حاد نیست و به راحتی قابل حل است ولی بانک ها اصلا با تولیدکنندگان همراه نبوده و فقط مانع تراشی می‌کنند. امروز تولید کننده باید سودهای 23 درصدی پرداخت کند حتی برای نقل و انتقال پول هم از ما هزینه می‌گیرند.

به گفته میزبان، مردم تصور می‌کنند دولت به ما دلار 4200 تومانی می‌دهد و ما کالاها را با قیمت گران می‌فروشیم در حالی که باید واقع نگر باشید دولت و بانک مرکزی به ما دلار 4200 تومانی نداده است و ما مجبوریم ارز مورد نیاز خود را از بازار خریداری کنیم.


تعداد بازدید : 8


*هیچ وقت توقع تحریم های داخلی را نداشتیم

وی با اعلام اینکه ما تحریم های خارجی را همیشه پیش بینی کرده‌ایم، گفت: اما هیچ وقت توقع تحریم های داخلی را نداشتیم.ما ناچاریم برخی از مواد اولیه خود را از داخل و برخی را از خارج کشور آنهم با قیمت ها بالا خریداری کنیم که این موضوع تأثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده ما گذاشته است.

میزبان با بیان اینکه درحال حاضر برخی از واردکنندگان که با گرانی دلار فعالیت آنها تحت تأثیر قرار گرفته به فکر ایجاد جو روانی کمبود پوشک در سطح بازار افتاده اند، تصریح کرد: عده‌ای دیگر هم در حال بحران سازی در جامعه بوده و مدام به خرید پوشک اقدام می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 19 شهریور 1397 ، کد خبر: 1823039 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
چقدر جواب قانع کندده بود من که قانع شدم معلومه که حرفی برای بیمسیولیتی خودشون ندارنم.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
ا.ف75
یعنی واقعا این ها گول خوردن؟ الان هرکجای دیگه جهان بود سریع به خاطر به وجود اومدن این اشتباه به این بزرگی استعفا می دادن! اینجا برمیگردن میگن رای رو مردم دادن باید صبور باشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
یکی اشتباه میکنه از سرمایه یک ملت باید خرج کنند تا جبرانش بشه. اون هم تو این وضعیت اقتصادی و ارز
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین