پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۳۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
یک پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی معتقد است: مهریه هیچ گاه ضامن دوام و خوشبختی زوجین و عامل بازدارنده‌ای جهت ازهم پاشیدگی کانون خانواده نیست

شعارسال:یک پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی معتقد است: مهریه هیچ گاه ضامن دوام و خوشبختی زوجین و عامل بازدارنده‌ای جهت ازهم پاشیدگی کانون خانواده نیست.

پیشنهاد حذف مهریه از سوی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت،نبود سیاست‌های حمایتی از نهادخانواده و به‌ویژه زنان چالشی است که طی سالیان گذشته همواره مورد توجه سمن‌ها و فعالان حوزه زنان بوده است. البته هنوز تا رسیدن این پیشنهاد به صحن علنی زمان زیادی باقی است و چه بسا این پیشنهاد حتی به قالب طرح نرسد. با این حال الگوبرداری انتقال 50 درصدی دارایی و جایگزینی با مهریه هنوز در ابهام و کشمکش مخالفان و موافقان قرار دارد.

مجید ابهری پژوهشگر و آسیب‌شناس اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی  گو بادر رابطه با پیشنهادهای ارائه شده برایحذف مهریه گفت: از دیدگاه رفتار شناسی عاطفی، مهریه هیچ گاه ضامن دوام خوشبختی زوجین نیست آنچه که باعث قدرت و بقای خانواده‌ها و نسل‌های پیشین شده مهریه نبوده بلکه روابط عاطفی، صداقت و احترام متقابل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 3400 زندانی مهریه در کشور وجود دارد. بالا رفتن آمار طلاق‌ها نشان می‌دهد که مهریه نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای جهت ازهم پاشیدگی کانون خانواده باشد.

ابهری افزود: بالا رفتن آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج به دو گروه دلایل بستگی دارد. یکی دلایل محیطی مثل بیکاری و گرانی و کمبود مسکن و دیگری دلایل رفتاری مثل فقدان مهارت همدلی و برقراری تفاهم و حل مشکلات و همسان‌گزینی و ضعف روابط عاطفی.

وی در خصوص راهکارهای ارائه شده از سوی مسولین مانند حذف مهریه، دادن حق طلاق به زن، تعین مهریه به نرخ روز عقد و یا کاهش معیار 110 سکه گفت: هیچ یک از این راهکارها اصولی نیست و نمی‌تواند باعث کاهش آمار زندانیان مهریه شود چرا که اگر قرار بر تفاهم باشد اصلا زندان لازم نیست اما اگر زوجین توافق نداشته باشند مرد می‌تواند زن را با آزارهای مختلف وادار به بخشش مهریه کند همچنین داشتن حق طلاق توسط زنان آمار طلاق را بالا خواهد برد مگر آنکه شناخت کامل بین زوجین برقرار باشد و زن بلوغ فکری کامل را کسب کرد باشد.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: حذف مهریه باعث بالا رفتن آمار ازدواج نخواهد شد.

به عقیده این استاد دانشگاه بر اساس 40 سال پژوهش‌های میدانی و نظری در صورت حذف مهریه، بر اساس تربیت و فرهنگ خانوادگی زنان همواره دچار استرس شده خود را در معرض خطر می‌بینند بنابراین هیچ کدام از این راهکارها باعث افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق نخواهد شد مگر در نشست‌های مختلف موضوع مورد بررسی و کالبد شکافی قرار بگیرد.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت اعتماد، تاریخ انتشار28 شهریور 97، کد خبر: 232829،WWW. etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
تعریف مهریه چیز دیگه ایه و هدف از وجودش هم همچین چیزی نیست.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
شما از کجا میدونن اتفاقا خیلی هم بازدارنه همش قانونی رو تصویب میکنید به ظرر زن هاست یه مهریه هم میخواین ازشون بگیرین م.ق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
ارزش زن کم تو مملکت ما پایینه اینم ازشون بگیرین حاشیه میخوایین چیکار کنین من با مهریه موافق نیستم چون حکم خریدن زن رو داره ولی باید اموال اون فرد تقسیم بشه
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
چیزی ک ما داریم میبینیم غیر اینه و فعلا ک داره باعث از هم باشیدگی میشه :/م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
زندگی مشترکی که بخواد به ترس مهریه باشه هیچ ارامشی توش نیس...همون بهتر نباشه

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین