پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گزارش عملکرد یک ساله خود را به رسانه ها اعلام کرد. گزارشی که مورد اعتراض برخی از خبرنگاران قرار گرفت. به اعتقاد آنها پیش از این همیشه لیستی از تخلفات شهرسازی برای انتشار و انتقاد وجود داشت چه شده که در این نشست دو ساعت و نیمه حتی یک مورد تخلف نیز اعلام نمی شود، موضوعی که بی پاسخ ماند.

شعارسال: محمد سالاری رییس کمیسیون در خصوص عملکرد یک ساله این کمیسیون گفت: از جمله مهم ترین ماموریت های شهرداری حوزه ماموریت شهرسازی و معماری است که طی سال ها و دهه های گذشته مغفول مانده است و نتیجه آن ناهنجاری در شهرها بوده که نتیجه آن را می بینیم.

وی ادامه داد: از جمله ماموریت‌های طرح‌های توسعه شهری در طرح جامع، توجه به همه ابعاد توسعه شهری است که این یکی از ماموریت‌های اصلی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران محسوب می‌شود که متاسفانه طی سال‌های اخیر در این خصوص غفلت صورت گرفته است.

سالاری در ادامه به فعالیت کمیسیون شهرسازی و معماری در دوره گذشته اشاره کرد و گفت: با پیشنهاد اعضای سابق شورا کمیسیون شهرسازی و معماری شکل گرفت و از زمان شکل‌گیری آن تا به امروز آثار قابل توجهی را در حوزه شهرسازی برداشته است. اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طبق نشست‌های ابتدایی ماموریت‌ها و شرح وظایف خود را بر اساس رویکرد جدید و البته تجربیات شورای چهارم تدوین و پس از آن نسبت به تشکیل کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه کمیسیون شهرسازی اقدام کردند. ضمن اینکه زیرمجموعه کمیسیون شهرسازی، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تشخیص باغات شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به وظایف تعریف شده کمیسیون تشخیص باغات گفت: این کمیسیون مسئولیت بررسی و بازدید از پرونده و ارائه نظرات کارشناسی در خصوص باغات را در صحن برعهده دارد و در این مدت کمیسیون باغات یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های شورای شهر تهران محسوب می‌شود.

سالاری گفت: در یک نگاه کلی اگر بخواهیم به فعالیت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در طول یک سال گذشته اشاره کنیم باید این موضوع عنوان شود که ۸۱ جلسه رسمی در کمیسیون برگزار شده است که در طی این جلسات ۳۵ طرح و ۱۱ لایحه بررسی شده است. ضمن اینکه در بعد نظارتی نیز کمیسیون اقداماتی را انجام داده است.

بررسی ۴۸۵۵ پرونده شورای معماری مناطق در کمیسیون

وی گفت: در طی این مدت ۴۸۵۵ پرونده در شورای معماری مناطق در کمیسیون مورد بررسی و تطبیق با طرح تفصیلی قرار گرفته است که قسمت عمده‌ای از این پرونده‌ها با طرح تفصیلی مغایرت داشته است که در همین بخش این موضوع به شهرداران مناطق و همچنین شهرداری تهران اعلام شده است.

به گفته سالاری در طول یک سال گذشته کمیته نما در ۲۲ منطقه فعالیت خود را به صورت گسترده انجام داد. ضمن اینکه حدود ۹۵۰ درخواست مردمی در طی این مدت در حوزه شهرسازی داشته‌ایم که این موارد توسط کارشناسان کمیسیون و کمیته مورد بررسی و در نهایت پاسخ‌های لازم به آنها داده شده است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قسمت عمده‌ای از درخواست‌ها قابلیت اجرایی نداشته است که این درخواست‌ها شامل تخفیف عوارض و بارگذاری بیش از حد طرح تفصیلی بوده است.

وی افزود: در طی این مدت ۱۶۵ مورد مکاتبه از سازمان نظام مهندسی استان تهران با کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درخصوص پروژه‌های در دست اجرا و گودبرداری‌های تهران که احتمال خطر داشته‌اند انجام شده و متقابلا نیز اعضای کمیسیون بازدیدهایی را از این پروژه‌ها داشته و در نهایت گزارش آن به شهردار تهران ارائه شده است.

سالاری به بازدیدهای میدانی اعضای کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این بازدیدها به صورت انفرادی و جمعی از پروژه‌ها در مناطق مختلف انجام شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به بررسی ۱۱۹ پرونده در کمیسیون تشخیص باغات اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته کارشناسان و متخصصان در این حوزه بازدیدهایی را در این زمینه داشته‌اند و در واقع پرونده‌ها با عکس‌های هوایی از باغات را مورد تطبیق و بررسی قرار داده‌اند.

وی افزود: در طول یک سال گذشته هر یک از اعضای کمیسیون شهرسازی ۳ طرح را در حوزه شهرسازی و معماری به صحن شورای شهر تهران ارائه کردند که از آن جمله می‌توان به طرح‌هایی از جمله طرح تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی شهرداری تهران، طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه و همچنین طرح ساماندهی مال‌ها و مگامال‌ها و تایید کاربری آنها اشاره کرد.

لایحه جایگزین مصوبه برج باغ ها در مراحل نهایی

سالاری افزود: طرح لغو مصوبه برج باغات یکی از مواردی بود که در شورای پنجم مطرح شد و در نهایت تصمیم به لغو این مصوبه بعد از سال‌ها گرفتیم که متاسفانه اجرای این مصوبه از سال‌های گذشته لطمات زیادی را به باغات وارد کرده است.

وی گفت: البته طی جلسات مکرر با مسئولان شهرداری تهران پیش‌بینی می‌شود طی یکی دو هفته اینده طرح جایگزین مصوبه برج باغات در صحن شورا تصویب و در نهایت برای تایید نهایی به شورای عالی شهرسازی ارسال شود که قطعا این طرح جایگزین باعث حفاظت و صیانت از باغات شهر تهران خواهد بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: در خصوص پراکندگی باغات از شورای چهارم مباحثی مطرح بود که در ادامه و با آغاز به کار شورای پنجم ما شهرداری تهران را ملزم کردیم که مشاوری را برای این بخش و در خصوص شناسنامه‌دار کردن باغات بگیرد که در این زمینه مشاور ذیصلاحی برای این بخش پیش‌بینی شد.

سالاری با بیان اینکه ۶ هزار و ۲۰۰ پرونده باغات در مقیاس هوایی شناسایی شده‌اند گفت: بر همین اساس ما سازمان بوستان شهرداری تهران را ملزم به شناسنامه‌دار کردن باغات شهر تهران کرده‌ایم به طوریکه از ۶ هزار و ۲۰۰ پرونده باغات، ۳ هزار و ۴۲۸ پرونده این باغات توسط مشاور ذیصلاح مورد بازدید با رویکرد شهرسازی و اکولوژیک قرار گرفته است و در این بازدید نوع درختان و بن درختان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه با اهمیت باغات کن و فرحزاد در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز پیگیری‌های لازم صورت گرفته و جلساتی را با شهرداران مناطق ۲ و ۵ برگزار کرده‌ایم و دو طرح را برای صیانت از این باغات در دستور کار قرار داده‌ایم که هر دو این طرح‌ها در کمیسیون و شورای عالی شهرسازی مطرح شده است و امیدواریم هر چه زودتر دو طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی کمیسیون شهرسازی و معماری درخصوص کاهش تخلفات شهرسازی اشاره کرد و گفت: اقدامات زیادی انجام شده است و در این زمینه جلسات متعددی با شهرداران مناطق در خصوص فرآیند صدور پروانه صورت گرفته است ضمن اینکه یکی از رویکردهای ما این است که تا پایان امسال و یا سال آینده فرآیند صدور پروانه‌های ساخت و ساز را به صورت هوشمند در بیاوریم تا از مراجعه مردم به دفاتر خدمات الکترونیک در سطح شهر تهران برای این امر جلوگیری کنیم و بتوانیم به سمت هوشمندسازی، شهروند محوری و ارائه سرویس مطلوب گام برداریم.

وی گفت: این مدل هم اکنون در کشورهای توسعه یافته در حال اجراست و ما می‌توانیم با هوشمندسازی خدمات، بستر مناسبی را برای ارائه خدمات به شهروندان و همچنین جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز داشته باشیم.

سالاری ادامه داد: رویکرد شورای پنجم در فرآیند‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، استفاده از مشارکت آحاد جامعه و نخبگان است و در این زمینه نیز سلسله جلسات متعددی در یک سال گذشته و با رویکرد اشاره شده برگزار و مورد توجه نخبگان و آحاد جامعه قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین به حذف نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه‌ شهر تهران در زمان دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: این تصمیم در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد انجام شد و همین امر مشکلات متعددی ایجاد کرد چرا که نمایندگانی از شورا، وزارت راه و شهرسازی در آن حضور داشتند و لغو آن اثرات مخربی را در پی داشت که ما در تلاش هستیم این نهاد را مجددا احیا کنیم که البته پیش‌نویس آن تهیه شده است و امیدواریم با تدابیر پیش‌بینی شده به زودی این نهاد مطالعاتی فعالیت خود را از سر بگیرد.

جزییات طرح ساماندهی باغ های کن

وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص به طرح ساماندهی باغات کن و اجازه ساخت و ساز در بخشی از این زمین ها گفت: محدوده کن و به همراه باغات پیوسته آن حدود ۱۱۲۰ هکتار است که از این مساحت ۷۰۰ هکتار فضای سبز و باغات در حوزه آبریز کن، ۱۲۰ هکتار باغات خرمالو، ۲۶۸ هکتار محدوده کوهساران و گستره گردشگری، ‌ ۴۰ هکتار شرق مسیر وسک، ۱۳۹ هکتار محدوده بافت مسکونی، ۶۶ هکتار پیرامون محله کن و ۶۰ هکتار محدوده شهر سنگ در محدوده کن است.

سالاری ادامه داد: در راستای صیانت از باغات کن نیز به مواردی از جمله فعالیت مشاغل متناجس شهری اشاره شده که در این زمینه نیز بالغ بر دهها فعالیت غیرمجاز در این محدوده مستقرند و باغات هیچ‌گونه امنیتی ندارند و در این زمینه بنا شد که با مشارکت شهرداری و ذینفعان این بخش نیز ساماندهی شود و ما بتوانیم از مجموعه باغات کن به عنوان مرکز تفرجگاهی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: برای ۱۴۷ هکتار توتستان باغات کن نیز ۳ پیشنهاد توسط مشاور ارائه شده که از این جمله می‌توان به تملک کامل و پارک عمومی این محدوده اشاره کرد که البته این پیشنهاد در دوره گذشته ارائه شد که در آن زمان ۵ الی ۶ میلیارد تومان برای این پیشنهاد پیش‌بینی شده که این رقم هم اکنون بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که پیشنهاد بعدی تملک ۵۰ درصدی است که البته یک مدلی نیز توسط مشاور پیشنهاد شده است که این پیشنهاد مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به مدل مشارکتی برای حفظ این فضا اشاره کرد.

سالاری افزود: درخصوص روستای کن نیز با توجه به بافت فرسوده قرار شد تشویقاتی را برای این بخش پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم از روستای کن به عنوان یک روستای گردشگری و تفرجگاهی برای شهر تهران استفاده کنیم.

وی در ادامه به طرح جایگزین برج باغات اشاره کرد و گفت: در این زمینه رویکرد ما سلبی و از بالا به پایین نیست و ما در واقع در این طرح به دنبال تشویق و ایجاد انگیزه برای باغداران هستیم به طوریکه یکی از وعده های شورای پنجم تغییر در سیاستگذاری‌ها نسبت به گذشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در طول مدیریت گذشته و در تعریف پروژه‌ها درخصوص توسعه شهری مجموعه فعالیت‌ها مبتنی بر درآمدزایی بوده است که این امر از دهه ۶۰ و به موجب مصوبه دولت مبنی بر اینکه کلانشهرها باید به صورت خودکفا اداره شوند این موضوع مورد توجه قرار گرفت و در پی آن مشکلات زیادی برای شهر بوجود آمد.

سالاری افزود: یکی از مواردی که طی سال‌های گذشته مورد بحث قرار گرفته فعالیت کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده که برخی‌ها عنوان می‌کنند که بعضی از این تخلفات در این کمیسیون بررسی و در نهایت با دریافت جریمه افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند که این موضوع نیز در دستور کار کمیسیون شهرسازی و معماری قرار گرفته است.

توضیحات سالاری در خصوص خیابان بالای دانشگاه شریف

وی در ادامه با اشاره به توافق صورت گرفته فی ما بین دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری منطقه ۲ گفت: البته با پیگیری‌هایی که صورت گرفته قرار است خیابان و قسمت شمالی دانشگاه شریف در اختیار این دانشگاه قرار بگیرد که البته ما باید این موضوع را در کمیسیون شهرسازی و معماری مورد بررسی دقیق قرار بدهیم که در صورتی که تبدیل خیابان سواره به پیاده‌رو مانعی برای شهروندان نداشته باشد.

وی افزود: البته موضوع دانشگاه صنعتی شریف و توافق این مجموعه با شهرداری منطقه ۲ فراتر از یک موضوع منطقه‌ای است و از حدود اختیارات شهردار منطقه خارج است و این موضوع باید در سطح بالاتر بررسی و نتیجه‌گیری شود و اینکه این خیابان از مالکیت شهردای تهران به یک نهاد واگذار شود چنانچه مغایر قانون و البته تصمیمات شورای شهر نباشد ما بر اساس مصلحت شهروندان پاسخ خود را ارائه خواهیم کرد.

سالاری افزود: یکی از مواردی که طی سال‌های گذشته مورد بحث قرار گرفته فعالیت کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده که برخی‌ها عنوان می‌کنند که بعضی از این تخلفات در این کمیسیون بررسی و در نهایت با دریافت جریمه افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند که این موضوع نیز در دستور کار کمیسیون شهرسازی و معماری قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در آخرین جلسه ستاد کمیسیون ماده ۱۰۰ ما تاکید کردیم که شهرداری تهران پرونده هایی که به نتیجه نمی‌رسد را به این کمیسیون ارسال می‌کند و در واقع برخی از درآمدهای شهرداری‌ها از محل همین کمیسیون تامین می‌شود که متاسفانه این درآمد مغایر با طرح تفصیلی بوده است و در مدیریت گذشته نیز آغاز و همچنان ادامه دارد که نگرانی‌هایی را برای اعضای شورای شهر تهران در پی داشته است.

جلسه با دادستان با موضوع تخلفات پالادیوم

وی در پاسخ به این سوال که آیا شخص شما و رئیس شورای شهر تهران برای پروژه ایران مال در دادگاه حضور داشته‌اید یا خیر گفت: در خصوص این پروژه ما حضور نداشته‌ایم اما در بحث پروژه پالادیوم ما جلسه‌ای را با دادستانی تهران داشتیم و در آنجا نیز نظرات خود را مطرح و دادسرای مربوطه نیز جلسه‌ای را با معاونت شهرسازی منطقه یک و بنده به عنوان عضو شورا برگزار کرد و آن جلسه منجر به تصویب مصوبه‌ای شد.

سالاری افزود: بر اساس تصمیم صورت گرفته در دادستانی قرار بر این شد که نظارت دقیقی بر تخلفات بزرگ‌مقیاس در سطح شهر تهران صورت بگیرد و در واقع این مصوبه فقط خاص پروژه پالادیوم نیست و در سایر پروژه‌ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بحث تخلفات ساختمانی موضوع نگران کننده‌ای است که نه در شهرها بلکه در شهرهای اقماری به یک تهدید جدی تبدیل شده است و این موضوع هم اکنون در سطح قوای سه‌گانه مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین در خصوص صدور هولوگرام و فعالیت کارگزارها در بحث ساخت و ساز گفت: ما هیچ‌گاه مانع فعالیت سرمایه‌گذاران نخواهیم بود اما نباید در بحث هولوگرام و کارگزاری، فساد ایجاد شود و در واقع با فراهم کردن شرایط مناسب منعی برای فعالیت آنها طبق قانون وجود ندارد ولی متاسفانه آنچه در گذشته وجود داشته این بوده که برخی از افراد اقدام به صدور هولوگرام به صورت غیرقانونی در مدیریت شهری می‌کردند که با آغاز به کار مدیریت شهری و دستور شهردار تهران این فرآیند متوقف شد.

وی تصریح کرد: ما آمادگی همکاری با کارگزاران بر اساس قوانین و مقررات داریم و مانعی برای فعالیت آنها وجود ندارد و در صورتی که آنها طبق قانون و قوانین عمل کنند از فعالیت آنها نیز استقبال خواهیم کرد.

سالاری در در خصوص آخرین وضعیت گود برج میلاد گفت: این گود همچنان بلاتکلیف است که البته نامه‌نگاری‌هایی با ناجا از طریق شهرداری و معاونت مربوطه انجام شده که امیدواریم به زودی تکلیف این گود نیز که همچنان پرخطر است و برج میلاد را تهدید می‌کند تعیین شود.

علی اعطا هم در این نشست گفت: در کمیته معماری شورای شهر تهران زیرمجموعه کمیسیون شهرسازی و معماری موارد متعددی طی یک سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به پیگیری‌های این کمیته برای اجرای مصوبه خانه معمار که مربوط به شورای قبل است اشاره کرد که بر اساس این مصوبه قرار بود خانه استاد لرزاده در منطقه ۷ به خانه معمار تبدیل شود.

وی افزود: متاسفانه برخلاف مصوبه شورای قبل و در دو سال اخیر در شهرداری تهران این موضوع محقق نشد و در پیگیری‌هایی که جدیدا انجام شده است پیش‌بینی می‌شود به زودی خانه استاد لرزاده به خانه معمار تبدیل و از این فضا استفاده شود.

اعطا تصریح کرد: در کمیته معماری نشست‌های مفصلی با حضور مهندسان مشاور برگزار شده و از نقطه نظرات آنها برای این حوزه استفاده می‌شود که بسیاری از این نقطه‌نظرات تبدیل به مستندسازی شده است و در آینده می‌توان از آنها به نحو مطلوب استفاده کرد.

ایجاد پلازا مقابل موزه سینما

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد : بحث توسعه فضای همگانی به واسطه ساخت پلازا را در دستور کار داریم که مطالعات آن در سه ماهه گذشته انجام شده است، ‌ قرار است فضاهایی که پتانسیل لازم را دارند شناسایی شده و به عنوان فضاهای فعال شهری به پلازا تبدیل شوند که پلازای مقابل موزه سینما یکی از مکان هایی است که این طرح در آن اجرایی می شود.

وی در ادامه به طرح جایگزین مصوبه برج‌باغات اشاره کرد و گفت: ما شهرداری تهران را طی یک طرح الزام به ارائه طرحی جایگزین در این بخش کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود طی یکی دو هفته آینده این موضوع در صحن شورا تسریع و به پایان برسد.

وی گفت: همچنین ما شهرداری تهران را ملزم به ارائه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه کرده‌ایم و شهرداری ۶ ماه فرصت داشت تا این لایحه را به شورا ارائه کند که بر اساس زمانبندی ۵ ماه از این فرصت البته به دلیل بی‌ثباتی مدیریت شهری سپری شده است و امیدواریم با ثبات مدیریتی در شهرداری تهران و بویژه در معاونت شهرسازی در اسرع وقت این لایحه در اختیار شورا قرار بگیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: همچنین ارائه گزارش میزان طرح تفصیلی که در تاریخ ۲۸ آذر ۹۶ در شورای شهر به تصویب رسید و شهرداری ملزم به ارائه این گزارش شد، هنوز به سرانجام نرسیده است که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر توسط شهرداری تهران پیگیری و اجرا شود.

پادگان ۰۶ اگر شورا نبود وضعیت دیگری پیدا می کرد

اعطا افزود: یکی از موضوعاتی که در طول یک سال گذشته در کمیسیون معماری مورد توجه قرار گرفت بحث مرکز آموزش درجه‌داری ۰۶ بود که اگر ورود کمیسیون نبود این موضوع سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد که با پیگیری‌های کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیته مربوطه این موضوع به گونه‌ای پیش رفت که متوقف شد تا بتوانیم در اینده تصمیم‌گیری در این بخش انجام بدهیم تا تاثیرات مخربی در منطقه نگذارد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در کمیته معماری مورد توجه قرار گرفته موضوع بافت‌های تاریخی است که البته در سال اول ما به طور کامل به این موضوع نرسیدیم اما در سال دوم این موضوع را در دستور کاری خود قرار داده‌ایم.

باغی که در آن ساخت و ساز نشود به درد سیزده به در می خورد

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به نتایج اجرای مصوبه برج باغات طی یک دهه اخیر در شهر تهران گفت: برای حدود ۴۳۰ قطعه زمین در یک دهه گذشته پروانه صادر شد که به ازای ۱۰۰ پروانه در این خصوص ۱۳۰ هکتار از باغات تهران به زیر ساخت رفت و عوارض ناشی از محل صدور پروانه‌ها در این مدت یک درصد از درآمدهای صدور پروانه شهرداری تهران بوده است که این موضوع از جهات بسیاری قابل بررسی قرار دارد.

اعطا گفت: در نهایت و با توجه به شرایط نابسامان در حوزه مالی شهرداری تهران تلاشی را نیز برای حفظ باغات و صیانت از آنها صورت گرفت که در این زمینه باید تمهیداتی برای مشارکت صاحبان باغات انجام می‌شد و بر همین اساس شورای شهر تهران در مرحله ابتدایی اقدام به لغو مصوبه برج‌باغات و در نهایت از شهرداری تهران خواستیم پیشنهادات خود را برای جایگزین این طرح به شورا ارائه کند.

وی گفت: در پیشنهاد جایگزین شهرداری تهران در بحث مصوبه برج باغات به موضوعات مختلفی از جمله تشویقات، فضای کاربردی و جلوگیری از ساخت و ساز در بحث باغات اشاره شده است و امیدواریم با تصویب پیشنهاد شهرداری در بحث باغات بتوانیم به نحو مطلوب‌تر از آن استفاده کنیم. در پیشنهاد جدید شهرداری تهران ماکسیسم تراکم در باغات ۸۰ درصد است که در مقایسه با مدیریت سابق که این عدد به ۶۰۰ تا ۸۰۰ درصد رسید قابل توجه است. ضمن اینکه در پیشنهاد جدید قطع اشغال، طبقات و زیرزمین به طور محسوس کاهش پیدا کرده است. قطعا این پیشنهاد باعث تخریب باغات نمی‌شود ضمن اینکه ما باید بتوانیم در بحث ساخت و ساز در باغات نیز از روش‌های جدید استفاده کنیم. ضمن اینکه در این بستر به دنبال جذب سرمایه‌گذار در باغات خواهیم بود.

وی با اشاره به دیدگاهی که معتقد است نباید هیچ ساخت و سازی در باغ ها صورت بگیرد به شوخی گفت : باغی که در آن ساخت و ساز نشود به درد سیزده به در می خورد.

اعطا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طی یک دو هفته دیگر پیشنهاد لایحه شهرداری به شورا ارسال شود گفت: کار کارشناسی در این خصوص در شورا زمان نخواهد برد و ما بعد از تصویب این لایحه در صحن شورا آن را برای تایید به شورای عالی شهرسازی ارسال خواهیم کرد.

رییس دانشگاه تهران به شورا می آید

وی همچنین در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: در این زمینه تعدادی از این اهالی نسبت به این طرح معترض بودند و ما نیز با توجه به اعتراض شهروندان بنا را در این گذاشتیم که جلسه‌ای را با حضور رئیس دانشگاه جلسه‌ای را در صحن شورا برگزار کردیم و در این خصوص تبادل نظر انجام بگیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: پیش از حضور رئیس دانشگاه تهران نیز ما جلساتی را با ذینفعان و اهالی دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد تا موضوع کاملا روشن و شفاف شود و ما به عنوان نمایندگان مردم مکلف به رعایت حقوق آنها و انتقال مشکلات آنها هستیم.

اعطا گفت: قرار بود رئیس دانشگاه تهران هفته آینده در صحن شورا حاضر و درخصوص طرح توسعه دانشگاه تهران بحث و تبادل نظر شود که این موضوع به تعویق افتاده و هم اکنون ما اعتراضات مردمی را در کمیسیون مورد بررسی قرار خواهیم داد و در آینده در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران با حضور رئیس این دانشگاه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در گفت: در بحث توسعه دانشگاه تهران چند موضوع مورد توجه باید قرار بگیرد. یکی اینکه تبدیل بافت مسکونی به فضای آموزشی و همچنین بحث بارگیری و تراکم که این موارد مورد انتقاد اهالی منطقه نیز قرار گرفته است.

گزارش تازه از مقصران حادثه پلاسکو

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص پلاسکو نیز توضیح داد : هر روز گزارش تازه ای در خصوص میزان مقصران این حادثه به شورا می رسد اما در خصوص مجوز های لازم برای ساخت بنای جایگزین، ۲ هفته پیش نقشه های گودبرداری ها به شهرداری ارائه شد و به زودی بقیه نقشه های نیز ارائه می شود.او ادامه داد: در حال حاضر پی ساختمان قدیم در حال تخلیه است.

توضیحات نژاد بهرام در خصوص فردی که خودسوزی کرد/ پرونده در زمان مدیریت قدیم تشکیل شد !

در این جلسه زهرا نژادبهرام با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون شهرسازی و معماری درباره پرونده فردی که هفته پیش در مقابل شهرداری تهران خودسوزی کرد و در نهایت درگذشت اظهار کرد: این پرونده مربوط به دوره مدیریت قبلی است.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر کاربری ملک این فرد، مدیریت قبلی پیشنهاد می‌دهد که رضایت ذینفعان را به دست بیاورد و همچنین با توافق بر ارائه مبلغ مورد نظر می‌تواند ملکش را تغییر کاربری بدهد.

نژادبهرام گفت: این فرد پس از ارائه توافق ذینفعان و جلب موافقت شورای معماری - شهرسازی، برای دریافت سند اقدام می‌کند و شهرداری در دوره جدید با توجه به فوت یکی از ذینفعان از فرد می‌خواهد که رضایت ذینفعان را تجدید کند و در این اقدام ورثه نمی‌پذیرند و تمایلی به تغییر کاربری‌شان نمی‌دهند و این امر منجر می‌شود که اتفاق ناخوشایندی رخ دهد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد:‌ سوالی که مطرح است که چرا در دوره قبل مدیریت شهری پس از دریافت مبلغ مورد نظر و پذیرش شورای معماری - شهرسازی، اقدامات این فرد بی‌نتیجه مانده و علت این تاخیر چه بوده است؟ که چرا پایان کار در دوره قبل صورت نگرفته است؟

وی در ادامه نشست خبری با اشاره به موضوع بافت فرسوده و اهمیت و نوسازی آن بیان کرد: در این زمینه ستاد بازآفرینی شهر تهران فعالیت‌های متعددی را درخصوص نوسازی و با حمایت دولت در دستور کار خود قرار داده است.

نژادبهرام با اشاره به فعالیت ۲۲ ستاد بازآفرینی در مناطق به ریاست شهرداران مناطق بیان کرد: منطقه ۱۰ بیشترین بافت فرسوده و بیشترین نوسازی را داشته است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در فرآیند نوسازی ساختمان‌های فرسوده باید تشویقات و تسهیلاتی در اختیار شهروندان قرار بگیرد گفت: یکی از مواردی که در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده مشکل‌ساز است سندهای قولنامه‌ای و وقفی برخی از املاک است.

وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است که هفته گذشته نیز در منطقه مربوطه جلسه‌ای با نمایندگان مجلس برگزار شد و قرار شد نمایندگان جلسه‌ای را نیز با وزیر علوم درخصوص طرح توسعه دانشگاه تهران داشته باشند و در نهایت ما به یک جمع‌بندی در این زمینه برسیم.

نژاد بهرام همچنین درخصوص وضعیت گود رها شده برج میلاد گفت: در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی به ناجا و با توجه به ادعای آنها درخصوص حقوق مکتسبه در این زمینه دارند شده است و در واقع ما نگرانی‌های خود را در زمینه رها شدن این گود به آنها اعلام کرده‌ایم که البته جلساتی در این زمینه برگزار شده و امیدواریم هر چه زودتر تکلیف این برج رها شده مشخص شود.

نژادبهرام در مورد بسته شدن درهای باغ ملی به روی مردم گفت: شهرداری در حوزه باغ ملی هزینه‌های زیادی کرده تا مردم از این فضا استفاده کنند اما هر از چندگاهی به بهانه‌های مختلف درهای آن را می بندد و متاسفانه باید اعلام کنم که دستگاه‌های اجرایی تعهدات قبلی خود را در زمان اجرا فراموش می‌کنند و تمام سعی خود را خواهند داشت تا مشکل ایجاد کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 21شهریور1397 ، کدخبر: 14028: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین