پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
«ایران هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت ندارد و تولید را با همه توان ادامه می‌دهد.» این جملات بخشی از اظهارات مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و تاسیسات جانبی آن در جاسک است. علی کاردر در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده که کمتر از دو ماه به آغاز تحریم‌های نفتی ایران زمان باقی است، با این حال به گفته او درآمدهای نفتی کشور امسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.

شعار سال: رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که به دنبال قطع صادرات نفت ایران است، هرچند رسیدن به این هدف چندان ممکن به نظر نمی‌رسد اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تحریم‌ها به کاهش قابل توجه میزان صادرات نفت ایران منجر خواهد شد. ترامپ به دنبال آن است که با کاهش صادرات نفت ایران، کشور را در تنگنای مالی قرار دهد. با این حال رشد قیمت نفت در سال جاری نسبت به سال گذشته موجب شده که نه تنها درآمدهای صادراتی نفت ایران در حال حاضر کاهش نیابد، بلکه با افزایش نیز همراه شود. آن‌طور که «ایسنا» گزارش می‌دهد، کاردر در این زمینه با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران به همه درآمدهای نفتی خود دسترسی دارد، گفته است: «حتی امسال با افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای حاصل از فروش نفت خام نیز روبه‌رو بوده‌ایم.»

او با تاکید بر اینکه به راحتی پول حاصل از فروش محموله‌های صادراتی نفت خام را وصول می‌کنیم، ادامه داد: «تلاش‌هایی که وزارت امور خارجه برای حصول توافق با اتحادیه اروپا در دستور کار دارد به‌منظور دستیابی به راه‌حل‌ها و طرح‌های مختلف برای اجرا در شرایط گوناگون است.» به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت پرداخت پول نفت از سوی هند به‌صورت روپیه هنوز قطعی نشده است.

قراردادهای جدید در راه است

کاردر در پاسخ به پرسشی درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی که پیش روی شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، گفت: اکنون درخصوص دو تا سه میدان در حال مذاکره هستیم و احتمال می‌رود قرارداد بعدی در این قالب با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های روس امضا شود. با این حال او اعلام کرده است که مناقصه میدان نفتی آزادگان فعلا متوقف شده است. معاون وزیر نفت از ادامه مذاکرات با هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزادB نیز خبر داد و با اشاره به قراردادی که برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت در بندر جاسک امضا شد، توضیح داد: این قرارداد با هدف ایجاد ۱۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی در قالب روش ساخت، بهره‌‌برداری و واگذاری (BOT) امضا شد و پس از تکمیل و تحویل مخازن، حتی اگر نفت خامی در این مخازن ذخیره نشود، شرکت ملی نفت ایران اجاره آن را پرداخت می‌کند، الگوی مشابهی را نیز در مخازن گناوه داشتیم که در قرارداد جاری نیز به همان شکل عمل می‌شود. کاردر با اشاره به امضای قراردادهای ساخت لوله ۴۲ اینچی انتقال نفت خام گوره به جاسک ادامه داد: ساخت ورق خاصی (NACE) در این قراردادها مدنظر است که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده شاهد ساخت و بومی‌سازی این ورق در کشور باشیم.

تسهیل مسیر صادرات نفت

آنطور که کاردر گفته است در حال حاضر شرکت ملی نفت خود تمام فرآیند صادرات نفت را (اعم از حمل و بیمه نفتکش‌ها) انجام می‌دهد و ریسک آن را پذیرفته ‌است. او هدف اصلی از توسعه منطقه مکران را متنوع‌سازی نقاط صادراتی نفت خام در کشور عنوان و درباره قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید نفت تصریح کرد: این قراردادها در حال پیگیری است و تاکنون تعدادی از مناقصه‌های آن برگزار شده است که در آینده‌ای نزدیک به‌طور کامل اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر نفت همچنین ابراز امیدواری کرده است که عرضه نفت خام در بورس انرژی از هفته آینده آغاز شود. به گفته کاردر عرضه در بورس انرژی به شکل محموله‌های پنج هزار بشکه‌ای و در مجموع یک میلیون بشکه خواهد بود. او درباره زمان آغاز عرضه نفت خام در بورس، افزود: اکنون در حال بررسی و تهیه دستورالعمل عرضه نفت در بورس انرژی هستیم که در برخی موارد، بازنگری خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره تصمیم نهایی برای تسویه پول فروش نفت (مدل ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی که پیش از این مطرح شده بود) نیز اظهار کرد: دوباره در حال بررسی و بازنگری آن هستیم اما هنوز نهایی نشده است. معاون وزیر نفت ادامه داد: نفت خام عرضه شده در بورس به‌صورت کامل برای صادرات اختصاص خواهد یافت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 10 مهر97، شماره: 3446892


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین