پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۲
سال گذشته که پیشکسوتان رسانه‌های کشاورزی زبان به نقد نمایشگاه اتماک گشودند، متأسفانه به جای اندیشیدن تدابیر مناسب و بررسی نقدهای مطبوعات کشاورزی، موضع‌گیری شد و امسال هم به دلیل روابط گرم ایتالیایی‌ها و اعتماد آن‌ها به طرف ایرانی، تغییری در بهبود شرایط نمایشگاه داده نشد.

شعارسال: قیمت بالای غرفه‌ها (در حالی‌که در نمایشگاه تهران قیمت‌ها ارزان‌تر است)، بازخورد منفی نمایشگاه برای مشارکت‌کنندگان و خارج از شهر بودن نمایشگاه موجب شد تا رسانه‌های تخصصی کشاورزی به آن نمره قبولی ندهند. مهم‌تر این‌که شریک خارجی و شرکت‌های ایتالیایی امسال هم با این روند نمی‌توانند به خواسته‌های خود و توسعه همکاری در زمینه مکانیزاسیون با ایران برسند. به‌همین دلیل هیچ‌یک از نشریات مطرح و تراز اول بخش کشاورزی حاضر به دریافت غرفه و حضور در این نمایشگاه نشدند.

قیمت غرفه‌ها بسیار بالاست و صرفه اقتصادی ندارد

در همین راستا حمیدرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت رام صنعت بهاره نحوه آشنایی خود با این نمایشگاه را از طریق انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی (اتماک) اعلام کرد و گفت: اکثر غرفه‌داران حاضر در این نمایشگاه، عضو این انجمن هستند و تعداد کمی نیز از طریق دعوت‌نامه در این نمایشگاه حضور یافته‌اند. وی در ادامه وضعیت نمایشگاه را ناامیدکننده خواند و اظهار داشت: متأسفانه بازدیدکننده زیادی در این نمایشگاه حضور نیافته و نمایشگاه بسیار خلوت است. تنها تعدادی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و برخی از کارمندان مراکز مکانیزاسیون برای بازدید آمده‌اند، اما اثری از کشاورزان دیده نمی‌شود. امیدواریم که این وضعیت در آینده بهبود یابد.

وی در ادامه با گلایه از قیمت بالا و امکانات ناکافی غرفه‌های موجود در نمایشگاه ادامه داد: با توجه به تعداد کم بازدیدکنندگان، قیمت غرفه‌ها بسیار بالا بوده (117 هزار تومان به ازای هر مترمربع) و صرفه اقتصادی ندارد. همچنین با توجه به مبلغ پرداخت‌شده، امکانات زیادی در اختیار غرفه‌داران قرار نگرفته است. مدیرعامل شرکت رام صنعت بهاره دلیل خالی‌ماندن برخی از غرفه‌های نمایشگاه را قیمت بسیار بالای آن عنوان‌ کرد و گفت: برخی از شرکت‌ها قادر به پرداخت این مقدار قیمت نبوده و از حضور در نمایشگاه سرباز می‌زنند. تاکنون نزدیک به شش میلیون و 200 هزار تومان به جز مبلغ حمل ماشین‌آلات کشاورزی هزینه کرده‌ایم که با توجه به بحران اقتصادی اخیر، از لحاظ مالی به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد. قاسمی در ادامه توضیحاتی در رابطه با دلیل عدم بازدید کشاورزان از نمایشگاه ارائه داد و گفت: از مسئولان خواسته بودیم که با توجه به وقت و هزینه‌ای که صرف برگزاری نمایشگاه می‌شود، حداقل اطلاع‌رسانی مناسب را انجام دهند، اما امسال نیز مانند سال گذشته، تعداد بازدیدکنندگان بسیار اندک است. همچنین هیچ‌گاه کشاورزان تنها به صرف بازدید از نمایشگاه از نقاط مختلف کشور به منطقه دورافتاده نمایشگاه شهرآفتاب نخواهند آمد و معمولاً نمایشگاه‌هایی که در شهرستان‌های مستعد کشاورزی برگزار می‌شوند، بازخورد بهتری دارند. مدیرعامل شرکت رام صنعت بهاره در ادامه دیگر دلایل عدم حضور کشاورزان در نمایشگاه را برشمرد و تصریح کرد: قطعات زمین‌های کشاورزی در کشور معمولاً کوچک بوده و اکثر کشاورزان ایران خرده مالک هستند؛ در نتیجه خرید ماشین‌آلات کشاورزی برای آن‌ها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. همچنین با توجه به وضعیت‌مالی کشاورزان کشور، قیمت ماشین‌آلات کشاورزی برای آنان بسیار بالا است. وی در پایان تنها راه پیشرفت در حوزه کشاورزی و افزایش بازخورد نمایشگاه‌های این حوزه را برنامه‌ریزی علمی دانست.

با این وضعیت سال، آینده قادر به حضور در این نمایشگاه نخواهیم بود

محمد رضاییان، مدیرعامل شرکت تراشکده، نیز نحوه شرکت خود در نمایشگاه را از طریق انجمن اتماک عنوان کرد. وی در ادامه قیمت غرفه‌های نمایشگاه را با توجه به تعداد اندک بازدیدکنندگان بالا دانست و گفت: با توجه به بحران اقتصادی کشور، بسیاری از شرکت‌ها به سختی در نمایشگاه حضور یافته‌اند و در صورت بهبود نیافتن وضعیت اقتصادی، در سال آینده قادر به شرکت در نمایشگاه نخواهیم بود.

مسئولان برگزاری نمایشگاه تاکنون خدمات درخور توجهی ارائه نداده‌اند

کریمی، از مسئولان شرکت سبز پوشش مینا، هم با گلایه از عدم حضور بازدیدکنندگان و خلوت‌بودن نمایشگاه بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی نمایشگاه، قیمت غرفه‌ها بسیار بالا است و همچنین مسئولان برگزاری تاکنون خدمات درخور توجهی ارائه نداده‌اند. کریمی دلیل دیگر عدم حضور بازدیدکنندگان را خارج از شهر بودن نمایشگاه عنوان‌کرد و گفت: امیدواریم که در آینده بازدیدکنندگان بیش‌تری حضور یابند تا ما شاهد نتایج بهتری از این نمایشگاه باشیم.

این نمایشگاه، صنعت کشاورزی را کامل تحت پوشش قرار نداده است

امیر یزدان‌فرد، یکی از بازدید‌کنندگان، نیز نظر خود را در رابطه با این نمایشگاه بیان کرد و گفت: از طریق پیامک، از زمان برگزاری نمایشگاه اطلاع یافتم. این نمایشگاه تاکنون آن‌طور که باید قوی عمل نکرده است. متأسفانه منطقه برگزاری این نمایشگاه بسیار دور از شهر انتخاب شده و همچنین صنعت کشاورزی را به‌طور کامل تحت پوشش قرار نداده است. یزدان‌فرد در ادامه گفت: نمایشگاه بین‌المللی برگزار شده در محل دائمی نمایشگاه‌ها در تهران که سال گذشته در رابطه با حوزه کشاورزی و صنعت ماشین‌آلات کشاورزی برگزار شد، بسیار کامل و جامع و از تنوع بیش‌تری برخوردار بود. نمایشگاه بین‌المللی سال گذشته در اتوبان چمران تهران به‌طور فراگیر تمام شاخه‌های کشاورزی اعم از باغبانی، زراعت، دامپروری و سیستم‌های آبیاری و دارویی را تحت پوشش قرار داد، در حالی که غرفه‌های این نمایشگاه تنها شامل ماشین‌آلات کشاورزی بوده و غرفه‌های سیستم آبیاری قطره‌ای آن کامل نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 24شهریور1397 ، کدخبر: 54253: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین